شنبه 21 مهر 1403

وضعیت واگذاری شهر تاریخی گسکر درصومعه سرا باید تعیین تکلیف شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وضعیت واگذاری شهر تاریخی گسکر درصومعه سرا باید تعیین تکلیف شود

رشت _ ایرنا _ معاون میراث فرهنگی و گردشگری گیلان گفت: پروژه شهر تاریخی گسکر درسال 98 کددار شده اما به علت ممانعت منابع طبیعی گیلان بلاتکلیف مانده و باید هرچه سریعتر وضعیت آن برای واگذاری مشخص شود.

ولی جهانی در حاشیه افتتاح فاز اول پروژه تاریخی مناره آجری بازار گسکر در نزدیکی شهر صومعه سرا گفت: بزرگترین شهر دوره اسلامی کشور در شهرستان صومعه سرا به عنوان محوطه هفت دغنان گسکر معرفی شده است. وی با اشاره به اینکه حریم هفت دغنان درسال 80 در فهرست آثار ملی ثبت شده، اظهارداشت: بخشی از این پروژه ملی در اختیار منابع طبیعی و شرکت شفارود است که تمام محدوده را مسدود کرده و امکان ورود و استفاده برای گردشگر وجود ندارد. جهانی با اشاره به اینکه سابقه این شهر متعلق به دوره سلجوقیان می باشد، افزود: اوج شهر نشینی این شهر به زمان صفویه برمی گردد که از اصول اولیه شهرنشینی دوحمام، سه پل خشتی و آثار کاوش شده آن به خوبی قابل مشاهده است. معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان در ادامه با اشاره به اینکه دو شهر گسکر و لاهیجان از قدیمی ترین شهرهای گیلان بوده است، عنوان کرد: شهر تاریخی گسکر قدیم با کشورهای روسیه و آذربایجان مبادلات اقتصادی و تجاری داشته است. وی در ادامه با اشاره به اینکه حمام تاریخی کسما هم در اختیار اوقاف گیلان است، گفت: براساس اصل 98قانون اساسی و طبق برنامه ششم توسعه دولت دستگاه دولتی مذکور موظف به ساماندهی ومرمت بنا هستند. جهانی با اشاره به اینکه 700میلیون تومان برای مرمت حمام کسما هزینه شده است، افزود: طبق مذاکرات انجام شده این حمام تاریخی قابلیت آن را دارد که به بخش خصوصی واگذار شود و یا به موزه مردم شناسی تبدیل گردد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه سرا هم درآغاز این مراسم اظهارداشت: طی دوسال برای مرمت این بنا 90 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است. علیرضا مهرگان با اشاره به اینکه مناره آجری مربوط به دوران صفوی است، افزود: برای توسعه و اجرای فاز دوم این پروژه با تلاش مسوولان 500میلیون تومان اعتبار دیگر تامین شده است. وی در ادامه افزود: مناره آجری با شماره 2681 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده که بر اثر زلزله حدود 17 متر آن فرو ریخت و اکنون این مناره 13 متر ارتفاع دارد و در تلاشیم ارتفاع مناره را به اندازه اولیه برسانیم.

*س_برچسب‌ها_س*