شنبه 15 اردیبهشت 1403

واگذاری پرسپولیس و استقلال به یک شرکت پتروشیمی و 6 بانک، فقط پاک کردن صورت‌مسئله است

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
واگذاری پرسپولیس و استقلال به یک شرکت پتروشیمی و 6 بانک، فقط پاک کردن صورت‌مسئله است

اقتصادنیوز: حالا دیگر پرسپولیس و استقلال دیگر زیر نظر مستقیم وزارت ورزش نیستند و می‌توانند به‌صورت جداگانه کارشان را پیش ببرند.

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه هم میهن نوشت: در این مسیر اما چالش‌های بزرگی پیش‌روی شش بانک حامی پرسپولیس و پتروشیمی که استقلال را در دست گرفته‌اند وجود دارد که در این گزارش آن را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

تفکیک مالکیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به مراحل پایانی خود رسیده است و براساس آنچه وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی وعده داده‌اند، این موضوع تا قبل از 5 اردیبهشت‌ماه رسماً حل خواهد شد تا چالش حذف این تیم از آسیا به‌دلیل مالکیت مشترک دیگر وجود نداشته باشد. ماجرا از این قرار است که در پایان سال 1402 اقداماتی صورت گرفت تا از طریق کنسرسیومی از بانک‌های غیردولتی و صنایع پتروشیمی این مسئله حل و فصل شود که این اتفاق دیروز در فرابورس محقق شد. طبق اطلاعاتی که در فرابورس قرار دادند ارزش نهایی سهام این دو باشگاه اعلام و با ارزش 2 هزار و 800 میلیارد تومان برای استقلال و 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای پرسپولیس نهایی شد. حالا پرسپولیس و استقلال دیگر زیر نظر مستقیم وزارت ورزش نیستند و می‌توانند به‌صورت جداگانه کارشان را پیش ببرند. در این مسیر اما چالش‌های بزرگی پیش‌روی شش بانک حامی پرسپولیس و پتروشیمی که استقلال را در دست گرفته‌اند وجود دارد که در این گزارش آن را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

تهدید AFC جواب داد

کنفدراسیون فوتبال آسیا طی یکی، دو ماه اخیر بارها به فدراسیون فوتبال ایران گفته بود که باید مشکل مالکیت مشترک دو تیم پرسپولیس و استقلال حل شود در غیر این صورت فارغ از رتبه‌بندی جدول لیگ برتر ایران، سرخابی‌ها از مسابقات آسیایی حذف خواهند شد چون حل نشدن این موضوع به‌هیچ‌عنوان برای ای‌اف‌سی قابل قبول نخواهد بود. از همین روی، فدراسیون فوتبال با حمایت وزارت ورزش تلاش کرد تا هرطور شده این موضوع را یک‌بار برای همیشه حل کند.

هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به همراه شرکت‌های تابعه خود قرار است سهام استقلال را خریداری کند که باتوجه به توافقات انجام شده، 5 درصد سهام آبی‌ها مستقیماً در اختیار این هلدینگ قرار می‌گیرد و شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام هم هرکدام 20 درصد سهام استقلال را در اختیار می‌گیرند تا هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت‌های زیرمجموعه آن مالک 85 درصد سهام آبی‌ها شوند.

باشگاه پرسپولیس هم طبق رایزنی‌های انجام‌شده قرار است به 6 بانک سهام آن واگذار شود که بانک‌شهر، صاحب 30 درصد سهام سرخ‌پوشان خواهد شد و بانک‌های ملت و تجارت هم هرکدام 20 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس را در اختیار می‌گیرند. بانک‌های صادرات، رفاه و اقتصاد نوین هم هرکدام 5 درصد، سهامدار پرسپولیس می‌شوند و صلاحیت این 6 بانک برای خرید سهام پرسپولیس به‌صورت کنسرسیوم، دیروز رسماً تایید شد.

واگذاری‌های پرابهام

درحالی‌که واگذاری این دو باشگاه به هلدینگ خلیج‌فارس و 6 بانک قطعی شده که منتقدان زیادی هم دارد، یکی از نمایندگان مجلس در صحن علی روز گذشته واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس را اقدامی غیرقانونی دانست و از رئیس‌جمهور و مسئولان مربوطه خواست که جلوی این اقدام را بگیرند.

ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (دوشنبه، 3 اردیبهشتماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با انتقاد از واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس، گفت: «اکثر فعالیت‌ها و استقرار این هلدینگ در استان بوشهر است و این بی‌عدالتی است که درحالی‌که هزینه‌ها و مشکلات محیط زیستی آن نصیب مردم استان می‌شود، پول و سود آن برای دیگران باشد و این ظلمی آشکار است. در شرایطی که مدارس و بیمارستان‌های استان بوشهر در گرمای تابستان کولر ندارند و باشگاه‌های ورزشی ما از حداقل امکانات برخوردار نیستند، نباید سرمایه هلدینگ خلیج‌فارس که متعلق به بازنشستگان است از جیب مردم ما برداشته شود و خرج یک عده سلبریتی پرخرج شود.»

ازسوی‌دیگر سازمان بورس نیز رسماً اعلام کرده که واگذاری باشگاه پرسپولیس به بانک‌ها خلاف قانون است. سازمان بورس در نامه خود به بانک‌ها اعلام کرد: «خرید سهام پرسپولیس مغایر با مفاد مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و حتی اساسنامه بانک‌هاست به‌همین‌دلیل بانک‌ها باید توضیح دهند که چرا قصد خرید سهام پرسپولیس را دارند.»

پس از این نامه بود که صرفاً بانک شهر دراین‌خصوص توضیح داد که پیرو تصمیمات دولت برای حل مشکلات باشگاه پرسپولیس قرار است برای خرید سهام این باشگاه اقدام به عمل آید. بانک شهر همچنین اعلام کرد: «درنظر دارد از اولویت رد دیون دولتی برای تهاتر بدهی و مطالبات از شهرداری‌ها به‌عنوان سهامدار باشگاه استفاده کند.» براساس شنیده‌ها، باشگاه پرسپولیس حدود 100 میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد که بعد از واگذاری، این بدهی تسویه خواهد شد. گفتنی است بررسی‌ها از مفاد قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، که در سال 1394به تصویب رسید، نشان می‌دهد که این قانون توجه جدی به خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری دارد و آنها را از خرید سهام و نگهداری شرکت‌هایی که موضوع فعالیت‌شان مطابق با نظام بانکداری نیست، منع کرده است. ازطرف‌دیگر در ماده 16 همین قانون به‌صورت واضح قید شده که بانک‌ها باید سالانه 33 درصد از اموال منقول و غیرمنقول خود را که مربوط به فعالیت‌های غیربانکی است، واگذار کنند! درواقع این 6 بانک باید در پایان سال، سهام باشگاه پرسپولیس را به ارگان یا نهاد دیگری واگذار کنند!

افزایش نگرانی‌ها

درحالی قرار است این موضوع واگذاری هرچه زودتر به پایان برسد که نگرانی‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. سوالی که وجود دارد این است که این 6 بانک که دانش و علمی در زمینه فوتبال و حتی ورزش ندارند چطور می‌خواهند افراد متخصص و آشنا به امور مدیریتی در ورزش را به هیئت‌مدیره پرسپولیس معرفی کنند؟

سیاست‌های اقتصادی این 6 بانک قبل از واگذاری هم با یکدیگر تفاوت دارد. چطور این 6 بانک می‌خواهند با اتحاد، باشگاه بزرگی چون پرسپولیس را مدیریت کنند؟ تجربه نشان داده، افرادی که خارج از مجموعه ورزش وارد این باشگاه شده‌اند، پایان ناخوشی را رقم زدند؛ هم برای خودشان و هم برای باشگاه پرسپولیس. میکروفن‌ها، دوربین‌ها و شهرتی که افراد به‌واسطه حضور در پرسپولیس و استقلال کسب می‌کنند، اگر افرادی ناآشنا به این فضا باشند قطعاً مسیر را گم خواهند کرد. نگرانی‌ها و زنگ خطر از همین حالا به صدا درآمده هرچند شاید روی کاغذ تهدید کنفدراسیون فوتبال آسیا پایان یافته باشد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید