سه‌شنبه 17 مهر 1403

همکاری مردم لازمه تحقق اهداف محدودیتهای کرونایی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همکاری مردم لازمه تحقق اهداف محدودیتهای کرونایی

گناباد - ایرنا - شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه پارسال آنچنان تنگناهای اجتماعی را به دنبال داشته که به مهمترین دغدغه سلامت، اجتماع و اقتصاد نه تنها در ایران بلکه در جامعه جهانی تبدیل شده است.

مقابله با این ویروس همه گیر به رغم اقدامات مهم درمانی هر روز سخت‌تر می‌شود و علائم ابتلا به بیماری کووید 19 همواره تغییر می یابد که یکی از الزامات مهم در مقابله با آن رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و مسائل پیشگیرانه است که این مهم جز با همراهی و مشارکت مردم و اصناف محقق نمی‌شود.

مشارکت مردم در هر بخش نتایج خوبی به دنبال داشته و از عوامل اصلی رفع مشکلات محسوب می شود لذا موفقیت در مقابله با کرونا و اجرای طرح محدودیتهای کرونایی نیز نیازمند مشارکت آحاد جامعه است.

یکی از کسبه میدان آزادگان گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اجرای طرح محدودیتهای کرونایی و کاهش رفت و آمد مردم در سطح شهر را در کاهش موارد ابتلا و فوت ناشی از بیماری کووید 19 بسیار موثر دانست.

سید مرتضی موسوی همراهی و تعامل مردم، اصناف، دولت و مسوولان اجرایی ذیربط را عامل مهم تحقق اهداف محدودیتهای کرونایی ذکر کرد و گفت: برای موفقیت در این عرصه باید زیرساختهای موجود از نظر کمی و کیفی ارتقا یابد و با افزایش خدمات بانکداری الکترونیک و استفاده از خدمات عابر بانک تا حد امکان از حضور مردم در بانکها جلوگیری شود.

وی افزود: دورهمی خانوادگی در شیوع و پیشرفت ویروس کرونا تاثیر بسیار دارد و آمار مبتلایان را افزایش می دهد لذا مردم باید با پرهیز از دورهمی‌ها و افزایش ماندگاری در منزل در کاهش انتقال کرونا سهیم باشند و صدا و سیما هم با تدوین برنامه های متنوع برای سرگرمی مردم و خانواده ها بیشتر تلاش کند.

پژمان موسوی یکی دیگر از شهروندان گنابادی هم گفت: اجرای درست و منطقی محدودیتهای کرونایی بدون تعامل و مشارکت مردم و ارگانها و نهادهای مختلف میسر نمی شود و اصناف و آحاد جامعه باید همراه مسوولان ذیربط در اجرای دقیق این محدودیتها باشند و با شرکت نکردن در اجتماعات و پرهیز از حضور غیرضروری در معابر عمومی به نقش خود در کاهش تبعات ابتلا و فوت ناشی از بیماری کووید 19 عمل کنند.

هادی گرجستانی هم گفت: اجرای درست طرح محدودیت های کرونایی و افزایش ماندگاری مردم در منزل و پرهیز از حضور در اجتماعات و معابر عمومی نیازمند نظارت کافی دولت و مسوولان ذیربط است.

این بازنشسته گنابادی افزود: توجه مردم و اصناف به رعایت پروتلکهای بهداشتی و مصوبات ستاد مقابله با کرونا از الزمات تحقق اهداف محدودیتهای کرونایی است.

وی ادامه داد: باید زیرساختهای محدودیتهای کرونایی متناسب با اجرای هدفمند آن ایجاد و افزایش یابد و دولتمردان در کنار اعمال این محدودیتها با افزایش توزیع اقلام حمایتی و حمایت از اقشار ضعیف و برقراری بیمه بیکاری آسیب دیدگان کرونا از افرادی که کار خود را از دست داده یا با رکود مواجه شده‌اند، بیشتر حمایت کنند.

این شهروند گنابادی دورهمی های خانوادگی را در افزایش موراد ابتلا و فوت ناشی از بیماری کووید 19 بسیار موثر دانست و گفت: با توجه به این که در دورهمی ها مسائلی مانند زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود این امر در افزایش تبعات بیماری کووید 19 نقش بسیار دارد.

وی افزود: مردم باید ارتباط تلفنی و فضای مجازی را جایگزین دورهمی های خانوادگی و دیدار چهره به چهره کنند و به ریشه کنی این ویروس کمک نمایند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد هم گفت: حفظ سلامت عمومی جامعه از اهداف مهم محدودیتهای کرونایی و رعایت پروتکلهای بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 است و مردم و اصناف باید با افزایش مهرورزی و دوری از خواسته‌ها و تمایلات مضر و تحمل مشکلات اقتصادی در کاهش تبعات ویروس همه گیر کرونا سهیم باشند و مسوولان و دست اندرکاران ذیربط با برنامه ریزی مناسب آحاد جامعه را به رعایت پروتکلهای بهداشتی و مشارکت بیشتر در محدودیتهای کرونایی تشویق و اهمیت این مساله را برای آنها تبیین کنند.

حمید رضا مهدوی مقدم افزود: رسانه‌های گروهی هم باید با تهیه مطالب و گزارشهای لازم، اهمیت و مزایای اجرای طرح محدودیتهای کرونایی در کاهش تبعات ویروس همه گیر کرونا و تلفات و فوتی های ناشی از این بیماری را برای مردم تبیین نمایند.

وی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد با همکاری نشریات و رسانه ها و پایگاههای خبری اقدام به درج روزانه اخبار و اطلاعات در خصوص فرهنگ سازی و اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی برای مقابله با بیماری کووید 19 می کند تا ضمن تبیین مزایای اجرای طرح و اطلاع رسانی دقیق در راستای اقناع افکار عمومی و همراهی حداکثری مردم گام برداشته شود.

رییس مجامع امور صنفی گناباد هم گفت: اجرای موفقیت آمیز طرح محدودیتهای کرونایی نیازمند همراهی همه بخشها است و با وجودی که تعدادی از مشاغل تعطیل شده‌اند دغدغه سررسید چکهای بانکی و اخطار بانکها مشکلات بسیار برای کسبه ایجاد کرده است.

علیرضا مقدم افزود: اصناف مانند مرحله نخست اجرای محدودیتهای کرونایی همراهی لازم را دارند و دلگرمی بیشتر فعالان این بخش نیازمند توجه مسوولان مربوطه به ویژه بانکهاست.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا اصناف را هم مانند سایر فعالان اقتصادی با مشکلات بسیار مواجه کرده و نوسانات و افزایش قیمتها بر دامنه این تنگناها افزوده است و اگر بانکها همراهی با صنوف نداشته باشند و چکهای آنها برگشت بخورد فعالیت اقتصادی آنها زیر سوال می رود.

امام جمعه گناباد نیز با تاکید بر نهادینه سازی رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکلهای بهداشتی برای مقابله با کرونا گفت: مهمترین راههای کنترل این ویروس، اتحاد، اتفاق و یکپارچگی، دعا و استغفار، پرداخت صدقه، کمک به نیازمندان، اقوام و همسایگان نیازمند توسط آحاد مردم و اصناف و بازاریان است.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب افزود: اصناف و بازاریان و افراد بیمار هم باید در این دوران با رعایت توصیه ها و پروتکلهای بهداشتی و ضوابط و محدودیتهای کرونایی در کاهش تبعات این ویروس در جامعه سهیم شوند.

وی از مسوولان ذیربط و بانکها خواست با تدوین دستورالعملهای لازم اصناف را که در مدت محدودیتهای کرونایی واحدهای کسب خود را تعطیل کرده و با مشکلاتی مواجه شدند، کمک کنند و آنها را مورد حمایت قرار دهند.

فرماندار گناباد نیز جلب مشارکت مردم را از ضرورتهای تحقق اهداف طرح محدودیتهای کرونایی دانست و گفت: اصناف و گروههای شغلی 2، سه و چهار به دلیل اهمیت محدودیتهای کرونایی واحدهای صنفی خود را تعطیل کرده اند و ابراز همدردی آنان با جامعه و مشارکت برای کاهش تبعات بیماری کووید 19 بسیار ارزنده است.

حامد قربانی افزود: آحاد جامعه باید با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مسائل پیشگیرانه اجازه ندهند که افرادی با بی تفاوتی و بی مبالاتی موجب به خطر انداختن زندگی اجتماعی بقیه اشخاص شوند.

وی هدف از اجرای محدودیتهای کرونایی را کاهش تبعات شیوع ویروس کرونا دانست و ادامه داد: همه آحاد جامعه و رده های شغلی باید با حساسیت خاصی به رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکلهای بهداشتی اهتمام داشته باشند و همه باید در برابر سلامت عمومی جامعه مسوولیت پذیر باشند.

مرکز شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون 935 هزار و 799 نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 391 تن از بیماران مبتلا به کووید 19 در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به 47 هزار و 486 نفر رسیده است. همچنین تاکنون 648 هزار و 831 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*