سه‌شنبه 3 مهر 1403

پشت پرده تلاش آمریکایی ها برای تجزیه ایران / زیر سوال بردن تمامیت ارضی کشور با هدف استعمارگری

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پشت پرده تلاش آمریکایی ها برای تجزیه ایران / زیر سوال بردن تمامیت ارضی کشور با هدف استعمارگری

رفتار آمریکایی ها در چند وقت اخیر نشان داد که آنها به بهانه دموکراسی به دنبال ایجاد هرج و مرج و اختلاف افکنی در کشور هستند تا به اشکال مختلف به انقلاب و مردم ایران ضربه زنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آمریکا در ماه های اخیر تلاش گسترده ای برای ایجاد ناامنی در کشور کرده و با حمایت های پنهانی از گروه‌های تجزیه طلب در لوای آزادی نشان داد که هیچ ارزشی برای منافع ایران و ایرانی قائل نیست، همانطوری که در سال 1358 هم تلاش بسیاری برای حمایت از طرح‌های تجزیه طلبانه از گروهک های مختلف به عمل آورده و در نهایت با درایت مردم شکست خورد. در واقع ریشه این رفتار آمریکا آنجاست که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سقوط رژیم پهلوی، منافع آمریکا به شدت آسیب دید به همین خاطر آنها از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی کوشیدند تا به اشکال مختلف به انقلاب مردم ایران ضربه بزند. یکی از شیوه‌های دولت آمریکا از همان سال 1358 فکر تجزیه ایران به چند منطقه کوچکتر بود و رسانه ها ی وابسته به این دولت با پروپاگاندا بدنبال این بودند که حاکمیت مرکزی را تضعیف کند و سپس انقلاب اسلامی را به شکست بکشاند که برای رسیدن به این هدف توطئه های گوناگونی را طرح ریزی کرد.

آن ها سال های متمادی است که با هدف حفظ هژمونی جهانی خود، به سوء استفاده از نام «حمایت از حقوق بشر» برای متهم کردن مبارزات ضد تجزیه طلبی در سایر کشورهای جهان پرداخته و حتی به نام حمایت از حقوق بشر، اقدام به مداخله وحشیانه در امور کشورها از جمله ایران می کنند. براین اساس دولت آمریکا به رویکرد خودبینانه و مداخله گرایانه خود در زمینه تجزیه سایر کشورها پایبند بوده و به دلیل ترسی که از ایران بزرگ و با عظمت دارند برای تجزیه ایران سرمایه گذاری کرده اند. در واقع آمریکایی ها از هر دستاویزی که بتوانند از جمله ایجاد هرج و مرج و اختلاف افکنی، کمک به گروه های مخالف برای شورش و دامن زدن به مطالبات قومی و طایفه ای، فعالیت‌های خود را علنی ساخته تا به هدف خود برسند. آن ها با فوت مهسا امینی، اعتراضات را به صحنه جولان خود تبدیل کردند و برای ناامید کردن مردم همه توان رسانه ای خود را به میدان آورده اند و با ساختن هزاران دروغ به دنبال این بودند تا با تحریک احساسات جوانان کشور موج سواری کنند. در این میان عده ای ندانسته و عده ای دیگر نیز مغرضانه به این سیاه نمایی ها دامن زدند و تلاش کردند در کشور ناامنی ایجاد کنند. فواد ایزدی تحلیلگر روابط بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیرامون این موضوع اظهار داشت: آمریکایی ها متوجه شده اند که اگر جمهوری اسلامی را سرنگون کنند، دولت بعدی هم به تدریج رقیب آمریکا خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکایی ها به دنبال تجزیه ایران هستند، گفت: در واقع حتی اگر جمهوری اسلامی نباشد و دولت دیگری سرکار بیاید، آن دولت هم اگر کمی عقبه ملی داشته باشد همین کار جمهوری اسلامی را خواهد کرد. چرا که مردم ایران دولتی را که هیچ دغدغه ملی ندارد، نخواهند پذیرفت، از این جهت به دنبال تجزیه ایران هستند. این تحلیلگر روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه تجزیه ایران جزو خطاهای بسیار بزرگ آمریکا است که نتیجه ای نخواهد داشت، تصریح کرد: پیگری مباحث تجزیه ایران مردم کشور را حساس خواهد کرد، چرا که آنهایی هم که انتقادی به جمهوری اسلامی ایران دارند نمی خواهند کشورشان تجزیه شود. امیر سرلشکر سید عبد الرحیم موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران چندی پیش دراین باره اظهار داشت: برنامه هایی که سال ها در اتاق فکر خود طراحی کرده بودند را با یک بهانه پیاده کردند و هدف نهایی تجزیه کشور و سوریه سازی است که هرگز به آن نخواهند رسید. لازم به ذکر است؛ آمریکایی ها تصور می کنند که با شورش، اختلاف یا جنگ داخلی می توانند به هدف خود که تجزیه ایران است برسند، اما بیش از چهل سال تلاش نافرجام تجزیه‌طلبان نشان می دهد که اقوام ایرانی به این راحتی‌ها خیال از هم شکافتن را ندارند و پای این نظام و انقلاب هستند و با انسجام و وحدت با توطئه دشمنان مقابله خواهند کرد.