شنبه 31 شهریور 1403

پیش بینی بورس 1 مهر 1403 | منتظر آشتی سهامداران باشیم؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
پیش بینی بورس 1 مهر 1403 | منتظر آشتی سهامداران باشیم؟

بازار سهام در پایان شهریورماه، در آخرین روزهای تابستان شاهد پیشی گرفتن سهام کوچک و متوسط از سهام بزرگ بود. به این ترتیب، در حالی که شاخص کل بورس در ششمین ماه سال 2.8 درصد بازدهی داشت، شاخص هم‌وزن با افزایش 7.5 درصدی همراه بود. آیا پاییز برای بازار سهام نویدبخش خواهد بود و به رشد یکپارچه‌ای منجر می‌شود؟

آخرین هفته شهریورماه برای بازار سهام با روند مثبتی همراه بود؛ در این هفته، شاخص کل بورس در طی پنج روز کاری با افزایش 0.62 درصدی به دو میلیون و 97 هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن نیز با رشد بیش از دو درصدی به سطح 687 هزار واحد دست یافت.

میانگین هفتگی حجم و ارزش معاملات خرد هم نسبت به هفته‌های گذشته بهبود یافت. اما آیا بازار سهام مهرماه را نیز در مسیر بهبود سپری خواهد کرد؟ کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی خود نسبت به وضعیت بازار در هفته پیش رو را مطرح کرده‌اند.

بهمن فلاح، کارشناس بازار سهام درخصوص شرایط بازار گفت: «هفته گذشته و پس از مدت‌ها انتظار، شاهد تغییر مدیریتی در سازمان بورس بودیم و با آمدن حجت اله صیدی به عنوان رئیس جدید و با توجه به تجربه و سابقه وی انتظاراتی جدید در بازار شکل گرفته است.»

این کارشناس بازار سهام با اشاره به تجربه رئیس جدید سازمان بورس اظهار کرد: «رئیس جدید سازمان بورس تجربه و بصیرت عملی کافی دارد. حتی وی درخصوص بازار گفته بود که ارزش ذاتی بازار باید به محدود 300 الی 400 میلیارد دلاری نزدیک شود و اعتبار و اعتماد به بازار بازگردد.»

وی ادامه داد: «رئیس سازمان بورس این اطمینان را داده که در تصمیمات اقتصادی که توسط دولت گرفته می‌شود، حضور و تاثیر بگذارد. از سوی دیگر همسویی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس روزنه امید را در دل سهامداران زنده کرده است.»

فلاح در پیش بینی معاملات اول ماه پاییز گفت: «پیش‌بینی می‌شود در مهرماه و در فصل پاییز به تدریج شاهد این باشیم که سرمایه‌گذار‌ها و فعالان بازار سرمایه اعتماد بیشتری پیدا کنند و آن بی اعتمادی که طی سه الی چهار سال گذشته در بازار شکل گرفته بود و سرمایه گذاران یک ریسک‌گریزی و ترس داشتند جای خود را به ریسک پذیری و اعتماد بدهد.»

به گفته این کارشناس بازار سرمایه ارزش معاملات در مهر ماه افزایشی خواهد بود.

وی ادامه داد: «به تدریج و پس از اینکه گام‌های عملی برای بخشیدن اعتبار و اعتماد به بازار برداشته شود، یک رشد پایداری پس از مدت‌ها در بازار شکل بگیرد.»

این کارشناس بازار سهام تاکید کرد: «در تمامی مقاطع قبلی باتوجه به پارادوکس‌هایی بین مدیریت سازمان بورس، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه داشتیم همواره شاهد رشد‌های ناپدار و غیر منطقی بودیم.»

وی ادامه داد: «همچنین تصمیمات خلق الساعه‌ای که در وزارت‌خانه‌های مختلف گرفته می‌شد و آسیب جدی به بازار سرمایه وارد می‌کرد.»

فلاح گفت: «باتوجه به همسویی و همبستگی که در تیم اقتصادی دولت و سابقه مدیریت درست و بااطمینانی که رئیس جدید داریم پیش بینی می‌شود گام‌های اولیه رشد بازار در مهر ماه شکل بگیرد.»

این کارشناس بازار سهام تاکید کرد: «مهر ماه فرصت خوبی است تا سهامداران پس از چهار سال برای آشتی با بورس پیش قدم شوند و متقابلا این آشتی دوسویه از سمت سازمان و بورس به سمت فعالان بازار شکل بگیرد و شروع یک رشد پایداری را در بازار شاهد باشیم.»

فلاح در نهایت گفت: «امیدوارم گام‌های عملی که پس از اظهارات نظری و نظریه‌هایی که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان و به طور کلی از سمت تیم اقتصادی رئیس جمهور عملی شود و این رشد پایدار باشد و شاهد این باشیم که ارزش و جایگاه بازار به استاندارد‌های خود برسد.»