یک‌شنبه 8 مهر 1403

ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا هیبت آمریکا را شکست

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا هیبت آمریکا را شکست

سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ایران با حضور در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های ایران و در حیاط خلوت آمریکا هیبت آمریکا را شکست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید هادی سیدافقهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: وارد شدن نفتکش ایران به آب‌های ونزوئلا دارای ابعاد مختلفی است اما در بعد اول این اقدام ایران نشان داد که ایران به صورت قانونی و طبق قوانین بین‌الملی، قوانین کشتیرانی آزاد و تبعیت از قوانین حضور در دریاهای بین‌المللی انتقال نفت به ونزوئلا را انجام داده است.

وی با بیان اینکه تنگه جبل الطارق تنگه‌ای بین‌المللی است و در قانون بین‌الملل همه می‌توانند از آن استفاده کنند، افزود: ایران بر اساس قوانین تجارت آزاد جهانی و تجارت پایا از این نوع تجارت استفاده کرده و با دادن نفت و لوازم یدکی، طلا گرفته است. این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: بده و بستان بین ایران و ونزوئلا دلاری نبوده و آمریکا نمی‌تواند نقض تحریم را علیه ایران اعلام کند. سید افقهی با بیان اینکه انتقال نفت به ونزوئلا حرکت هوشمندانه‌ای بود که بهانه را از آمریکایی‌ها گرفت، افزود: در حال حاضر هر دو کشور تحریم‌های غیرمشروع، غیر اخلاقی و غیر قانونی را در این شرایط گسترش بیماری کرونا را تجربه می‌کنند که چنین اقدامی پاسخ محکمی به این اقدامات غیرقانونی است. وی بیان داشت: اقدام ایران و ونزوئلا در مقابل تحریم‌های ظالمانه، غیر موجه و غیر قانونی که مصوب هیچ سازمان بین‌المللی از جمله سازمان ملل، شورای امنیت و دادگاه لایحه نیست ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی و اقدامات قلدر مآبانه آمریکا محسوب می‌شود. کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اقدام ایران و ونزوئلا اگر چه از نظر کمی اهمیت زیادی نداشت اما شکست هیبت آمریکا را به دنبال داشته و از نظر سیاسی و راهبردی دارای آثار بسیاری بود. سید افقهی گفت: ایران با این اقدام و حضور در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های ایران و در حیاط خلوت آمریکا در حالی که نگاه این کشور به کشورهای آمریکای لاتین نگاه خودکامه است، هیبت آمریکا را شکست. وی افزود: اگر چه این اقدام ایران می‌توانست مشکلاتی نیز از جمله درگیری را به همراه داشته باشد اما در صورت پیش آمدن هر خطری نیروی دریایی ارتش و سپاه و واحد موشکی وارد عمل می‌شد و هر گونه حرکت را دفع می‌کرد. این کارشناس سیاسی گفت: البته اقدام ایران و ونزوئلا پیامی نیز برای کشورهای دوست دارد که ما می‌توانیم با تشکیل ائتلاف ضد تحریم‌ها، تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بشکنیم. سید افقهی با اشاره به تهدید آمریکا و شکایت به شورای امنیت در این خصوص، گفت: در شورای امنیت نیز آمریکا به دلیل قانونی بودن کار ایران نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. وی گفت: در حالی که چینی‌ها و روسی‌ها با اینکه ابرقدرت هستند، نتوانستند در مقابل آمریکا کاری انجام دهند اما ایران با عزم و اراده توانست ابهت آمریکا را بشکند. انتهای پیام /