جمعه 7 اردیبهشت 1403

پیش‌نویس «نمایش ویدئوی آنلاین» مشکلات پلتفرم‌ها را رفع می‌کند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
پیش‌نویس «نمایش ویدئوی آنلاین» مشکلات پلتفرم‌ها را رفع می‌کند؟

انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط «پیش‌نویس پیشنهادی قانون انتظام‌بخشی نمایش ویدئویی برخط» را با جزئیاتی درباره شورای بازبینی محتوا، ماموریت‌ها و چشم‌انداز منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی براساس ماموریت خود علاوه بر تببین شرایط موجود، طراحی چشم‌انداز و تنظیم منشور اخلاق حرفه‌ای، کوشیده است تا با تنظیم پیش‌نویس قانون (لایحه / طرح) انتظام‌بخشی نمایش ویدیویی برخط و نیز پیش‌نویس قانون ضوابط تبلیغات تجاری و عدالت رقابتی، سهم خود را در تنظیم و بهبود مناسبات جهان رو به گسترش وی‌اودی‌ها و این کسب‌وکار تازه ادا کند.

در این پیش‌نویس ابتدا وضعیت موجود از دو منظر «چالش‌ها و موانع» و «توانمندی‌ها و فرصت‌ها» بازنمایی شده و در ادامه چشم‌انداز، شعار، سیاست‌ها و راهبردهای انجمن صنفی نمایش ویدیویی برخط برشمرده شده است. پیش از تشریح پیش‌نویس قانون انتظام‌بخشی، منشور اخلاق حرفه‌ای انجمن در 9 بند مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش پیش‌نویس قانون انتظام‌بخشی، پس از تاکید بر اینکه: «در اجرای بندهای ششم، هشتم، نهم، دهم و دوازدهم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسامی ایران و با باور به اصالت کنش و رفتار مسئولانه آدمی که در گرو مشارکت و انتخاب آزادانه شکل می‌گیرد، پیش‌نویس قانون نظارت و انتظام‌بخشی رسانه‌های صوت و تصویر انتشار محتوا تقدیم می‌شود.» 28 ماده به همراه تبصره‌ها و جزئیات آمده است.

از موارد اشاره شده در بخش قانون انتظام‌بخشی می‌توان به: تعیین مسئول صدور پروانه فعالیت، نقش مرکز ملی فضای مجازی در جریان امور، تصریح مواردی که انتشار آن در وی‌اودی‌ها ممنوع و تخلف است، اشاره به جزئیات مجازات انتشار محتوایی که جزو موارد ممنوع و تخلف است، برشمردن ترکیب شورای بازبینی (متشکل از شخصیت‌های حقوقی) و تعیین تکلیف در زمینه درجه‌بندی سنی و...

در بخش دیگر این متن به منظور پیشگیری از انحصار و سلطه یک‌جانبه بر بازار، طرح / لایحه تبلیغات تجاری و عدالت رقابتی مورد اشاره قرار گرفته است، این بخش شامل 38 ماده و تشریح‌کننده تمامی جزئیات مربوط به تبلیغات محصولات مختلف در فضای وی‌اودی‌ها است.

با توجه به اختلاف‌هایی که میان پلتفرم‌های اینترنتی و ساترا در ماه‌های اخیر شدت گرفته است، در این پیش‌نویس نبود قانون تنظیم‌گری، نگاه بدبینانه مسئولان سیاسی ارشد به ظرفیت‌های جهان مجازی و الکترونیک، رقابت نهاد تنظیم‌گر با فعالان این عرصه، کمبود و نقصان قوانین حمایت‌کننده از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان، ضعف زیرساخت اینترنت انتقال محتوا، اعمال ممیزی سلیقه‌ای به محتوا بی‌حضور نمایندگان پدیدآورنده، کم توجهی سازمان‌ها و نهادهای دولتی متولی توسعه ارتباطات به توسعه قدرت نرم ایران، کمبود امکان ارتباطات جهانی برای عرضه و حضور جهانی، وجود محدودیت‌های غیرشرعی در مناسبات حضور بانوان و نبود عضویت ایران در پیمان‌نامه بِرن برای صیانت از حقوق بین‌المللی به عنوان چالش‌ها و موانع مطرح شده است.

همچنین کانون تولید و نمایش ویدیو درخواستی برخط در سپهر نجد ایران (خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه) به عنوان چشم‌انداز ذکر شده است.

در بخشی دیگر از این پیش‌نویس آمده است: مسئولیت صدور پروانه فعالیت، نظارت و انتظام‌بخشی رسانه‌های صوتی و تصویری انتشار محتوا بر عهده‌ی مرکز ملی فضای مجازی است که توسط هیات نظارت و انتظام‌بخشی فعالیت رسانه‌های موصوف متشکل از رییس مرکز ملی فضای مجازی، ریاست سازمان صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی، وزیر ارتباطات و فناوری، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسامی، رییس شورای عالی اسامی استان‌ها، وزیر ورزش و جوانان، دادستان کل کشور، دبیر انجمن کارفرمایی نمایش ویدیویی برخط، نماینده پادکست‌های فعال و دو تن از میان مدیران نهادهای مدنی تولید کننده محتوا، خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر تشکیل و اداره می‌شود.

در این متن تاکید شده: با هدف تحقق انجام ماموریت، دبیرخانه نظارت و انتظام‌بخشی و تدوین مقررات رسانه‌های صوتی تصویری انتشار محتوا ذیل ساختار و تشکیلات سازمان فناوری اطلاعات ایران / رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی تشکیل و اداره می‌شود.

شورای بازبینی محتوا نیز با ترکیب زیر تشکیل می‌شود: رییس مرکز ملی فضای مجازی یا نماینده تام‌الاختیار وی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار وی، وزیر ورزش و جوانان یا نماینده تام‌الختیار وی، یک تن حقوقدان به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری، یک تن قاضی با ده سال تجربه قضاوت با انتخاب دیوان عالی کشور، دو تن از استادان دانشگاه به معرفی انجمن‌های علمی علوم انسانی از میان رشته‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، ادیان و الهیات و علوم ارتباطات، یک تن نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس شورای اسلامی، دو تن از میان مولفان و هنرمندان شناخته شده به انتخاب رییس فرهنگستان هنر، یک تن نماینده نظام صنفی رایانه‌ای، دو تن نماینده اصناف تولیدکننده محتوا از میان خانه سینما، تئاتر، موسیقی و پادکست‌ها به انتخاب اصناف موصوف.

57245

کد خبر 1660215