دوشنبه 23 مهر 1403

هند نقشه جدید سیاسی نپال را رد کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هند نقشه جدید سیاسی نپال را رد کرد

دهلی نو - ایرنا - پس از آنکه دولت نپال روز چهارشنبه یک نقشه سیاسی جدید ارائه داد و ادعای حاکمیت بر مناطق مورد اختلاف با هند را کرد، دهلی نو ضمن رد این نقشه ادعاهای نپال را بی‌اساس عنوان کرد.

به گزارش روز پنجشنبه رسانه‌های هند، آنوراگ سریواستاوا سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: اقدام نپال در انتشار یک نقشه جدید مغایر با توافق های گذشته مبنی بر حل اختلاف های مرزی از طریق مذاکره دیپلماتیک است. گسترش مصنوعی مرزها از سوی هند مورد قبول واقع نخواهد شد. وی افزود: دولت نپال از موضع هند در ارتباط با مسایل مرزی با خبر است و این کشور باید از اقدامات یک جانبه خودداری کرده و به حاکمیت ارضی هند احترام بگذارد. در نقشه جدید نپال که به تایید کابینه دولت این کشور رسیده است، مناطق "لیپولک"، "کلاپانی" و "لیمپیادورا" که هند نیز ادعای مالکیت آن‌ها را دارد، در خاک نپال نشان داده می‌شوند. گذرگاه لیپولک در غرب کلاپانی یک منطقه مورد اختلاف مرزی میان هند و نپال است. نپال اعلام کرده است که این منطقه متعلق به بخش "داروچولا" این کشور است. از سوی دیگر هند می‌گوید این منطقه بخش جدایی ناپذیر ایالت اوتراکند در این کشور می‌باشد. وزارت امور خارجه نپال هفته گذشته ضمن احضار سفیر هند، به اقدام این کشور در ساخت یک جاده که لیپولک را به ایالت اوتراکند متصل می‌کرد اعتراض کرد. اما هند اعلام کرده است که این جاده کاملا داخل خاک این کشور است و حاکمیت ارضی نپال را نقض نمی‌کند. اختلاف های ارضی هند و نپال شامل مناطق مختلفی است. هند منطقه 'مدهش' یا 'ترای' در جنوب نپال که به زبان هندی سخن می‌گویند را متعلق به این کشور می‌داند. دو کشور همچنین دارای اختلاف در منطقه 'کلاپانی'در ایالت اوتاراکند هستند. نپال ادعا می‌کند رودخانه موجود در غرب منطقه کلاپانی، جریان اصلی رودخانه کالی است. اما هند معتقد است که رودخانه موجود در شرق منطقه کلاپانی جریان اصلی رودخانه کالی می‌باشد. رودخانه 'کالی' منطقه 'مهاکالی' در نپال را از ایالت اوتاراکند هند جدا می‌کند. بر اساس توافق امضا شده میان نپال و هند در زمان استعمار انگلیس در سال 1816میلادی، رودخانه کالی به عنوان مرز غربی نپال با هند مشخص شد اما نقشه‌های ترسیم شده توسط نقشه برداران انگلیسی منشاء این رودخانه را در مناطق مختلف نشان می‌دهد. این اختلاف در یافتن منشاء رودخانه باعث اختلاف مرزی بین هند و نپال شده است.

نخست وزیر نپال: هند عامل انتشار ویروس کرونا در نپال است اما تنش‌های هند و نپال به مسایل مرزی محدود نماند و "کی پی شرما اولی" نخست وزیر نپال در اظهاراتی جنجالی اعلام کرد که ویروس کرونا از هند به نپال راه یافته و "ویروس کرونای هندی کشنده‌تر از نوع مشابه آن در چین است". نخست وزیر نپال افزود: هندی‌هایی که به صورت غیر قانونی وارد نپال شده‌اند مسوول گسترش ویروس کرونا در کشور ما هستند. تعدادی از رهبران محلی در نپال در ورود هندی‌ها به خاک نپال نقش داشته‌اند. این اظهارات واکنش منفی دهلی نو را بر عهده داشته است به گونه‌ای که سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور از دولت نپال خواسته از انتشار ادعاهای بی‌اساس خودداری کند. با وجود امضای چندین قرارداد و همچنین تلاش‌های دو کشور برای افزایش همکاری‌ها، در چند سال گذشته روابط هند و نپال رشد چندانی نداشته است. دهلی نو از نزدیک شدن نپال به چین ناراضی است. اما نپال می‌خواهد وابستگی خود به هند را کاهش دهد. در سال 2017 مسدود شدن مرزها از سوی هند باعث بحران شدید سوخت در نپال و همچنین کشته شدن بیش از 50 نفر شد. کی پی شرما اولی که پیش از این در سال 2015 و 2016 نخست وزیر این کشور بود به دلیل بحران سیاسی ناشی از مساله مدهسی‌ها مجبور به استعفا شد. شرما هند را متهم کرده بود که با ترغیب احزاب "ماویست" آن‌ها را مجبور به پایان حمایت از دولت نپال کرده و در تغییر دولت این کشور تاثیر گذار بوده است. وی در سال 2018 با هدف کاهش وابستگی به هند یک توافق حمل و نقل با چین امضا کرد. وی همچنین در یک سخنرانی انتخاباتی اعلام کرد که این قرارداد به دوره محاصره اقتصادی نپال پایان می‌دهد. در دهه‌های گذشته هند در نپال نفوذ گسترده‌ای داشت. دو کشور دارای مرزهای باز تجاری و ادیان و آداب و رسوم مشترک هستند. اما در چند سال گذشته، چین سرمایه گذاری‌های خود را در نپال دو برابر کرده است و قصد دارد تا از زیرساخت‌های گسترده و دست نخورده نپال برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی استفاده کند که این امر می‌تواند تجارت بین دو کشور را افزایش دهد.

*س_برچسب‌ها_س*