جمعه 15 تیر 1403

پذیرش معتادان در مراکز اقامتی زنجان داوطلبانه است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پذیرش معتادان در مراکز اقامتی زنجان داوطلبانه است

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: پذیرش در مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان داوطلبانه بوده و نگهداری اجباری مددجویان به هر شکل و به هر دلیل ممنوع است.

محمد محمدی قیداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس هرگونه اعمال پرخاشگرانه، خشونت آمیز، مصرف یا خرید و فروش مواد یا مبادرت به اعمال منافی عفت توسط هر شخص به هر میزان و به هر شکل در مراکز اقامتی ممنوع بوده و با متخلفان اعم از مددجویان یا کارکنان طبق مقررات برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه رویکرد بهبود و بازتوانی در مراکز اقامتی، پرهیز مدار بوده و بر این مبنا استفاده از هر نوع داروی مخدر یا شبه مخدر ممنوع است، اظهار داشت: هم اکنون 15 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین تحت نظارت بهزیستی در سطح استان فعالیت می کنند که در 6 ماهه اول سال جاری 521 نفر پذیرش شده اند.

این مسؤول ادامه داد: سن پذیرش در مراکز اقامتی و بهبود بازتوانی 18 تا 60 سال اعلام شده و سم زدایی در مراکز اقامتی باید زیر نظر پزشک انجام گرفته و تجویز هرنوع دارو به مددجویان مراکز اقامتی تنها باید توسط پزشک و مسوول فنی و در پرونده مراجع ثبت شود، از این رو استفاده از هر نوع دارو بدون تجویز پزشک ممنوع است.

وی اظهار داشت: زنان باردار، افراد زیر 18 سال و بالای 60 سال ابتلا به بیماری های شدید جسمانی از قبیل نارسایی و اختلال عملکرد کلیه، کبد، دستگاه گوارش، قلب و عروق ابتلا به بیماری های مسری و واگیردار، ابتلا به بیماری های تشنج دهنده از قبیل، صرع فعال یا صرع کنترل نشده، وجود تظاهرات حاد روانپزشکی خطرآفرین برای خود و سایرین در این مراکز پذیرش نمی شوند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: علاوه بر آن افراد با وجود زخم فعال یا خونریزی دهنده و نیاز به مداخله جراحی عقب ماندگی یا ناتوانی ذهنی و جسمی (معلول ذهنی و جسمی که قادر به انجام فعالیت معمولی روزانه خود نباشد)، محکومین با حکم تعقیب کیفری به هیچ عنوان در این مراکز پذیرش نمی شوند.

محمدی افزود: هم اکنون یک مرکز تبصره 2 ماده 16 در استان برای نگهداری اجباری معتادان با دستور قضایی فعال است که در 6 ماهه گذشته 425 نفر را پذیرش کرده است که نیاز به ایجاد یک مرکز ماده 2 تبصره 16 دیگر در سطح استان احساس می شود.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان، مرکز سرپناه شبانه افراد با اختلال مصرف مواد مخدر (شلتر) تحت نظارت بهزیستی فعال است و در 6 ماهه اول امسال 399 پرونده فعال در این مرکز تشکیل داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی 6 ماهه اول سال 764 نفر از خدمات تیم امداد رسان در قالب ارائه سوزن و سرنگ رایگان به معتادان تزریقی به منظور پیشگیری از گسترش بیماری های خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت، ارائه یک وعده غذای گرم، لباس و پوشاک گرم بهره مند شدند.

*س_برچسب‌ها_س*