پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

والیبال در مسیر ناامیدی از مربیان ایرانی / یک مربی دیگر مردود شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
والیبال در مسیر ناامیدی از مربیان ایرانی / یک مربی دیگر مردود شد

کسب عنوان دهمی در مسابقات قهرمانی آسیا برای تیم ملی والیبال بانوان زنگ خطر را به صدا درآورد و نشان داد والیبال در بخش آقایان و بانوان بیشتر از هر چیزی به مربی باکیفیت خارجی نیاز دارد.

کسب عنوان دهمی در مسابقات قهرمانی آسیا برای تیم ملی والیبال بانوان زنگ خطر را به صدا درآورد و نشان داد والیبال در بخش آقایان و بانوان بیشتر از هر چیزی به مربی باکیفیت خارجی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دی ماه سال 1400 بود که فدراسیون والیبال ایران با استفاده از طرح توسعه فدراسیون جهانی یک مربی ایتالیایی به نام الساندرا کمپدلی را برای هدایت تیم ملی والیبال بانوان ایران انتخاب کرد. این مربی ایتالیایی پس از سفری که به ایران داشت، با فدراسیون به توافق رسید و به مدت یک سال هدایت تیم ملی والیبال بانوان را برعهده گرفت. در آن زمان تیم با برگزاری سه اردوی تدارکاتی برون مرزی در کشورهای صربستان، بلغارستان و ترکیه، به مدال نقره بازی‌های کشورهای اسلامی رسید، اما تیم در مسابقات جام کنفدراسیون والیبال آسیا با کسب عنوان هفتمی به کار خود پایان داد.

پس از پایان کار تیم ملی والیبال ایران در سال 2022، رئیس فدراسیون والیبال در جلساتی که برگزار کرد به این نتیجه رسید که مسئولیت استعدادیابی، تشکیل و هدایت تیم ملی زیر 16 سال دختر ایران را هم به این مربی ایتالیایی بسپارد. به این ترتیب کمپدلی با برگزاری چندین اردوی استعدادیابی و صحت‌سنجی، به انتخاب بازیکنان برای حضور در اردوی آماده سازی تیم ملی زیر 16 سال دختر کشورمان مشغول شد. با پایان سال میلادی ادامه فعالیت این مربی ایتالیایی به حالت سکون ماند و او هم به کشورش بازگشت. در نهایت کمپدلی با فدراسیون والیبال به خاطر مبلغ قراردادش به توافق نرسید و فدراسیون هم با اعلام بیانیه‌ای، با این مربی ایتالیایی قطع همکاری کرد.

پس از آن با تصمیم داورزنی، هدایت تیم ملی والیبال بانوان به نیلوفر رشیدی سپرده شد، از نظر کارشناسان و اهالی والیبال بانوان، او برای هدایت تیم ملی رزومه پرباری نداشت اما با تصمیم مسئولان فدراسیون، رشیدی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت.

تیم ملی والیبال بانوان با هدایت رشیدی در مسابقات چلنجر کاپ عنوان پنجمی را به دست آورد و از حضور در لیگ ملت‌ها بازماند. در مسابقات قهرمانی آسیا هم این تیم با هدایت رشیدی در جایگاه دهم قرار گرفت و نسبت به دوره گذشته دو پله سقوط کرد.

عملکرد تیم ملی والیبال بانوان و کسب عنوان دهمی در مسابقات قهرمانی آسیا نگرانی‌های زیادی به وجود آورد، تیم ملی در مرحله نخست این مسابقات با تیم‌های ژاپن و هند همگروه شد؛ ملی‌پوشان در مصاف با ژاپن شکست خوردند و در یک اتفاق باورنکردنی نتیجه را برابر هند هم واگذار کردند، تا تیم بدون برد و بدون کسب امتیاز از صعود به جمع 8 تیم برتر بازبماند. اگرچه تیم ملی والیبال بانوان در مراحل بعد مقابل تیم‌های فیلیپین و هنگ‌کنگ به برتری رسید، اما با این تفاوت که به سختی از سد فیلیپین گذشت و با نتیجه 3 بر 2 این تیم را شکست داد؛ در حالی که تاکنون فیلیپین حریف جدی ایران نبوده است. در نهایت شاگردان رشیدی برای کسب عنوان نهمی یا دهمی به مصاف چین‌تایپه رفتند که باز هم حریف این تیم نشدند و با شکست برابر چین تایپه، در جایگاه دهم قرار گرفتند.

عملکرد ضعیف تیم ملی والیبال بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا با دو پله سقوط در آسیا همراه بود و زنگ خطر را برای والیبال بانوان به صدا درآورد. اگرچه کادرفنی باخت مقابل هند را اتفاق دانست و پیش از برگزاری مسابقات هم بارها به موضوع جوانگرایی در تیم اشاره کرده بود اما با یک بررسی موشکافه می‌توان گفت نه میانگین سنی بازیکنان آن قدر پایین بوده که بتوان نام جوانگرایی را روی آن گذاشت و نه باخت مقابل تیم هند اتفاق بوده است.

در ترکیب تیم ملی بازیکنانی حضور داشتند که سال‌هاست در مسابقات مختلف شرکت کرده بودند و تجربه بین‌المللی داشتند اما توان آن‌ها در این میدان همین بوده و نمی‌توان این شکست را اتفاق نامید. البته چندین بازیکن باتجربه تیم از جمله آیتک سلامت و مهسا کدخدا هم مصدوم بودند و در ترکیب تیم حضور نداشتند که قطعاً نبود آن‌ها روی عملکرد تیم تأثیر گذاشت. اما نمی‌توان خط زدن بازیکنان باتجربه را جوانگرایی دانست. با این حال کسب عنوان دهمی در مسابقات قهرمانی آسیا برای اهالی والیبال بانوان قابل قبول نیست و نیاز است که فدراسیون والیبال تصمیم جدی برای این تیم بگیرند. والیبال بانوان با مربی خارجی و برنامه‌ریزی درست در مسیر پیشرفت قرار گرفته بود اما با تصمیمات مسئولان فدراسیون والیبال از این مسیر دور شده و باید هر چه زودتر فکری به حال این تیم کنند و با جذب مربی خارجی باکیفیت، باز هم این تیم را در ریل پیشرفت قرار دهند.

هرچند فدراسیون نه تنها در بخش بانوان بلکه در بخش آقایان هم پس از جدایی مربیان بزرگ خارجی دچار چالش شده، تا جایی که هم اکنون رسیدن تیم ملی به المپیک هم به اما و اگرها کشیده شده و در جدیدترین رنکینگ جهانی، عنوان دهمی هم از دست رفت و تیم ملی والیبال مردان در جایگاه یازدهم قرار گرفته است. درست است مسائل مالی، فدراسیون‌های ورزشی را با مشکلات زیادی مواجه کرده اما سرمربی تیم ملی چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و بی توجه بود. کسب نتایجی که مردم از والیبال ایران انتظار دارند، خواهان یک مدیریت و برنامه ریزی دقیق است تا تیم‌های ملی آقایان و بانوان را از بحران خارج کند.

والیبال در مسیر ناامیدی از مربیان ایرانی / یک مربی دیگر مردود شد 2