پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

وزیر جهاد کشاورزی: میزان مصرف روغن در کشور از متوسط جهانی بیشتر است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر جهاد کشاورزی: میزان مصرف روغن در کشور از متوسط جهانی بیشتر است

وزیر جهاد کشاوری گفت: یکی از مشکل‌های کشور مصرف بی رویه است بویژه در مصرف روغن از متوسط میزان مصرف جهانی خیلی بیشتر مصرف داریم.

به گزارش پنج شنبه شب مرکز خبر حوزه کاظم خاوازی در دیدار با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: در نگاه اول بخش کشاورزی از جهت تولید و امنیت غذایی بسیار مهم است. وی افزود: از نظر تامین گندم مورد نیاز کشور عملا خودکفا هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشورها همه برای اینکه امنیت بیشتری داشته باشند ذخایر راهبردی را گردآوری می کنند گندم یکی از این ذخایر راهبردی است که کشور ما از این نظر هیچ گونه مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: در کشور ما 6 میلیون هکتار کشت گندم وجود دارد که از این میان 2 میلیون هکتار به صورت کشت آبی و 4 میلیون به صورت کشت دیم است.

خاوازی گفت: اما در مورد برخی گیاهان مانند دانه های روغنی عقب افتادگی داریم زیرا گیاه کلزا که از موارد اصلی آن در کشور است زمان کشت مقارن با گندم دارد و در نتیجه مقدار زیادی از آن در کشور تولید نمی شود.

وی افزود: به همین منظور در حال جایگزین کردن گیاه کاملیا با کلزا هستیم تا این مشکل را تا حد زیادی حل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در خصوص مواد پروتئینی همچون گوشت قرمز، مرغ، ماهی و میگو از نظر تولید مشکل خاصی نداریم اما برای تامین مواد خوراکی آنها که از خارج از کشور وارد می شوند دچار محدودیت هستیم و به سختی آنها را تأمین می کنیم.

خاوازی بیان داشت: همین وابستگی به نهاده های دامی وارداتی سبب گران شدن نرخ گوشت مرغ در کشور شده است چرا که ذرت و کنجاله باید با هم به مصرف مرغداری ها برسد و کنجاله از خارج از کشور وارد می گردد دچار این مشکل شده ایم.

وی افزود: ذرت و کنجاله هر 2 جایگزین های مناسبی دارند که ما می خواهیم برای جایگزینی ذرت از ارزن استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: گیاه ارزن در کشور ما که دارای شرایط آب و هوایی نیمه خشک است به خوبی قابل کشت است.

وی گفت: در مجموع به جز وابستگی به نهاده های دامی و کمبود دانه های روغنی مشکل دیگری در حوزه کشاورزی نداریم.

وزیر جهاد بیان داشت: به جهت مقابله با قاچاق دام، تدابیری اندیشیده شده که یکی از آنها ممنوعیت حمل دام از یک استان به استان دیگر است تا به این وسیله از از خروج دام از کشور جلوگیری به عمل آید.

وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه در سفر غیررسمی خود به قم ضمن دیدار با چند تن از مراجع تقلید نسبت به توسعه واحدهای گلخانه ای، سیستم های آبیاری تحت فشار و طرح های جهش تولید در بخش کشاورزی استان قم قول مساعد داد./

*س_برچسب‌ها_س*