سه‌شنبه 17 مهر 1403

پرواز خطوط هوایی به بجنورد 39 درصد افزایش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پرواز خطوط هوایی به بجنورد 39 درصد افزایش یافت

بجنورد - ایرنا - سه شرکت هواپیمایی در 6 ماه نخست امسال 192 پرواز از فرودگاه تهران به مقصد بجنورد انجام دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 39 درصد افزایش دارد.

مدیر فرودگاه شهدای بجنورد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال در همین مدت 138 پرواز در فرودگاه بجنورد انجام شده بود.

محمدابراهیم قدمگاهی افزود: 12 هزار و 272 مسافر، در این بازه زمانی از طریق پروازهای فرودگاه بجنورد جابه‌جا شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 23 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی علت کاهش شمار مسافران در این بازه زمانی را شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم در کاهش ظرفیت هواپیماها موثر بوده است.

وی گفت: در این مدت چهار هزار و 842 مسافر با پرواز وارد فرودگاه بجنورد شده و 9 هزار و 310 مسافر نیز خراسان شمالی را به مقصد تهران ترک کردند.

وی افزود: پارسال در همین مدت 6 هزار و 452 مسافر وارد فرودگاه بجنورد شده بودند و پنج هزار و 820 نفر نیز استان را به مقصد تهران ترک کرده بودند.

افزایش تعداد پرواز در حالی است که شیوع ویروس کرونا در اسفندماه پارسال باعث کاهش سفر و همچنین لغو شمار زیادی از پروازهای فرودگاه بجنورد شد.

شیوع ویروس کرونا باعث کاهش پروازهای خطوط هوایی به مقصد این فرودگاه شد به‌گونه‌ای که در ماه های اول شیوع این بیماری حتی هر هفته تنها یک و بعضا 2 پرواز در مسیر تهران - بجنورد انجام می شد.

مدیر فرودگاه شهدای بجنورد گفت: فرودگاه مرکز استان خراسان شمالی در هفته میزبان 10 برنامه پروازی شرکت های هواپیمایی ایران ایر، ماهان و آسمان است، هم اکنون در این فرودگاه در تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه، چهارشنبه و جمعه، در هر روز 2 پرواز انجام می شود.

وی گفت: شرکت هواپیمایی ایران ایر در روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، شرکت ماهان در روزهای شنبه، دوشنبه، پنجشنبه و جمعه، و شرکت آسمان نیز در روزهای یکشنبه و پنجشنبه پرواز دارند.

پارسال 242 پرواز توسط سه شرکت هواپیمایی بین تهران و بجنورد انجام شد که این تعداد در مقایسه با سال پیش از آن 120 درصد افزایش داشت اما از اسفند پارسال و پس از شیوع کرونا، سفر با ناوگان هوایی در خراسان شمالی کاهش چشمگیری یافت.

28 هزار و 162 مسافر، سال گذشته از طریق پروازهای فرودگاه بجنورد جابه‌جا شده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن 98.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد و فاصله بجنورد، مرکز این استان تا تهران افزون بر 700 کیلومتر و تا مشهد 250 کیلومتر است.

فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی فعال است که دارای یک باند به ابعاد 4200 در 45 متر، اپرون به ابعاد 245 در 118 متر، تاکسی وی عمود به ابعاد 23 در 120 متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت 1700 متر مربع و ترمینال جدید به مساحت 4600 مترمربع است.

*س_برچسب‌ها_س*