پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

پاشینیان: ارمنستان هیچ ادعای ارضی از همسایگان خود ندارد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پاشینیان: ارمنستان هیچ ادعای ارضی از همسایگان خود ندارد

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه در نشست آتی بریکس شرکت خواهد کرد، گفت اما ارمنستان برنامه‌ای برای ادغام با این سازمان ندارد.

نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد در نشست سران کشورهای عضو بریکس در کازان روسیه شرکت خواهد کرد.

وی که در جریان اجلاس جهانی ارمنستان صحبت می‌کرد، اظهار داشت: ارمنستان اصلاحات ارتش و نیروهای مسلح را آغاز کرده است و این موضوع به ویژه در آذربایجان نیز مورد بحث قرار می‌گیرد که دستیابی به سلاح و مهمات توسط ارمنستان به این معنا نمی‌باشد که ارمنستان خواهان صلح نیست و اهداف تهاجمی دارد.

پاشینیان در ادامه تاکید کرد ارمنستان هیچ ادعای ارضی از همسایگان خود ندارد و افزود: پیش از هر چیز می‌خواهم، بگویم که منشور سازمان ملل، اگر اشتباه نکنم، ماده 51 به هر کشوری این فرصت را می‌دهد که اقدامات لازم را برای دفاع از خود انجام دهد.

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد: من باز هم می‌گویم که ایروان تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه را به رسمیت می‌شناسد و از هیچ کشوری ادعای ارضی ندارد.

او همچنین تصریح کرد: بله، ما سرزمین‌هایی را تصرف کرده‌ایم، بیش از 200 کیلومتر مربع اما من به‌علاوه می‌خواهم بگویم با آیین‌نامه‌ای که اخیراً با جمهوری آذربایجان در مورد کار مشترک کمیسیون‌های تحدید حدود امضا شده، این فرصت فراهم می‌شود که بتوانیم مشکل خود را از طریق مذاکره و نه راه حل نظامی حل‌وفصل کنیم.

نیکول پاشینیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) اشاره کرد که یک ائتلاف نظامی بین‌دولتی در اوراسیا است که در سال 1992 در چارچوب جامعه کشورهای مستقل همسود در تاشکند شکل گرفت و 6 کشور از اعضای اتحاد جماهیر شوروی در آن عضویت دارند: ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان.

وی در این باره گفت: CSTO امنیت، موجودیت آینده، حاکمیت و کشور ارمنستان را تهدید می‌کند. از این‌رو، ایروان عضویت خود را در سازمان پیمان امنیت جمعی متوقف کرده است.

پاشینیان بیان کرد: بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا ارمنستان در تلاش است یا اینکه به بازگشت به سازمان پیمان امنیت جمعی فکر می‌کند، وجود دارد. ما تنها در صورتی فعالیت‌های خود در این نهاد را به‌طور کامل احیا خواهیم کرد که پاسخ‌های مشخصی به سوالات مطرح شده‌مان داده شود. دو سال از تاکید ما می‌گذرد، پاسخ‌ها نه تنها دریافت و از همین حالا هم بدیهی است که داده نمی‌شود. می‌توانم بگویم تا زمانی که این پاسخ‌ها شنیده نشود و قانع‌کننده نباشد، هر ثانیه ارمنستان از CSTO دورتر و دورتر می‌شود.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.