جمعه 8 تیر 1403

پیروزی کدام نامزد در ایران و آمریکا دلار را ارزان می‌کند؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
پیروزی کدام نامزد در ایران و آمریکا دلار را ارزان می‌کند؟

پیش‌بینی قیمت دلار بعد از انتخابات ایران و آمریکا؛ پیروزی کدام نامزد دلار را ارزان می‌کند؟ یک کارشناس اقتصادی، گفت: فضای انتخاباتی به سمت هر طیفی که بچرخد روند بازار ارز متفاوت خواهد شد؛ هر زمان که در تبلیغات انتخاباتی یکی از طیف‌های میانه‌رو یا رادیکال‌تر‌ها بازی را در دست می‌گیرند دلار نزولی یا صعودی می‌شود. انتخاباتی که اگر به نفع میانه‌رو‌ها تمام شود دلار را کاهش می‌دهد و این اسکناس...

یک کارشناس اقتصادی، گفت: فضای انتخاباتی به سمت هر طیفی که بچرخد روند بازار ارز متفاوت خواهد شد؛ هر زمان که در تبلیغات انتخاباتی یکی از طیف‌های میانه‌رو یا رادیکال‌تر‌ها بازی را در دست می‌گیرند دلار نزولی یا صعودی می‌شود.

انتخاباتی که اگر به نفع میانه‌رو‌ها تمام شود دلار را کاهش می‌دهد و این اسکناس تا میانه کریدور پنجم سقوط می‌کند. اما در صورتی که ورق انتخابات به نفع رادیکال‌ها برگردد، دلار روند صعودی به خود می‌گیرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری و مناظره میان کاندیدا‌ها در هفته‌های اخیر بیشترین سیگنال را به بازار‌های مالی داده است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر نتیجه به نفع کاندیدایی که موافق برجام است تمام شود، قیمت دلار و به دنبال آن، سایر بازار‌ها کاهشی می‌شود. مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی، معتقد است در صورتی که میانه‌رو‌ها برنده انتخابات شوند دلار تا نیمه کریدور پنجم تنزل خواهد کرد.

کارشناسان اقتصادی روند رفت و برگشتی قیمت دلار در هفته‌های اخیر را به خواست سیاست‌گذار می‌دانند. آن‌ها معتقدند این اسکناس روز‌های آرامی را در بازار عاری از اخبار تنش‌زا سپری می‌کند و با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری تکلیف قیمت دلار نیز مشخص می‌شود.

انتخاباتی که اگر به نفع میانه‌رو‌ها تمام شود دلار را کاهش می‌دهد و این اسکناس تا میانه کریدور پنجم سقوط می‌کند. اما در صورتی که ورق انتخابات به نفع رادیکال‌ها برگردد، دلار روند صعودی به خود می‌گیرد.

اثر انتخاب ترامپ بر قیمت دلار کوتاه‌مدت است

در همین راستا مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی، درخصوص روند قیمت دلار در هفته پایانی خرداد، گفت: «در هفته‌ای که گذشت نوسانات دلار به دلیل تعطیلی بازار هرات محدود بود و فشار به سمت تقاضا کمی بیشتر از عرضه با نوسانات محدود بود.»

او به اهمیت نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری برای بازار‌های مالی اشاره کرد و افزود: «فضای انتخاباتی به سمت هر طیفی که بچرخد روند بازار ارز متفاوت خواهد شد. هر زمان که در تبلیغات انتخاباتی یکی از طیف‌های میانه‌رو یا رادیکال‌تر‌ها بازی را در دست می‌گیرند دلار نزولی یا صعودی می‌شود.»

دیبا با اشاره به اخبار مربوط به قدرت گرفتن ترامپ توضیح داد: «بر اساس نظرسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد، این موضوع از عوامل موثر، اما کوتاه‌مدت برای رفتار رنج دلار قلمداد می‌شود.»

تثبیت قیمت در سقف کریدور پنجم، آغاز روند صعودی دلار است

او از منظر تکنیکالی رفتار دلار را بررسی کرد و گفت: «در صورتی که دلار پله پایانی کریدور پنجم را بشکند و قیمت در بالای این کانال تثبیت شود، روند صعودی شکل می‌گیرد و در غیر این صورت فضای ساید ادامه‌دار خواهد بود.»

این تحلیلگر بازار‌های مالی ادامه داد: «اگر اخبار خوبی نظیر برنده‌شدن میانه‌رو‌ها در انتخابات به بازار مخابره شود، قیمت دلار تا کانال 6 و هفت کریدور پنجم کاهش می‌یابد.»

وقت خرید پلکانی طلاست

این کارشناس اقتصادی، منطقه 39 میلیون و 700 هزار تومانی را منطقه مهمی برای سکه امامی دانست و اظهار کرد: «در صورتی که برنده کارزار انتخابات فردی میانه‌رو باشد قیمت سکه می‌تواند تا سطح 37 میلیون و 300 هزار تومانی پایین بیاید. تاچ منطقه مذکور در قیمت سکه نیازمند تحرکات کاهشی دلار و چرخش نتیجه انتخابات به نفع فردی است که مدافع برجام باشد.»

او خرید‌های پلکانی در همه نقاط قیمتی را برای بازار طلا پیشنهاد کرد و گفت: «در قیمت طلا باید محدوده سه میلیون و 260 تا سه میلیون و 270 هزار تومانی به سمت پایین بشکند تا روند نزولی شکل بگیرد. در صورت شکل‌گیری روند نزولی محدوده سه میلیون و 130 هزار تومانی را در قیمت طلا می‌توان دید.»

دیبا درباره روند اونس جهانی طلا اظهار کرد: «فعلاً اصلاح روند صعودی قبلی را در اونس جهانی شاهد هستیم. باید توجه داشت ریتم کلی صعودی است، اما اصلاح روند نزولی می‌تواند فرصت خوبی برای برای خرید به همراه داشته باشد.»

منبع: تجارت نیوز

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

پیروزی کدام نامزد در ایران و آمریکا دلار را ارزان می‌کند؟ 2