یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

وزیر نیرو: مشکلات مردم کوهرنگ مطابق قانون و اختیارات رفع می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر نیرو: مشکلات مردم کوهرنگ مطابق قانون و اختیارات رفع می‌شود

شهرکرد - ایرنا - وزیر نیرو در خصوص مشکلات مردم شهرستان کوهرنگ قول داد تا بر اساس قانون، برای مشکلاتی که قابل رفع و در توان وزارت نیرو باشد، راهکار در نظر گرفته شود.

علی‌اکبر محرابیان روز شنبه در سفر به استان چهارمحال و بختیاری و بازدید از سد کوهرنگ 3 اظهار داشت: مهمترین موضوعی که در تملک اراضی محدوده سد کوهرنگ 3 وجود دارد نبود رضایت مردم از نحوه تملک است از همین رو با هم‌اندیشی با نمایندگان مجلس تصمیم بر این شد که از نزدیک این مشکل را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص تملک پیشنهاد ما این است که دستگاهی که در منطقه حضور دارد و زندگی شما را درک می‌کند، مسئولیت تملک اراضی را در اختیار بگیرد که بهترین دستگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که بر این اساس مقرر شده تا به صورت کارشناسی و برمبنای عدالت و قانون اراضی محدوده سد را تملک کند و اعتبارات لازم را نیز در اختیار این نهاد قرار می‌دهیم.

محرابیان تصریح کرد: برهمین اساس دیگر مسئولیت تملک اراضی محدوده سدها بر عهده شرکت‌های تابعه وزارت نیرو نیست و این موضوع در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وزیر نیرو در خصوص دیگر مشکلات مردم شهرستان کوهرنگ نیر قول داد تا بر اساس قانون مشکلاتی که قابل رفع و در توان وزارت نیرو باشد برای آن راهکار در نظر گرفته شود.

فرماندار شهرستان کوهرنگ نیز در این دیدار به برخی مشکلات منطقه اشاره کرد و گفت: این شهرستان سرچشمه سه رودخانه بزرگ کارون، زاینده‌رود و دز است و از دهه 30 تاکنون سه تونل به طول 23 کیلومتر در این شهرستان ایجاد شده است.

مرتضی زمانپور افزود: مردم با انتقال آب مخالف نیستند اما خواسته‌شان اینست که این انتقال بر اساس نظرات کارشناسی و به صورت عادلانه باشد و حق آبه این منطقه در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تونل‌های حفر شده در شهرستان کوهرنگ آبدهی 33 چشمه را تحت تاثیر خود قرار داده است، اظهار داشت: در همین راستا 13 چشمه خشک شده و یک هزار و 800 هکتار از اراضی بیرگان زیر آب می رود.

فرماندار کوهرنگ بلاتکلیفی مردم منطقه را از مهمترین چالش‌های شکل گرفته در منطقه دانست و گفت: زندگی عشایر و روستاییان مختل شده و 30 سال بلاتکلیف هستند.

زمانپور تصریح کرد: همچنین پنج هزار هکتار از اراضی دشت رزی و میهه تحت تاثیر تونل قرار گرفته و خشکیده است، این در حالی است که باید حق‌آبه این منطقه در نظر گرفته شود.

وی اجرای عدالت در طرح‌های انتقال آب را مهمترین خواسته مردم این منطقه عنوان کرد و افزود: در همین راستا می‌طلبد کمیته تخصصی تشکبل شود تا بر اساس واقعیت‌ها حق و حقوق مردم را در نظر گیرند و حق‌آبه چشمه‌هایی که خشکیده شده را ارزیابی کند.

فرماندار کوهرنگ خاطر نشان کرد: از 9 روستایی که در محدوده سد کوهرنگ 3 واقع شده تاکنون تنها روستا تملک شده است و بقیه مردم روستاها بلاتکلیف هستند و مجوز ساخت و ساز به آنها داده نمی‌شود.

در این دیدار نمایندگان مردم منطقه نیز مشکلات و مطالبات خود را با حضور وزیر نیرو مطرح کردند.

تملک کارشناسی اراضی و تعیین تکلیف سریع‌تر آن، افزایش حقوق کارکنان سد کوهرنگ 3 و در نظر گرفتن حقآبه برای مناطق مبدا از جمله این خواسته‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو روز شنبه به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب استان چهارمحال و بختیاری و بازدید از برخی طرح‌های آبرسانی از جمله طرح بن به بروجن، سد کوهرنگ 3، سد باباحیدر و سد خرسان 3 به این استان سفر کرده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به دلیل تداوم خشکسالی در چهارمحا ل و بختیاری در حال حاضر 18 هزار و 493 نفر در 68 روستای استان با تانکر، آبرسانی سیار می‌شود و این روستاها در تمامی نقاط استان به ویژه در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و اردل پراکنده شده است.

برخی از این روستا به سبب خشکیدگی مخازن آب و برخی از روستاها به سبب نبود خطوط آبرسانی با تانکر آبرسانی سیار می‌شود.

خشکسالی‌هایی از سال 1386 در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

چهارمحال و بختیاری دارای 10 شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت است که 100 درصد مساحت این استان در سالجاری درگیر خشکسالی شده است.

*س_برچسب‌ها_س*