یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

وعده ساخت 8 فروند هواپیمای مسافری آقای رئیسی امکان پذیر است؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
وعده ساخت 8 فروند هواپیمای مسافری آقای رئیسی امکان پذیر است؟

ایران در آستانه دستیابی به صنعت تولید هواپیمای مسافربری قرار دارد و ناوگان هوایی کشور به خودکفایی می رسند؟ اگر وعده ساخت 8 هواپیمای مسافربری سید ابراهیم رئیسی واقعیت داشته باشد یعنی ایران به این توانایی بزرگ که خارج از توان خیلی از ابرقدرت ها مثل کشور چین است، دست یافته، خبرآنلاین این گذاره را بررسی کرده است.

دریافت 13 MB

راحله کرمی: هواپیمایی که در تجهیزات مدیری تا بیش از 60 درصد وابستگی به قطعه سازان آمریکایی طرف قرارداد با بوئینگ و ایرباس و مجوزهای اداره خزانه داری آمریکا دارد.

در این شرایط حمزه پاریاب کارشناس تجهیزات نظامی با نگاهی امیدوارانه می گوید:«سرانجام باید از این حصار گذشت. ما در مسیر توسعه پلتفرم هواپیمای داخلی هستیم و فکر کنم به طور خوشبینانه اگر روی ایده های موجود کار شود و از تجربیات کشورهای دوست که به این تجربه موفق دست یافته اند استفاده کنیم در افقی 4 ساله هر اتفاق خوبی ممکن است.»

در مقابل اما محمدحسین جهان پناه خبرنگار تخصصی حوزه علم و صنایع هوایی می گوید چنین وعده ای با توجه به داده های منتشر شده، اقلا در افق نزدیک خیلی در دسترس نیست. او در یادداشتی صوتی دلایلش را درباره توان صنعتی تولید هواپیمای مسافربری حتی بر اساس توسعه پلتفرم جت منطقه ای کوچک با گنجایش 50 مسافر تشریح کرده است و می گوید نگران است این تلاش تبدیل به چاه ویلی برای هزینه های گزاف شود.

یکی از دستاوردهای موفق ماه های اخیر صنایع فضایی کشور که در ماه های اخیر رونمایی شد، ماهواره خیام بود که از 4 سال قبل ساختش به روس‌هاسفارش داده شده بود و در زمان بندی تعیین شده توسط آنها به فضا پرتاب شد. شاید صنایع هواپیماسازی مسافری کشور هم در حال حاضر فاصله ای زیاد تا صنعتی سازی داشته باشد و با توجه به حساسیت فرجام تعجیل در آن نیاز به پرهیز از هیجان زدگی دارد.

اگرچه دانشمندان جوان ایرانی همواره نشان دادند هر غیر ممکنی را ممکن می سازند اما خبرسازی و وعده دهی در این حوزه تخصصی نیاز به عبور از تست های متعدد و پروسه های دشوار دارد. مسیری که مثلا در سال های جنگ تحمیلی تیمسار شهید منصور ستاری و همکارانش با سختکوشی بسیار و عدم دلسردی از ناکامی های متعدد، با ساخت جنگنده ایرانی، موفق به انجامش شدند.

227227

کد خبر 1670622
وعده ساخت 8 فروند هواپیمای مسافری آقای رئیسی امکان پذیر است؟ 2
وعده ساخت 8 فروند هواپیمای مسافری آقای رئیسی امکان پذیر است؟ 3
وعده ساخت 8 فروند هواپیمای مسافری آقای رئیسی امکان پذیر است؟ 4