دوشنبه 9 مهر 1403

پاسخ بی ادبانه مسئول وزارت راه به خبری درباره نهضت ملی مسکن

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پاسخ بی ادبانه مسئول وزارت راه به خبری درباره نهضت ملی مسکن

مقام مسئول اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در ادبیاتی ناجور و اتهامی علیه رسانه ها، مدعی شد واریز آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن ماهانه نیست، ادعایی که با پیامک‌های ارسال شده به متقاضیان همخوانی ندارد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مطلبی به نقل از عبدالرضا غفوری معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به خبر تسنیم درباره "شوک دولت به متقاضیان نهضت ملی مسکن؛ پرداخت آورده ماهانه شد" پاسخی به شرح زیر داد؛

پروژه‌های 5400 واحدی نهضت ملی مسکن رباط‌کریم از اواسط پاییز سال گذشته؛ بدون عقد قرار تسهیلات بانکی و با تعهد به شهروندان برای شروع پروژه‌ها از سال گذشته آغاز شده‌اند. تاکنون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، طی پنج پیامک در عرض یک سال گذشته، جمعا 280 میلیون تومان از متقاضیان طلب کرده که به طور میانگین فقط 150 میلیون تومان پرداخت شده است. پیامک دو روز پیش؛ پنجمین پیامک برای دریافت 50 میلیون تومان وجه فصل پاییز بوده که برخی رسانه‌های مغرض آن را «پرداخت ماهانه» نامدیدند که کذب است. علاوه براین پروژه مذکور بدون عقد قرارداد تسهیلات بانکی است اما رسانه‌های سخن‌چین مدعی تسهیلات شده‌اند که اساسا قراردادی برای آن وجود ندارد.

زمان دریافت آورده اعضا پروژه های 5400 واحدی نهضت ملی مسکن رباط کریم از اواسط پاییز سال گذشته بوده و این اداره کل با توجه به عدم عقد قرار تسهیلات بانکی و تعهد به شهروندان برای شروع پروژه‌ها از سال گذشته به شرح ذیل پیامک واریز وجه برای متقاضیان ارسال کرده است:

1- ارسال پیامک برای ثبت نام 40 میلیون تومان در زمان ثبت نام

2- ارسال پیامک 40 میلیون تومان دوم زمان شروع پروژه‌ها

3- ارسال پیامک 60 میلیون تومانی حدود بهمن

4- ارسال پیامک 40 میلیون تومان حدود اردیبهشت

5- ارسال پیامک 50 میلیون تومان حدود تیرماه

6- ارسال پیامک 50 میلیون تومانی مهرماه

مجموعا 280 میلیون تومان

پیامک‌هایی که 2 بار در یک فصل ارسال شده پیامک‌های پیگیری است، شایان ذکر است با وجود ارسال 5 مرحله پیامک به اعضا؛ متوسط واریزی اعضا تا کنون حدود 150 میلیون تومان بوده و میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها 12 درصد است.

توضیحات تسنیم:

1- خبر منتشر شده با عنوان "شوک دولت به متقاضیان نهضت ملی مسکن؛ پرداخت آورده ماهانه شد" هیچ ارتباطی به پروژه 5400 واحدی رباط‌کریم ندارد که سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران پاسخ خود را در رابطه با آن شروع کرده است. به نظر می‌رسد لازم است این مقام مسئول ابتدا اطلاعات خود را در رابطه با پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان تهران به روز کند و بعد از اینکه از اطلاعات خود مطمئن شد، به رسانه ها فحاشی کند.

2-این مقام مسئول بی اطلاع، از نداشتن قرارداد تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی مسکن خبر داده است. 3 سال از واریز آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن استان تهران می‌گذرد و این اداره کل هنوز نتوانسته قراردادهای مربوطه را با بانک عامل امضا کند. این بدان معناست که ساخت واحدها فقط از محل آورده متقاضیان در حال انجام بوده که دلیل فشارهای ادراه کل راه و شهرسازی استان تهران به متقاضیان است. پیشرفت 12 درصد پس از بیش از 36 ماه ناامیدکننده است که البته یکی از دلایل اصلی آن عدم همراهی بانک‌های عامل است.

3-برخلاف ادعای سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران برخی از متقاضیان واریزی بالای 250 میلیون تومان نیز دارند.

4-ماهانه شدن پرداخت آورده از پیامک‌های ارسال شده اداره کل راه و شهرسازی استان تهران کاملا مشهود است. اوایل ماه گذشته (شهریور 1403) این اداره کل با ارسال پیامک به متقاضیان هشدار داده که نسبت به تکمیل آورده تا مبلغ 230 میلیون تومان اقدام کنند. چند روز قبل (اوایل مهرماه 1403) هم که پیامک هشدار تکمیل آورده تا مبلغ 280 میلیون تومان برای متقاضیان ارسال شد.

در اینجا نیز به نظر می‌رسد سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در جریان جزئیات ارسال پیامک‌ها نیست! جهت اطلاع وی، نیمه خرداد امسال اداره کل راه و شهرسازی با ارسال پیامکی به متقاضیان به آنها هشدار داد تا آخر خرداد 1403 مبلغ آورده خود را به 180 میلیون تومان افزایش دهند.

در تیرماه امسال این اداره کل پیامک زیر را برای متقاضیان ارسال کرد:

««متقاضی محترم طرح نهضت ملی مسکن با توجه به شروع عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه، مقتضی است نسبت به تکمیل آورده تا سقف 230 میلیون تومان تا تاریخ 11 مرداد 1403 اقدام کنید.» همانگونه که مشاهده می‌شود اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ماهانه 50 میلیون تومان آورده از متقاضیان درخواست کرده و برخلاف اظهارات سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، واریز آورده ماهانه شده است.

5-در خبر تسنیم هیچ اشاره‌ای به نبود قرارداد برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن نشده و مشخص نیست منظور سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران از بیان اتهام "سخن‌چین" چه بوده است.

6- سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران جدول زمانی ارسال پیامک به متقاضیان را اعلام کرده و در آن مدعی شده ثبت‌نام از سال گذشته آغاز شده است. لازم به ذکر است ثبت نام متقاضیان نهضت ملی مسکن تهران از سال 1400 آغاز شده نه سال 1402.

7-خبرگزاری تسنیم به‌زودی گزارشی از پروژه 5400 واحدی نهضت ملی مسکن رباط‌کریم را هم منتشر خواهد کرد تا مشخص شود چه میزان اطلاعات و آمار اعلام شده از سوی سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با واقعیت‌ها همخوانی دارد.