چهارشنبه 11 مهر 1403

وحدت حوزه و دانشگاه حاشیه‌سازی‌های جدایی دین از سیاست را خنثی می‌کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
وحدت حوزه و دانشگاه حاشیه‌سازی‌های جدایی دین از سیاست را خنثی می‌کند

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان گفت: در جهان اسلام جدایی بین دین و سیاست وجود ندارد اگر چه گاهی افراد حاشیه سازی می‌کنند اما باید با وحدت موانع را از پیش روی برداشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسن بیگدلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهارداشت: وحدت بین حوزه و دانشگاه از ابتکارات بیانگذار جمهوری اسلامی است که در مقطع زمانی حساسی عنوان شد و امام خمینی (ره) در این زمینه فرمودند:"اگر حوزه و دانشگاه در کنار هم باشند، هیچ خطری اسلام، دین و انقلاب را تهدید نمی‌کند".

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) برای دانشگاه با وجود اینکه شخصیت حوزوی بودند، ارزش بالایی قائل بودند و همواره در جایگاه حکومتی و مرجعیت نیز دانشگاه را محل تربیت اداره کنندگان و مدیران کشور می‌دانستند. کارشناس مسائل مذهبی یادآورشد: امام خمینی (ره) می‌دانست بدون حوزه که متولی معنویت و اعتقادات مردم است، امکان توسعه اعتقادی جامعه ممکن نیست. مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان افزود: از طرف دیگر امام راحل برای مقابله با تفکر جدایی دین از سیاست که در مقطع زمانی قرن 15 میلادی در جهان غرب با عنوان تفکر سکولاریسم شکل گرفت، وحدت حوزه و دانشگاه را عنوان کردند. حجت‌الاسلام بیگدلی تصریح کرد: بر اساس تفکر سکولاریسم، جدایی دین از سیاست مطرح شده و دین را از جامعه علمی جدا کردند اگر چه ظرفیت مسیحیت پایین بود و امکان ارتباط اجتماعی را نداشت. وی با بیان اینکه امام (ره) با مطرح کردن وحدت حوزه و دانشگاه تلاش کردند خلا به وجود آمده در جهان غرب که به آیین مسیحیت ضربه زده و آنرا به حاشیه رانده بود، را پر کنند افزود: حضرت امام خمینی (ره) به این دلیل که این آسیب به دین اسلام وارد نشده و مباحث علمی و دینی با مشکل و حاشیه مواجه نشود، وحدت حوزه و دانشگاه را مورد تاکید قرار دادند. کارشناس مسائل مذهبی گفت: در هر حوزه‌ای که وحدت حاصل شده و دانشگاه در کنار حوزه و حوزه در کنار این نهاد علمی بوده است، موفقیت‌ها بیشتر شده است و در طول بیش از 40 سال گذشته در حوزه‌های دفاعی، فرهنگی و آموزشی شاهد پیشرفت بوده‌ایم. مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان یادآورشد: مردم ایران دیندار بوده و 98 درصد آن شیعه بوده و همانگونه که دین و اعتقادات خود را دوست دارند، علم و پیشرفت را نیز دوست دارند. حجت‌الاسلام بیگدلی ادامه داد: حوزه همواره متولی مباحث اعتقادی، دینی و مذهبی و دانشگاه متولی عمران، آبادنی و پزشکی بوده و به همین دلیل این وحدت برای کشور مثمرثمر بوده است. وی گفت: اگر چه هنوز وحدت بین حوزه و دانشگاه در حد اعلی محقق نشده است اما امیدواریم حوزویان و دانشگاهیان در کنار هم به مردم خدمت و جامعه اسلامی را مدیریت کنند تا خلا جهان غرب در جهان اسلام وجود نیاید. کارشناس مسائل مذهبی یادآورشد: در کنار هم بودن دین و سیاست در بینش و حرکت جهان مسیحیت نبود اما در جهان اسلام این جدایی وجود ندارد اگر چه گاهی افراد حاشیه سازی می‌کنند اما باید با وحدت موانع را از پیش روی برداشت.// ن انتهای پیام /