جمعه 31 فروردین 1403

هند برای دور زدن تحریم‌های روسیه، دلار را کنار گذاشت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
هند برای دور زدن تحریم‌های روسیه، دلار را کنار گذاشت

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که پالایشگاه‌های هند اکنون برای پرداخت نفت روسیه که از طریق تاجران مستقر در امارات متحده عربی خریداری می کنند، بیشتر از درهم امارات به جای دلار آمریکا استفاده می‌کنند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که پالایشگاه‌های هند اکنون برای پرداخت نفت روسیه که از طریق تاجران مستقر در امارات متحده عربی خریداری می کنند، بیشتر از درهم امارات به جای دلار آمریکا استفاده می‌کنند.

خبرها حاکی است که مقامات هند از اقدامات اخیری که گروه 7 در واکنش به جنگ اوکراین علیه روسیه اتخاذ کرده، حمایت نکرده است. هدف از این اقدامات کاهش درآمدهای مسکو از صادرات انرژی است.

محدودیت سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه برای صادرات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا، کشورهای G7 و استرالیا در 5 دسامبر اعلام شد.

بلومبرگ: اتحادیه اروپا پس از ممنوعیت نفت روسیه با کمبود مواجه می‌شود فروش مجدد نفت روسیه با رعایت سقف قیمت ممنوع می‌شود

این سازوکار شرکت های غربی را از ارائه بیمه و سایر خدمات به ارسال کنندگان نفت روسیه منع می کند مگر اینکه محموله وارداتی به همان میزان و یا کمتر از قیمت تعیین شده خریداری شود.

اقدام مشابهی که صادرات نفت روسیه را هدف قرار می دهد، امروز (5 فوریه) اجرایی شد. این محدودیت قیمت فرآورده‌های نفتی پالایش شده وارداتی از روسیه را 100 دلار در هر بشکه برای گازوئیل و 45 دلار در هر بشکه برای نفت کوره تعیین می کند.

اگرچه دهلی نو تصمیم گرفت در اجرای این محدودیت‌ها مشارکت نکند، بانک‌ها و موسسات مالی هندی در مورد تسویه پرداخت‌ها محتاط هستند تا ناخواسته از سایر اقداماتی که علیه روسیه اعمال شده است، آسیب نبینند.

بر اساس این گزارش، تلاش‌های قبلی برای پرداخت به معامله‌گران نفت خام روسیه به درهم از طریق بانک‌های دبی شکست خورد و پالایشگاه‌های هندی مجبور شدند به ارز ایالات متحده برگردند.

این منابع با اشاره به جزئیات برخی تراکنش‌ها به رویترز گفتند که بانک دولتی هند که بزرگترین بانک این کشور محسوب می‌شود، اکنون پرداخت های درهم را تسویه می کند.