یک‌شنبه 27 خرداد 1403

پیش بینی مهم برای بورس بازان / ریزش جدید شاخص ها در راه است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
پیش بینی مهم برای بورس بازان / ریزش جدید شاخص ها در راه است؟

در اوایل هفته، بازار سهام با وقوع یک ریزش شدید روبرو شد و پس از اتفاق ناروایی جانباختن رئیس‌جمهور در یک حادثه هوایی، بورس نیز تعطیل شد. برای بررسی چشم‌انداز بازار، مصاحبه‌ای با امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه، انجام شد.

این روزها فعالان بازار سهام همواره از افزایش ریسک‌های سیستماتیک بورس گله دارند و این موضوع را مخل عرضه و تقاضای حقیقی در بازار سهام می‌دانند. سوالی که اکنون مطرح است اینکه در حال حاضر بازار سهام از چه جهاتی تهدید می‌شود؟

ریسک اقتصادی جدیدی بازار سهام را تهدید نمی‌کند

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه، در این باره گفت: «به طور کلی باید شرایط بازار سرمایه را از چند منظر بررسی کرد. اگر شرایط را از بعد فاندامنتال بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که یکی از اهرم‌هایی که همواره بر بازار سرمایه فشار آورده، نظیر قیمت‌گذاری دستوری، مالیات و در نهایت نرخ بهره بین‌بانکی که منجر به افزایش نرخ بازده بدون ریسک در اسناد خزانه می‌شود، طبیعتاً فشار زیادی بر قیمت سهام وارد می‌کند.»

او درباره وضعیت ریسک‌های کنونی بورس توضیح داد: «باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر ریسک جدی‌ای متوجه بازار سهام نیست؛ چراکه ریسک‌هایی که در گذشته برشمرده می‌شد یا با اتفاقات موازنه می‌شد یا تاثیرشان در قیمت پیش‌خور شده است و احتمال اینکه ریزشی در بازار رخ دهد، به‌ویژه اینکه جنس این ریزش اقتصادی باشد، از نظر من منتفی است.»

نقدینگی با توجه به ارزندگی سهام وارد بازار می‌شود

در طرف دیگر ماجرا برخی از اهالی تالار شیشه‌ای از ریزش‌های سنگین و متعدد بازار در ماه‌های گذشته یاد می‌کنند. همچنین این سرمایه‌گذاران معتقدند بازار به اندازه کافی خالی از عرضه شده و دیگر جای پایین آمدن ندارد.

امیرباقری در مورد وضعیت تکنیکالی بورس گفت: «باید در بعد تکنیکال به این نکته توجه کرد که بعد از اصلاحاتی که در نیمه دوم سال 1399 ایجاد شد، شاخص کل حرکت صعودی درون‌کانالی و در نهایت کلیت بازار حرکت رنج را تجربه کرد؛ اکنون به‌رغم ارزندگی قیمت‌ها در بسیاری از سهام و گروه‌ها نباید انتظار داشته باشیم جریان نقدینگی به‌سرعت روانه بازارها شود، بلکه جریان نقدینگی کلیت بازار را مد نظر قرار می‌دهد و به مرور زمان با توجه به ارزندگی سهام در گروه‌های مختلف اقدام به ورود به بازار سهام می‌کند.»

بورس از رقبا ارزنده‌تر است

امیرباقری در ادامه اظهار کرد: «اگر از نگاه ارزش‌گذاری بازار هم بررسی کنیم، در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با پنج رقیب سنتی خود از از نظر P/E وضعیت بهتری دارد و فضای معقول‌تری را برای سرمایه‌گذاری افراد فراهم می‌کند.» او افزود: «البته باید دقت کنیم که از این به بعد، کلیت این بازار چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت، صرفاً با هدف سرمایه‌گذاری، سودده خواهد بود و اینکه توقع داشته باشیم در کوتاه‌مدت با روش‌های مختلف، سود کسب کنیم به نظر من نادرست است.»

بازار سرمایه در معرض ریسک سیاسی نیست

روز یکشنبه بالگرد رئیس‌جمهوری دچار سانحه هوایی شد و ابراهیم رئیسی به همراه وزیر خارجه، امام‌جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی در این حادثه ناگوار جان باختند. در پی این سانحه ناگوار، سازمان بورس معاملات بازار سهام را به مدت یک روز تعطیل و برای روز سه‌شنبه با محدودیت دامنه نوسان منفی و مثبت دو درصد، اعلام کرد. با این حال، پیامدهای سیاسی و اقتصادی فقدان رئیس‌جمهوری تا زمان انتخابات، نگرانی‌هایی در ذهن اهالی بازار سرمایه ایجاد کرده است.

امیرباقری درباره این موضوع گفت: «در خصوص سانحه اخیر و فوت ریاست‌جمهوری باید یادآور شد که کلیت قانون‌گذاری اقتصادی صرفاً وابسته به یک شخص یا یک گروه نیست. انتظار داریم کلیت فضای قانونی که بر اقتصاد حاکم است، حداقل در کوتا‌مدت و میان‌مدت و تا زمانی که تیم جدید روی کار آید، کماکان به همین شکل فعلی باشد.» او ادامه داد: «اینکه فقدان ریاست‌جمهوری و تیم‌شان را عامل ریزش جدید برای بازار سرمایه در نظر بگیریم، منتفی است.»

ریسک‌های بازار پول برای بازار سرمایه ادامه دارد

امیرباقری درباره ریسک‌های بازار پول برای بازار بورس نیز توضیح داد: «متاسفانه بانک مرکزی به‌رغم تجربیات گذشته مجدداً با مداخله در بازار فردایی، قیمت درهم و بازار نقدی سعی در کنترل نرخ‌ها دارد. تجربه نشان داده است این کنترل‌ها دوام چندانی نخواهد داشت و با کوچک‌ترین محرک، ارز به سمت صعود خواهد رفت و این رشد با ضریب به سمت سایر بازارها منتقل می‌شود.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بورس بخوانید.