شنبه 7 مهر 1403

هنوز خبری از تعیین تعرفه‌های 1403 خدمات سلامت نیست!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
هنوز خبری از تعیین تعرفه‌های 1403 خدمات سلامت نیست!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نشست خبری گفت: نگرانیم در سایه ورود مداخلات غیرکارشناسی و هجمه‌های غیرتخصصی و غیرواقعی روند رو به رشد پزشکی کشور معکوس شود و در این حوزه دچار عقب‌گرد شویم. وی ادامه داد: طبق قانون، تعرفه خدمات سلامت هر سال باید قبل از لایحه بودجه سال آینده توسط شورای عالی بیمه سلامت تعیین شود و به پیشنهاد مشترک...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نشست خبری گفت: نگرانیم در سایه ورود مداخلات غیرکارشناسی و هجمه‌های غیرتخصصی و غیرواقعی روند رو به رشد پزشکی کشور معکوس شود و در این حوزه دچار عقب‌گرد شویم. وی ادامه داد: طبق قانون، تعرفه خدمات سلامت هر سال باید قبل از لایحه بودجه سال آینده توسط شورای عالی بیمه سلامت تعیین شود و به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت برود و تصویب شود و قبل از پایان هر سال برای سال آینده ابلاغ شود این در حالیست که طی سال‌های گذشته همواره تعرفه‌های خدمات سلامت با تاخیر زیاد تصویب و ابلاغ شده است و نگرانیم که امسال هم این اتفاق دوباره تکرار شود. رییس زاده بیان کرد: امسال تاکنون هیچ جلسه‌ای برای تعیین تعرفه‌های خدمات سلامت سال آینده تشکیل نشده است اگر به دلیل تاخیر در ابلاغ تعرفه‌های خدمات سلامت، بی‌نظمی در ارائه خدمات سلامت رخ دهد، مقصر کیست؟! مقصر و مسوول اصلی کجروی‌ها و ترویج برخی رفتار‌های نادرست مالی در جامعه پزشکی دستگاه‌هایی هستند که خلاف قانون عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: دیروز در رابطه با تعرفه‌های خدمات سلامت به رئیس‌جمهوری نامه نوشتم و انتقاد کردم جامعه پزشکی احساس می‌کند که دولت هیچ حرمتی برای آن قائل نیست سال قبل افزایش 40 درصدی تعرفه‌های خدمات سلامت تصویب شد، اما آقایی در شورای عالی بیمه سلامت سرخود این رقم را به 25 درصد کاهش داد. رییس زاده عنوان کرد: هزینه خدمات پزشکی در ایران نسبت به هزینه‌های خدمات پزشکی در منطقه و جهان حدود یک دوازدهم است اگر طی سال‌های آینده به دلیل مشکلات در حوزه خدمات پزشکی دچار کمبود شویم، شان و منزلت مردم ایران زیر سوال خواهد رفت نظرات تخصصی جامعه پزشکی در حوزه‌های مختلف، ناشی از تعارض منافع نیست. در پشت پرده کسانی می‌خواهند روند افتخارآمیز جامعه پزشکی کشور را زمین بزنند. رییس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: به افرادی که موضوع تعارض منافع جامعه پزشکی را مطرح می‌کنند، مشکوک هستیم. این افراد یا نامطلع هستند یا دنبال اهداف خاصی هستند میانگین رشد تعرفه‌های پزشکی طی پنج سال اخیر حدود 21 درصد بوده درحالی‌که نرخ تورم حدود 45 درصد بوده است. وی افزود: نگران این هستم که سیستم درمانی کشور طی سال‌های آینده تبدیل به سیستم کارواشی شود! اگر کسی از زیرمیزی گله‌مند است، باید بداند عامل وقوع زیرمیزی، جامعه پزشکی نیست. عامل آن بیمه‌ها و افرادی هستند که تعرفه جامعه پزشکی را طی سال‌های اخیر پایین و غیرواقعی نگه داشته‌اند ویزیت پزشک عمومی در بخش دولتی الان 18 هزار تومان است. کدام خدمت در ایران هم‌اکنون با این نرخ ارائه می‌شود؟! همین رقم هم با تاخیر چند ماهه به پزشک پرداخت می‌شود.