سه‌شنبه 10 مهر 1403

پل خلیج‌فارس؛ پروژه فراموش شده با اهمیت استراتژیک

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پل خلیج‌فارس؛ پروژه فراموش شده با اهمیت استراتژیک

درحالی حدود 14 سال از آغاز عملیات اجرایی "پل خلیج‌فارس" می‌گذرد که این پروژه در وضعیت مناسبی به لحاظ تامین منابع مالی نیست و وعده‌های داده شده در این رابطه محقق نشده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حجت عبدالملکی دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد در حالی ساختمان بلوار اسفندیار را ترک کرد که در عمل اتفاق امیدوارکننده‌ای برای تامین مالی ساخت پروژه استراتژیک پل خلیج‌فارس در جزیره قشم روی نداد.

وی بهمن ماه سال 1401 در آیین آغاز مجدد عملیات اجرایی پروژه مذکور با تاکید بر این‌که اولویت تکمیل زیرساخت‌ها با زیرساخت‌های ترانزیت و حمل‌ونقل است، گفته بود: در این راستا عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس پس از حدود 7 سال توقف به دلیل اهمیت فوق‌العاده بالایی که دارد از سرگرفته می‌شود.

پیشنهاد تبدیل همه جزایر خلیج‌فارس به منطقه آزاد / پیمانکار پل خلیج‌فارس خلع ید نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه پل خلیج فارس شاه‌کلید پروژه 4 گانه است، گفته بود: با تکمیل پل خلیج فارس یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال - جنوب تکمیل می‌شود.

دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد با اعلام اینکه تمام مجوزهای زیست محیطی ساخت پل خلیج فارس صادر شده است از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در توقف این پروژه گلایه کرده و گفته بود: باید بروید پول را جور کنید. تامین مالی ساخت پل خلیج فارس از سه بخش دولتی، سازمان منطقه آزاد قشم و فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود.

تعلیق ساخت پل پس از 6 ماه

این در حالی بود که حدود 6 ماه پس از سخنان وزیر اسبق کار یعنی در شهریور ماه سال 1402 معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد قشم در مکاتبه با شرکت پتروساحل توسعه خلیج‌فارس از تعلیق ساخت پل خلیج‌فارس خبر داده و گفته بود: «نظر به مشکلات و معضلات موجود در موضوع تامین مالی قرارداد با عنوان " موافقت‌نامه پیمان پروژه شبکه ارتباطی خلیج‌فارس" و به جهت دستیابی به منابع فایل قبول در موضوع تامین مالی پروژه پل خلیج‌فارس، بدین سبب و وفق ماده 8-8 شرایط عمومی منضم به پیمان صدرالاشاره، پروژه پل خلیج‌فارس از زمان این ابلاغیه تعلیق می‌شود. لازم است اقدامات موردنیاز به‌جهت راه‌اندازی سازوکار تعلیق این پروژه در معیت مشاور کارفرما در دستور کار قرار گیرد.»

حدود 3 ماه طول کشید تا دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد دلایل توقف ساخت پل خلیج‌فارس را اعلام و بیان کند:‌«پل خلیج فارس یک پروژه راهبردی است که دستور شخص رئیس جمهوری را نیز برای ساخت دارد متأسفانه اختلاف نظر با قرارگاه خاتم، یک سری پرداخت‌ها منطقی نبود و به همین دلیل پروژه متوقف شده است. پیگیر تامین مالی از طریق فاینانس هستیم که در این راستا با چینی‌ها و اروپایی‌ها مذاکراتی داشته‌ایم ضمن اینکه قرارگاه خاتم الانبیا نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارد.»

به گزارش تسنیم، یکشنبه گذشته 8 مهرماه مراسم تکریم دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد برگزار و دبیر جدید معارفه شد. رضا مسرور دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد اولویت کاری خود را کریدورها، حمل‌ونقل بین‌المللی و لجستیک اعلام کرده است. بی‌شک در این راستا ساخت "پل خلیج‌فارس" تاثیر به‌سزایی هم در اقتصاد محلی و هم اقتصاد کشور ایفا می‌کند. از این رو لازم است دبیر جدید هر چه سریع‌تر برنامه واقعی برای جذب سرمایه این پروژه را تدوین و عملیاتی کند.

ساخت پل حدود 2.4 کیلومتری خلیج‌فارس از اواخر دهه 80 آغاز شد. این پروژه در دولت‌های گذشته با رویکردهای متخلفی روبرو بوده، مسئله‌ای که باعث تاخیر در ساخت آن شده است.