یک‌شنبه 17 تیر 1403

ورود 105 فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
ورود 105 فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم

عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی، از افزایش 767 درصدی جابه‌جایی مسافر بین المللی و ورود 105 فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، حوزه حمل و نقل در طول دولت سیزدهم از رشد چشم گیری برخوردار بوده است که در هر یک از چهار شق حمل و نقل جاده، ریلی، هوایی و دریایی کاملا مشهود است و آمارهای رسمی نیز بیانگر افزایش و توسعه زیرساخت ها و نیز میزان بهره برداری در هر یک از شقوق حمل و نقلی است. اما طی روزهای گذشته در پی رقابت انتخاباتی میان کاندیداها صحبت هایی مطرح شده است که در این گزارش به منظور تنویر افکار عمومی به تشریح عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی در دولت سیزدهم می پردازیم.

بر اساس آمارهای رسمی از سوی دفتر آمار، عملکرد و پایش برنامه های وزارت راه و شهرسازی، در دولت سیزدهم میزان جابجایی مسافر بین المللی 9.2 میلیون نفر افزایش یافته و نسبت به ابتدای دولت مردمی 767 درصد رشد داشته است.

همچنین آمارها از افزایش 60 هزار سورتی پرواز بین المللی در دولت مردمی سیزدهم حکایت دارد که نسبت به ابتدای دولت 400 درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است در دولت مردمی سیزدهم 105 فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان هوایی کشور شده است و ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر داخلی و بین المللی در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از 3.57 میلیون نفر در سال 1400 به 8.59 میلیون نفر افزایش یافته است که بیانگر رشد 2.5 میلیون نفری ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر داخلی و بین المللی است. ناگفته نماند که متوسط ماهانه پروازهای عبوری در یک سال اخیر نسبت به میانگین ماهانه سال 1400 نیز رشد 85 درصدی را تجربه کرده است.

از جمله مهمترین پروژه های بهره برداری شده در حوزه حمل و نقل هوایی می توان به بهره برداری از ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کیش با مساحت 49000 متر مربع، بهره برداری از فرودگاه سقز با 178 هکتار مساحت و 1700 متر مربع مساحت ترمینال، بهره برداری از فرودگاه گناباد با 380 هکتار مساحت و 1700 متر مربع مساحت ترمینال، آغاز عملیات اجرایی فاز 2 فرودگاه امام خمینی (ره) با ارزش 5.2 میلیارد یورو با هدف افزایش ظرفیت مسافری به میزان 25 میلیون نفر و بهره برداری از 4 پروژه توسعه ای فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد شامل: توسعه ترمینال داخلی (20200 متر مربع)، بهسازی و توسعه پارکینگ هواپیما (APRON)(110 هزار متر مربع) و دستگاه کمک ناوبری نقرب دقیق (ILS)، پل انتقال مسافر (AIR BRIDGE) به ارزش 1623 میلیارد تومان اشاره کرد.

ورود 105 فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم 2
ورود 105 فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم 3