شنبه 29 اردیبهشت 1403

پرداخت تسهیلات 18 درصدی، گره‌گشای کار کشاورزان خواهد بود؟

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
پرداخت تسهیلات 18 درصدی، گره‌گشای کار کشاورزان خواهد بود؟

ابلاغیه‌ای درخصوص پرداخت تسهیلات با سود 18 درصدی به بانک‌های کشور ابلاغ شده است که بسیاری از بنگاه‌های بخش کشاورزی شامل آن می‌شود. در جلسه‌ای با حضور نمایندگان بانک‌ها نحوه و میزان پرداخت این تسهیلات به بحث گذاشته شد

به دلیل بارش‌های نامناسب سال زراعی جاری و هجوم آفات از طرف دیگر بسیاری از کشاورزان، باغداران و دامداران متحمل خسارت‌های زیادی شده‌اند که می‌توان آثار آن را در کاهش چند صد هزار تنی گندم عدم وجود علوفه و در نتیجه کشتار دام‌های مولد مشاهده نمود.

پیشتر نیز مکاتباتی از طریق سازمان جهاد کشاورزی کردستان و با امضای استاندار به منظور ارائه راهکارهای برای جبران خسارت و تزریق سرمایه به کشاورزان و دامداران صورت گرفت که اکنون ابلاغیه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اعطای تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش کشاورزی منتشر شده است.

صبح امروز دوشنبه 14 تیرماه در جلسه‌ای با حضور معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با نمایندگان بانک‌های استان برگزار شد بحث پرداخت تسهیلات و ابلاغیه جدید وزارت جهاد کشاورزی مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

شریعتی، نماینده بانک ملی در این جلسه می‌گوید که تسهیلات با سود 18 درصد با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به متقاضیان پرداخت می‌شود و لازم است پیش از مراجعه به بانک متفاضیان تسهیلات توجیه شوند.

محمدی، نماینده بانک رفاه ادامه می‌دهد که پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش تنها با بازپرداخت 6 تا 12 ماهه صورت می‌گیرد همچنین طرح‌های اجرایی بخش کشاورزی باید پیشرفت فیزیکی داشته باشد تا تسهیلات شامل آن‌ها شود.

به گفته محمدی متقاضیان باید به اندازه مبلغ تسهیلات میانگین گردش حساب داشته باشند تا بتوان به آن‌ها وام پرداخت کرد که البته "بانک رفاه در مجموع می‌تواند 2 میلیارد تومان تسهیلات" به طرح‌های معرفی شده پرداخت کند.

نماینده سایر بانک‌ها نیز از مشکلات در پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی گفتند. نماینده بانک صادرات می‌گوید که از منبع سرمایه در گردش، در صورت توجیه‌های اقتصادی و وجود منابع آزاد، می‌توانیم تسهیلات محدودی را پرداخت شود و از برای بنگاه‌های کوچک و متوسط، تنها در صورت جذب منابع می‌توان تسهیلات واریز شود.

بانک توسعه تعاون که یک بانک تخصصی به شمار می‌رود نیز برای پرداخت تسهیلات حال و روز خوشی ندارد محمدپناه، نماینده این بانک در جلسه از پرداخت 118 درصدی تسهیلات نسبت به منابع داخلی خبر داد.

بانک توسعه تعاون نیز توانایی پرداخت تسهیلات بدون مسدودی و بدون سرمایه در گردش را ندارد و تاکنون نیز از سهمیه سایر استان‌های کشور تسهیلات پرداخت کرده و تنها درصورت تزریق منابع مالی می‌تواند تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش کشاورزی پرداخت نماید.

خلیل فعله‌گری، معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به دستور عمل سال 1400 برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط اظهار کرد که این ابلاغیه بسیاری از بنگاه‌های بخش کشاورزی را شامل می‌شود.

وی افزود که از منابع رونق تولید در سال گذشته 24 مورد تسهیلات پرداخت شده که در سالجاری 13 مورد مصوب شده که تاکنون پرداختی صورت نگرفته است.

به حدود 30 بانک در سطح کشور تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ابلاغ شده است. تسهیلات با سود 18 درصد با ثبت نام در سامانه‌ای مشخص به متقاضیان پرداخت می‌شود که پس از تایید بانک مرکزی پرونده به جهاد کشاورزی ارجاع داده می‌شود تا مبلغ تسهیلات و توجیه اقتصادی آن محرز شود.

طبق ابلاغیه، تسهیلات بنگاه‌های خرد و متوسط به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی 60 درصد، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و بازسازی و نوسازی آن‌ها اختصاص می‌یابد.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد که به دلیل خشکسالی همه زیر بخش‌های کشاورزی متضرر شده‌اند که پرداخت تسهیلات می‌تواند بسیاری بنگاه‌ها را از فشار اقتصادی و ورشکستگی برهاند.

وی با بیان اینکه نگاه بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات تغییر کند زیرا در سالجاری فشار بسیاری بر بخش کشاورزی و دامپروری وارد آمده، عنوان کرد که به ارزش 3 هزار میلیارد تومان متقاضی تسهیلات سرمایه‌ای داریم و به یک هزار 300 میلیارد تومان سرمایه در گردش در بخش کشاورزی نیازمندیم.

برکسی پوشیده نیست که بخش کشاورزی کشور و به ویژه کردستان که غالبا بر کشت دیم استوار است یکی از سنگین ترین چالش‌های 50 سال اخیر را تجربه کرده و ضرر زیادی را متوجه کشاورزان، باغداران و دامداران کرده است و از این رو پرداخت تسهیلات می‌تواند از تحمیل فشار اقتصادی بیشتر به آن‌ها جلوگیری بعمل آورد اما آیا با تسهیلات 18 درصد می‌توان به کشاورزان خسارت دیده که دست‌شان بیش از هر زمانی خالی تر است کمک کرد؟

سید احمد زکریایی‌نژاد، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد که اگر دامدار سرمایه در گردش نداشته نمی‌تواند حتی از نهاده‌های دولتی استفاده کند زیرا پولی برای پرداخت ندارد.

وی افزود که ممکن است در آینده سود این تسهیلات که 18 درصد است تقلیل یابد یا در صورت فشار اقتصادی، تسهیلات امهال شود که باز هم می‌تواند یاری‌دهنده کشاورزان و دامداران باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بانک‌ها باید با دید ملی به تسهیلات پرداخت شده در بخش کشاورزی نگاه کنند یادآور شد که میزان وصولی تسهیلات با وجود خشکسالی و فشارهای اقتصادی بنابه آمارهای بانک کشاورزی بسیار مناسب بوده و کردستانی‌ها یکی از خوش حساب‌ترین مردم کشور هستند.

پرداخت تسهیلات در شرایط سخت اقتصادی و خشکسالی به کشاورزان که اصلی‌ترین وظیفه در کشور یعنی تامین خوراک سالم برای مردم را بر عهده دارند یکی از اصلی ترین وظایف دولت و بانک‌هاست.

تسهیلات کم بهره می‌تواند بسیار کارگشاتر باشد و به گفته خود کارشناسان بانک پرداخت این تسهیلات با سود سنگین می‌تواند کشاورزان را از چاله به چاه بیاندازد و بازپرداخت آن برایشان دشوار شود البته اصلی ترین عامل در اینجا استقبال فعالان بخش کشاورزی از این تسهیلات است که تعیین کننده کارایی این گونه وام‌هاست.

انتهای پیام