دوشنبه 9 مهر 1403

پیامدهای ناشی از کرونا و پساکرونا بر تولید و اشتغال شهرستان ملارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیامدهای ناشی از کرونا و پساکرونا بر تولید و اشتغال شهرستان ملارد

تهران - ایرنا - پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر کاهش قیمت نفت و صادرات منجر به بیکاری تعداد زیادی از شاغلان غیررسمی نظیر کارگران، کارخانه ها، شرکت های خصوصی، مشاغل خرد نظیر دستفروشان و کارگران روزمزد در شهرستان ملارد همچون دیگر شهرها و شهرستان ها شده است.

از سوی دیگر گسترش این ویروس منحوس به واحدهای زیر مجموعه کشاورزی، صنعتی، تولیدی و صنایع تبدیلی خسارت های زیادی زده است.

در خصوص تاثیر کرونا بر کسب و کارهای غیررسمی و تمهیدات در نظر گرفته شده برای حمایت از اقشار آسیب پذیر شهرستان ملارد به گفت و گو با سجاد برنجی فرماندار این شهرستان نشستیم.

لطفا بفرمائید شیوع ویروس کرونا چه مشکلاتی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده است؟ با شیوع ویروس کرونا اغلب واحدهای تولیدی با مشکلاتی نظیر ناتوانی در تامین مواد اولیه و کاهش تقاضا برای خرید محصول های تولیدی مواجه شده اند به عنوان مثال صنایع فلزی به علت توقف پروژه های عمرانی با کاهش تقاضای محصول مواجه و خسارات بسیاری را متحمل شدند و فعالان صنایع غذایی نیز با کاهش تقاضا و کمبود مواد اولیه مواجه شده اند.

کرونا سبب تعطیلی چه تعداد واحد تولیدی و بیکاری چند کارگر شده است؟ حدود 15 واحد صنعتی، 35 واحد گلخانه و قارچ، 12 واحد صنایع تبدیلی و دام و طیور با کاهش شدید ظرفیت تولید مواجه شده و به صورت نیمه فعال و تنها با 30 درصد ظرفیت مشغول به فعالیت هستند.

حدود 450 نفر نیز به علت نیمه فعال بودن واحدهای تولیدی با بیکاری موقت مواجه شدند.

ویروس کرونا چه میزان خسارت به واحدهای صنعتی و تولیدی در ملارد وارد کرده است؟ 49 میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و 19 میلیارد تومان به واحدهای زیر مجموعه کشاورزی و صنایع تبدیلی خسارت زده است.

تاکنون چه اقدامی برای جبران متضرر شدن تولیدکنندگان و کارگران ناشی از شیوع ویروس کرونا شده است؟ آسیب دیدگان واحدهای تولیدی در این شهرستان باید برای دریافت تسهیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در سامانه کارا ثبت نام کنند.

همچنین با توجه به انعقاد تفاهم نامه فی مابین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی افرادی که در واحدهای تولیدی فعالیت می کردند و اکنون بیکار شده اند براساس رسته های تعیین شده می توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شوند.

با گسترش کرونا چه حمایت های مالی و معیشتی از واحدهای تولیدی شده است؟ علاوه بر تسهیلات در نظر گرفته شده بخشودگی جرایم مالیاتی، تقسیط بلندمدت بیمه و مالیات تا 36 قسط از سوی امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

تولیدکنندگان در پساکرونا با چه مشکلاتی مواجه می شوند؟ با مشکلاتی نظیر کمبود مواد اولیه، کاهش تقاضا برای محصول تولیدی، ناتوانی در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، ناتوانی در پرداخت بیمه جاری، مالیات بر عملکرد و مالیات ارزش افزوده و کمبود نقدینگی برای افزایش ظرفیت تولید مواجه می شوند.

به گفته برنجی فرماندار شهرستان ملارد 450 واحد تولیدی در شهرک صنعتی غیردولتی صفادشت،12 واحد تولیدی در ناحیه صنعتی دهک و حدود 150 واحد تولیدی نیز در لکه های صنعتی غیرمصوب ملارد، ویلای جنوبی و قپچاق فعال است.

شهرستان ملارد با 400 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی پایتخت واقع شده است.

ابتلاء 171 هزار و 789 نفر در کشور به ویروس کرونا

براساس آخرین آمار رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون 171 هزار و 789 نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت 72 نفر در 24 ساعت گذشته تا ظهر یکشنبه (18خرداد) تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزارو 281 نفر رسیده است.

*س_برچسب‌ها_س*