یک‌شنبه 8 مهر 1403

پیش‌بینی صادرات 400 میلیون دلاری خرما به بازار‌های هدف

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پیش‌بینی صادرات 400 میلیون دلاری خرما به بازار‌های هدف

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن خرما در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در چند روز اخیر 10 هزار نخل خرما در بزمان سیستان و بلوچستان سوخت، اما متاسفانه مسئولان و رسانه‌ها به این موضوع توجهی نکردند که انتظار می‌رود مسئولان وزارت جهاد و ستاد بحران این موضوع را پیگیری کنند چراکه از بین رفتن 10 هزار نخل علاوه بر مسئله معیشت، بحث محیط زیست است.

او با بیان اینکه برداشت خرما در اکثر مناطق به پایان رسیده است، افزود: جزء در مناطق جنوب هرمزگان که خرمای پیارم است که بدلیل آنکه بالای درخت باید خشک شود، خرمای پیارم مانده و برداشت سایر خرما‌ها به اتمام رسیده است و طی 20 تا 25 روز آینده می‌توان آمار نهایی تولید خرما پس از ورود محصول به سردخانه‌ها را اعلام کرد.

رشید فرخی ادامه داد: علی رغم آنکه در برخی مناطق خشکیدگی خوشه خرما، تغییرات اقلیم و ریزگرد‌ها ضرر و زیان‌هایی را به تولید وارد کردند، اما برخی ارقام توانستند کمبود دیگر ارقام را جبران کنند که براین اساس پیش بینی می‌شود به تولید یک میلیون و 300 هزار تن دست یابیم.

ارزش صادرات خرما در سال گذشته به 300 میلیون دلار رسید

رئیس انجمن خرما درباره آخرین وضعیت صادرات خرما افزود: براساس آمار سال گذشته 300 میلیون دلار صادرات خرما داشتیم، در حالیکه می‌توانست به 400 تا 450 میلیون دلار برسد، اما بدلیل مدیریت ناصحیح در پیک مصرف، محدودیت یک هفته‌ای صادرات اعمال شد که همین امر موجب شد تا ضرر و زیان عمده‌ای کنیم که می‌تواند در صادرات اثر بگذارد به طوریکه تجار قرارداد بلندمدت به خاطر تصمیمات خلق الساعه اتخاذ نکنند و در نهایت به سراغ رقیب‌های سرسخت ما می‌روند.

به گفته او، با وجود تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های متعدد انتظار می‌رود امسال عبرت گرفته باشیم و اقدام به تصمیمات خلق الساعه صادرات خرما نکنیم که اقتصاد کشور را دچار خسران کند.

رشیدفرخی با بیان اینکه پتانسیل صادرات یک میلیارد دلار خرما طی 5 تا 10 سال آینده وجود دارد، افزود: اگر مسئولان همکاری نکنند، امسال صادرات خرما در محدوده 300 تا 400 میلیون دلار خواهد بود. هرچند برخی تجار اطمینان خود را به خاطر تصمیمات خلق الساعه محدودیت صادرات در پیک مصرف از دست داده اند. این درحالی است که اقتصاد دستوری نیست و این طور نیست که با دستور بتوان موفق بود، امسال اگر مجدد برای این مسئله مسئولان ورود کنند، این احتمال وجود دارد که بازار‌های صادراتی را برای همیشه از دست بدهیم.

مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی نیازمند سالانه 2 هزار میلیارد تومان اعتبار

رئیس انجمن خرما درباره آخرین پیگیری‌ها برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی گفت: پیگیری اساسی که اصل مسئله بودجه بوده، به طور اختصاصی داده نشده و بودجه‌هایی برای مبارزه با آفات داده شده است، درحالیکه گردش مالی سالانه خرما 1.5 میلیارد دلار است که اگر 10 درصد این رقم را برای 2 تا 3 سال خرج کنیم به راحتی می‌توان بر این مسئله فائق آمد. اما متاسفانه بودجه مستقلی داده نشده است.

رشید فرخی ادامه داد: براساس برآورد‌های صورت گرفته اگر سالانه 1500 تا 2 هزار میلیارد تومان برای مدت زمان 3 سال به آفت سوسک سرخرطومی تخصیص دهند، امکان کنترل آفت وجود دارد.

دولت برای تنظیم بازار خرمای ماه رمضان وارد بازار شود

رئیس انجمن خرما درباره آخرین وضعیت بازار خرما افزود: با توجه به آنکه محصول نو وارد بازار نشده، افزایش چندانی تاکنون نداشتیم و خرمای عمده کبکاب و مضافتی در بازار داخل طرفدار دارند که دولت برای ایام ماه مبارک رمضان از الان باید وارد بازار شود چرا که قیمت‌ها مناسب هستند و نسبت به خرید و ذخیره سازی باید اقدام کند تا در ماه رمضان عرضه مستقیم داشته باشد و دیگر نیازی به محدودیت و ممنوعیت‌های دستوری نیست.

رشید فرخی گفت: اگر مسئولان سازمان تعاون روستایی اساسنامه را کامل مطالعه کنند و از الان در فصل فراوانی رقمی بین 500 تا هزارتن خرما خریداری شود و در 2 تا 3 هفته مانده به ماه رمضان در میادین عرضه مستقیم کنند، بخش خصوصی و انجمن با عرضه مستقیم می تواند بازار را به تعادل برساند.

خبرنگار: آزاده محبی