شنبه 21 مهر 1403

پارسال 430 مورد آتش سوزی در سقز اتفاق افتاد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پارسال 430 مورد آتش سوزی در سقز اتفاق افتاد

سنندج - ایرنا - رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سقز با تاکید بر اینکه شهروندان از هرگونه آتش زدن گیاهان هرز خشک و مزارع خودداری کنند گفت: 430 مورد آتش سوزی گیاهان خشک و مزارع در سال 98 در این شهرستان اتفاق افتاد.

محمد دولتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با آغاز فصل گرما و خشک شدن گیاه مراتع و مزارع کشاورزی خطر آتش سوزی بیشتر می شود، بنابراین مردم از هرگونه آتش زدن فضاهای سبز، گیاهان هرز خشک شده در سطح شهر و زمین های کشاورزی و مراتع خودداری کنند.

وی افزود: علیرغم تمامی اطلاع رسانی ها و هشدارها در سال گذشته متاسفانه بیش از 430 مورد آتش سوزی گیاهان خشک و مزارع رخ داد که از این تعداد 324 مورد در حریم و محدوده شهر و تعداد 56 مورد مربوط به آتش‌سوزی در محدوده روستاها و 50 مورد هم در محدودهی جاده‌های بین شهری بوده است.

دولتی یادآور شد: آتش‌سوزی کاربری‌های گیاهان خشک و مزارع جزو آتش‌سوزی‌های زمان بر بود که کمترین زمان اطفای آن حداقل 2 ساعت و در مواردی مانند کوه جاقل و محله تپه مالان و سایر موارد که اکثرا هم صعب العبور بود و امکان عبور خودرو نداشت تا 10 ساعت هم طول کشید ضمن اینکه بیشتر آتش‌سوزی ها با آتش‌کوب و به صورت دستی خاموش شدند که باعث هدر رفتن تمام توان جسمی یک آتش‌نشان برای روز کاری می‌شود.

وی به شهروندان توصیه کرد با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و گرم‌تر شدن دمای هوا و احتمال افزایش آتش سوزی مزارع، چمن‌زارها، جنگل‌ها و باغ ها و مراتع ضروری است، خطر آتش سوزی را جدی بگیرند.

دولتی اضافه کرد: هر ساله بی‌احتیاطی‌های کوچک و عدم رعایت نکات بسیار ساده ایمنی، موجب از بین رفتن حاصل دست رنج یک سال کشاورزان و همچنین ایجاد خسارت جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی و از بین رفتن مراتع و منابع طبیعی و ملی می‌شود.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سقز با بیان اینکه حفاظت و حراست از محیط زیست وظیفه ای انسانی و شرعی تک تک شهروندان است، گفت: مردم باید مسایل و موارد ایمنی را در این موقع حساس سال رعایت کنند.

سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*