پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

هم افزایی در فعالیت های فرهنگی اثربخشی را افزایش می دهد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هم افزایی در فعالیت های فرهنگی اثربخشی را افزایش می دهد

تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: هم افزایی در عرصه فرهنگی کشور اثربخشی فعالیت ها را بیشتر می کند و این فعالیت ها را داری جذابیت برای مخاطبان خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در نشست مشترک با مدیرکل هنرهای دستی و تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این وزارتخانه مرجعیت فرهنگی و هنری برای کل کشور دارد و هر نهادی که کار فرهنگی انجام می دهد باید از الگو های این وزراتخانه استفاده کند. وی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی و هنری ما باید به فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیوند بخورند و پیوندی بین رخدادهای فرهنگی و هنری آموزش و پرورش با وزارت ارشاد برقرار شود که می توانند بر این فعالیت ها نظارت داشته باشند تا نتایج خوبی به دست بیاید. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هم افزایی در این عرصه بسیار با اهمیت است همه نهادهای فرهنگی کشور از جمله وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشند زیرا اثربخشی فعالیت‌ها چند برابر خواهد شد و جذابیت بیشتری برای مخاطبان خواهد داشت. کاظمی خاطرنشان کرد: شرایط خاص و حاد کنونی می طلبد با سرعت الگوهای جدید را در اختیار یکدیگر قرار دهیم و یک تجربه گردانی در این زمینه انجام شود و ظرفیت‌های قانونی را در اختیار سایر نهادها و بخش ها قرار بدهیم. وی افزود: سیاست گذار بخش فرهنگ و هنر در کل کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است لذا باید ظرفیت‌های قانونی را در اختیار سایر بخش های فرهنگی قرار بدهد مساعدت هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش‌های فرهنگی کشور منجمله آموزش و پرورش می‌تواند داشته باشد در این قسمت راهگشاست و تاکنون هم همین گونه بوده است. وی به توسعه و تجهیز کتابخانه های مدارس اشاره و تصریح کرد: یکی از فعالیت های مشترک ما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک به توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخانه است که این امر را در تجهیز کتابخانه‌های مدارس مشاهده کرده‌ایم اما همچنان به کمک های مادی و معنوی این وزارتخانه نیازمندیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلفی مانند فعالیت های قرآنی و فعالیت های فرهنگی و هنری همکاری داشته‌ایم و همچنان تمایل داریم این همکاری نزدیکتر شود زیرا همه ما یک ماموریت را دنبال می‌کنیم و خیلی زیبنده است تا در کنار یکدیگر قرار بگیریم.

جشنواره جوانان یکی از موفق ترین جشنواره هایی است هادی مظفری مدیرکل هنرهای دستی و تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تشکر و تقدیر از تشکیل جلسه مشترک گفت: مدت ها بود که منتظر این جلسه مشترک بودیم معاونت پرورشی وظیفه اجتماعی شدن و هنری شدن دانش آموزان را برعهده دارد و محل کشف استعدادهای دانش آموزان هم در این معاونت است. وی ادامه داد: این معاونت جای بسیار حساس و تاثیرگذاری است، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حوزه های تاثیرگذار در هنر و فرهنگ دانش آموزان هستند. مدیرکل هنرهای دستی و تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مأموریت معاونت پرورشی و فرهنگی با پایان یافتن دوره تحصیلات متوسطه دوم به پایان می‌رسد و این وزارتخانه هم در حیطه دانش آموزی خیلی ورود نداشته است و حلقه وصل بعد از مدرسه و قبل از ورود به جامعه وجود ندارد و ضرورت دارد بیشتر از قبل به یکدیگر نزدیک شویم تا این حلقه وصل شکل بگیرد. مظفری به جشنواره جوانان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: جشنواره جوانان یکی از موفق ترین جشنواره هایی است که اکنون هم در آستانه بیست و هفتمین دوره آن هستیم این جشنواره نظیر المپیادهای دانش آموزی است و مختص افراد زیر 25 سال است. وی همچنین گفت: دانش‌آموزان بیشتر از آن که تمایل داشته باشند در مسابقات فرهنگی و هنری رتبه و مقامی کسب کنند نیاز به حضور در آن فضا و اتمسفر را دارند و آشنا شدن با استادان و مربیان درجه یک کشور افتخاری است که به آن بیشتر نیاز دارند. مدیرکل هنرهای دستی و تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از راهکارهای ایجاد حلقه وصل بین جشنواره جوانان و دانش آموزان این است که برگزیده های مسابقات دانش آموزی در جشنواره جوانان حضور پیدا کنند استعدادهای بسیاری در این جشنواره کشف شده‌اند که قادر هستند راحت‌تر به عرصه حرفه‌ای وارد شوند.

همیاری و همکاری وزارت ارشاد و آموزش و پرورش

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما کمک نکند در حوزه دستی تجسمی نمی توانیم موفق باشیم زیرا در این حوزه هزینه ها بسیار سنگین است. وی ادامه داد: اگر برخی از مسابقات برگزار نشود شاید بتوانیم بگوییم برخی از هنرها و صنایع دستی از بین می رود و ما با برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری به تداوم این هنرها و صنایع قوام می دهیم.

رمضانی گفت: در کانون های فرهنگی و تربیتی 22 انجمن داریم که انجمن هنرهای دستی و تجسمی یکی از آنهاست. وی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که بتوانیم یک فعالیت مشترک مانند تولید کتاب و یا تولید محتوای ویژه دانش‌آموزان را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم.

*س_برچسب‌ها_س*