چهارشنبه 18 مهر 1403

ویروسی که به اجبار خانه را مدرسه کرد / پازل سردرگرم بازگشایی مدارس در سایه سهمگین کرونا

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ویروسی که به اجبار خانه را مدرسه کرد / پازل سردرگرم بازگشایی مدارس در سایه سهمگین کرونا

ویروس کرونا، مهمان ناخوانده ای است که بعد از گذشت 19 ماه گویا کنگر خورده و لنگر انداخته و به اینطور که مشخص است قصد رفتن ندارد و در این میان دانش آموزان، معلمان و والدین مانند پازل سردرگمی هستند که نمی دانند بالاخره مدارس باز می شود یا باید همچنان به کلاس های آنلاین عادت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، ویروس کرونا، مهمان ناخوانده ای است که بعد از گذشت 19 ماه گویا کنگر خورده و لنگر انداخته و به اینطور که مشخص است قصد رفتن ندارد و در این میان دانش آموزان، معلمان و والدین مانند پازل سردرگمی هستند که نمی دانند بالاخره مدارس باز می شود یا باید همچنان به کلاس های آنلاین عادت کنند.

دو هفته مانده به اول مهر، دیگر نشانی از شور و شوق دانش آموزان برای خرید لوازم التحریر و جنب و جوش بازار نیست، کرونا آمد، مدارس تعطیل شد، آموزش ها به گوشی های هوشمند رسید و بعد از گذشت 19 موجب بروز مشکلاتی برای خانواده، دانش آموزان و معلمان شد.

شروع آموزش از طریق فضای مجازی پدید های نوظهوری است که دولت بدون توجه به زیر ساخت های مناسب اولیا ء و دانش آموزان را به استفاده از آن در دوران قرنطینه بعلت عدم انتشار کرونا در جامعه تشویق کرد.

اما این پل ارتباطی بین اولیا و معلم نارضایتی هایی را به دنبال داشت، به شکلی که اولیا معتقدند معلمان آن طور که باید نمی توانند این گروه های مجازی کلاس درس را مدیریت کنند و جوابگوی خواسته اولیا باشند.

مخالفت والدین با دسترسی فرزندانشان به گوشی های هوشمند به خاطر ترس و نگرانی از آسیب های اجتماعی و اخلاقی که ممکن است فضای مجازی داشته باشد یکی از چالش های پیش روی آموزش دروس در ایام قرنطینه از طریق فضای مجازی است.

کرونا موجب تعطیلی مدارس شد، خیلی از دانش آموزان بی بضاعت به خاطر نداشتن امکانات لازم مانند گوشی هوشمند از درس و مدرسه جا ماندند.

مادرانی در خانه معلم فررندان خود بودند

در این مدت کرونایی که مدارس تعطیل بود، والدین پا به پای دانش آموزان خود درس خواندن و از طریق گوشی های همراه خود دروس را به فرزندان خود آموزش می دادند.

در این ایام کرونایی مادران نقش معلمان مدارس را در منزل ایفاء کردند و بیشتر اوقات خود را به صورت آنلاین درس ها را به فرزندان خود آموزش می دادند.

خانم علی نیا که مادر دو فرزند دبیرستانی و ابتدایی است در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در این چند ماه گذشته دختر کوچکم که کلاس پنجم اسات خیلی اذیت شد و بیشتر اوقات پای به پای او آنلاین بودم و تکالیفی که معلم می داد انجام می دادیم.

وی تصریح کرد: در این مدت با آوردن وام توانستم برای فرزندانم یک گوشی بخرم که همین امر هم موجب بروز مشکلاتی شد و الان با توجه به شیوع این ویروس نمی دانیم فرزندانم را اگر مدرسه باز شود بفرستم یا نه!

داشتن سواد رسانه ای و فعالیت در فضای مجازی

آموزش غیر حضوری پدیده ای دارای پیشینه بیش از دویست و هشتاد سال در جهان است که این نوع آموزش متناسب با دستاوردهای بشری در ادوار مختلف متفاوت بوده است که آموزش از طریق کتاب، ارسال محموله های پستی، لوح های تصویری و فایل های صوتی و تصویری، رادیویی، تلویزیونی نمونه های از آن است.

آموزش غیر حضوری در ایران به جز تجربه کوتاه یک دانشگاه خاص قبل از انقلاب و دانشگاه پیام نور در استفاده از روش ارتباط از راه دور، آموزش تلویزیونی دروس دانش آموزان هنگام تعطیلی مدارس در سال شصت و شش بدلیل حملات موشکی صدام به شهرها و مناطق مسکونی، دارای سابقه ای طولانی نیست.

عصر حاضر تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات است، عصری که در آن بشر نیاز به اطلاعات و برقراری ارتباطات گسترده تر برای کسب اطلاعات مورد نیاز دارد. با پیشرفت فناوری و توانایی دسترسی به اینترنت، فعالیت های آموزشی هم دستخوش تحول گردیده و منجر به سوق آموزش به سمت مجازی شدن، شده است. البته این کار مستلزم استفاده از امکانات پیشرفته ای نظیر کامپیوتر، اینترنت پر سرعت و منابع مالی و توانمندیهای اقتصادی و از همه مهمتر سواد رسانه ای می باشد.

مدارس باز می شود یا نه، کلاف سردرگرم این روزهای خانواده ها

اما در حال حاضر بعد از گذشت تقریبا دو سال از تعطیلی مدارس و کشاندن آموزش ها به فضای مجازی این سوال اکثر خانوادها است که امسال مدارس باز می شود یا همچنان آموزش آنلاین و مشکلات آن ادامه دارد.

این روزها شاهد انواع و اقسام کرونا هستیم که سلامت خانواده ها را نشانه گرفته است و هر روز هم خبرهای ضد و نقیض از بازگشایی مدارس به گوش می رسد که به یک کلاف سرگردم برای خانواده ها و مدارس تبدیل شده است.

اقدامات لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید در کردستان فراهم شده است

رشید قربانی مدیر کل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه اقدامات لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس در کردستان فراهم شده است، گفت: فعالیت مدارس بر اساس الگو‌های ابلاغی و تصمیم ستاد ملی کرونا خواهد بود.

وی با بیان اینکه بازگشایی مدارس در شرایط موجود دور از انتظار است، افزود: پیش بینی می شود در صورت فراهم بودن شرایط، آموزش دانش آموزان از آبان به صورت نیمه حضوری با رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی و در مدارس کم جمعیت به صورت حضوری برگزار شود.

قربانی افزود: در ثبت نام دانش آموزان ابتدایی و متوسطه اول در سامانه سیدا و پادا استان کردستان جزء استان های برتر کشور است.

مدیر کل آموزشو پرورش کردستان گفت: استان کردستان در ثبت کتاب های درسی رتبه دوم کشوری را دارد و مدیران مدارس باید هر چه سریعتر کتاب های درسی را تحویل و در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

انتهای پیام /

ویروسی که به اجبار خانه را مدرسه کرد / پازل سردرگرم بازگشایی مدارس در سایه سهمگین کرونا 2
ویروسی که به اجبار خانه را مدرسه کرد / پازل سردرگرم بازگشایی مدارس در سایه سهمگین کرونا 3
ویروسی که به اجبار خانه را مدرسه کرد / پازل سردرگرم بازگشایی مدارس در سایه سهمگین کرونا 4
ویروسی که به اجبار خانه را مدرسه کرد / پازل سردرگرم بازگشایی مدارس در سایه سهمگین کرونا 5