جمعه 13 مهر 1403

پزشکیان: درباره 6 میلیارد دلار دارایی ایران به تفاهمات خوبی رسیدیم

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
پزشکیان: درباره 6 میلیارد دلار دارایی ایران به تفاهمات خوبی رسیدیم

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از اقدامات رئیس کل بانک مرکزی درباره 6 میلیارد دلار دارایی آزادشده ایران در قطر و حل مشکلات آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در نشست خبری پس از بازگشت از سفر یک‌روزه به قطر، اظهار کرد: این سفر یکروزه بود ولی شاید کار چندین روز را با گروه‌های مختلف در گفت‌وگوها صورت دادیم. اول دیدار با امیر قطر برگزار شد که با دعوت رسمی ایشان به این کشور سفر کرده بودیم. در این گفت‌وگو مسائلی خوبی مطرح شد که به تفاهمات 6 گانه منجر شد.

وی افزود: یک اتفاق جدید در جریان این سفر آن بود که وزرای خارجه کشورهای عربی به علاوه وزیر خارجه ما باهم جلسه گذاشتند و راجع به غزه و لبنان و منطقه و مشکلاتی و گلایه‌هایی که وجود داشت گفت‌وگو شد و تفاهمات خوبی صورت گرفت.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: دوستان ما در قسمت‌های مختلف کارهای خوبی انجام دادند؛ وزیر نیرو و وزیر ورزش و نیز وزیر امور خارجه و برخی نمایندگان مجلس به همراه رئیس اتاق بازرگانی در این سفر حضور داشتند که هرکدام با هم‌صنفان خود جلسه برگزار کردند و تفاهمات خوبی صورت گرفت که امیدواریم اجرایی شود.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد وقتی تصمیماتی که در گفت‌وگوها شکل گرفت، به انتها رسید، امیر قطر را به ایران دعوت کنیم تا این تصمیمات تبدیل به یک امر اجرایی شود.

پزشکیان با اشاره به دیدارهایش با رئیس‌جمهوری تاجیکستان و نخست‌وزیر تایلند، اظهار کرد: در این گفت‌وگوها نگرانی‌های منطقه مورد بحث قرار گرفت. به مرور داریم به جایی می‌رسیم که یک زبان مشترک و نگاه واحد با کشورهای همسایه داشته باشیم تا با صدای واحد و نگاه روشن، دنیا را به جایی هدایت کنیم که اسرائیل سرجای خود بنشیند و دست از جنایات خود بردارد.

رئیس‌جمهوری گفت: امیدوارم منطقه را به صلح و امنیت هدایت کنیم و وفاق و همدلی و وحدت را در کشورهای اسلامی ایجاد کنیم. برای همه این اهداف نقشه‌هایی که باهمکاری کشورهای منطقه می‌توانیم طراحی کنیم و برای اجرایی کردنش هماهنگ می‌شویم.

وی یادآور شد: رئیس کل بانک مرکزی هم در مورد 6 میلیارد دلاری که ما درباره‌اش مشکلاتی داریم با همتای خود و امیر قطر گفت‌وگو کردند و به تفاهمات خوبی رسیدیم.