جمعه 8 تیر 1403

وزارت علوم و ایجاد معاونت فناوری و نوآوری؛ تحقق ضرورتی که 20 سال فراموش شده بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزارت علوم و ایجاد معاونت فناوری و نوآوری؛ تحقق ضرورتی که 20 سال فراموش شده بود

تهران - ایرنا - راه‌اندازی معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور در دستور کار بود که در دولت سیزدهم و با هدف حمایت از توسعه کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها محقق شد.

این معاونت همچنین مواردی همچون توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری، هدایت پژوهشگاه‌ها به سمت پژوهش و توسعه فناوری‌های مساله محور و تقاضامحور، شبکه‌سازی در زیست‌بوم نوآوری وزارت علوم و پیوند آن به بازیگران کلیدی ملی و بین المللی و طراحی، پایش نظام ملی نوآوری با تمرکز بر زیست‌بوم نوآوری، شبکه‌سازی و تقویت دیپلماسی بین‌المللی و تاسیس پارک علم و فناوری بین‌المللی را نیز دنبال می کند.

عملکرد معاونت فناوری و نوآوری در مدت زمان حدود 9 ماه بعد از زمان تاسیس، اقدامات مختلفی را دربرمی‌گیرد که شامل طراحی و اجرایی کردن طرح دستیار فناوری، طرح گرنت فناوری و راه‌اندازی سامانه «نان»، سامانه «سدف» داده‌ها و فرآیندها برای دسترسی پارک‌های علم و فناوری، سامانه «پنفاد» (پایش نوآوری، فناوری و اشتغال دانش‌بنیان)، 25 هزار فرصت شغلی دانش‌بنیان و صدور 20 مجوز پردیس علم و فناوری و دهکده فناوری نوآوری کشاورزی است.

سامانه نان؛ اطلاع‌رسانی نیازها و ظرفیت‌های فناورانه

این معاونت به عنوان یکی از کلیدی ترین اقدامات سامانه نان را که از آغاز به کار معاونت فناوری و نوآوری برای راه‌اندازی آن تلاش شده بود؛ روز 10 اردیبهشت رونمایی کرد. سامانه نان سامانه‌ای برای صاحبان صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان، نهادها و وزارتخانه‌هاست تا اگر نیازی دارند آن را در نان ثبت کنند و پژوهشگران و دانشمندان هم از طرف دیگر ایده خود را در پاسخ به آن نیاز وارد سامانه کنند.

رشد 40 درصدی اشتغال دانش‌بنیان با وجود تاسیس معاونت فناوری

تاسیس معاونت فناوری که حتی یک سال از عمر آن نمی‌گذرد، منجر به ایجاد 25 هزار فرصت شغلی دانش‌بنیان درکشور با رشد 40 درصدی طی مدتی نزدیک به یک سال شده است. همچنین صدور 20 مجوز پردیس علم و فناوری و دهکده فناوری نوآوری کشاورزی در سطح کشور از دیگر دستاوردهای این معاونت است.

گرنت (پژوهانه) فناوری

دیگر طرح معاونت فناوری و نوآوری برای توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان طراحی و اجرای طرح گرنت (پژوهانه) فناوری به عنوان برنامه‌ای ملی با هدف تقویت فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور و سوق دادن استادان دانشگاه به فناوری است که با همکاری 22 استان و 26 پارک علم و فناوری 4 فراخوان گرنت فناوری اجرا شده است.

موضوع گرنت فناوری برای اولین بار در سال 97، مطرح و آیین‌نامه اجرایی آن اسفند 1398 پس از امضای وزیر وقت، ابلاغ شد. اما این آیین‌نامه با اندکی تغییر، در روزهای پایانی اسفند 1400، به تأیید مجدد وزیر علوم رسید.

گرنت فناوری در سه سرفصل اجرا می‌شود و تاکنون پنج فراخوان با همکاری 22 استان و 26 پارک علم و فناوری برای عملیاتی شدن آن صادر شده است.

1. گرنت جوانه در حوزه تحصیلات تکمیلی (پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری) و مخاطب آن اعضای هیأت علمی وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی و دانشگاه‌های غیردولتی است.

2. گرنت شکوفایی با تمرکز بر تحقیقات دانشگاهی، به عبارت دیگر این گرنت به فعالیت‌های اعضای هیأت علمی و پژوهشگران در آزمایشگاه تحقیقاتی خودشان مربوط می‌شود.

3. گرنت رشد؛ این گرنت مشمول دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است که مرکز رشد دارند و واحدهای فناور یا شرکت‌های فناور در مراکز رشد آنها مستقر هستد و شرکت‌های زایشی را توسعه می‌دهد.

دستیار فناور

طرح دستیار فناوری در راستای بهبود توانمندی دانشجویان، آموزش مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی، کار تیمی دانش تجاری و پیشگامی در عرصه فناوری و نوآوری برای دانشجویان و با راهبری دو نهاد دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری پیشنهاد شده است.

در طرح دستیار فناوری، دانشجویان یک دوره زمانی شش ماهه کار دانشجویی در شرکت‌های فناور و دانش بنیان می‌گذرانند. بر اساس برنامه‌ریزی دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ازای 300 ساعت کار در این مدت، ماهیانه مبلغ 1، 2 و 3 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

دانشجویان کارشناسی پس از گذراندن نیم سال ششم تحصیلی، کارشناسی ارشد بعد از گذراندن نیم سال دوم و دانشجویان دکترا بعد از گذراندن نیم سال چهارم می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

طراحی و عملیاتی سازی جایزه فناوری و نوآوری با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو و دانشگاه تهران، اجرای طرح «تانا» را برای ارتقای جایگاه پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه از دیگر فعالیت‌های این معاونت است.

همچنین با وجود تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مشکلات، نیازها همچنین توانایی‌های فناوری هر استان را شناسایی کردند و با برگزاری نشست‌های تخصصی در خصوص راهکارهای حل مشکلات، زمینه دیدار دستگاه‌های دارای نیاز و دستگاه‌های ارایه دهنده راهکار را فراهم کرده‌اند.

برچسب‌ها

پرونده خبری