سه‌شنبه 17 مهر 1403

پیگیری کمیسیون اصل 90 برای حل مشکل رجیستر تلفن‌های همراه

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
پیگیری کمیسیون اصل 90 برای حل مشکل رجیستر تلفن‌های همراه

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون با حضور ستار هاشمی گفت: رجیستر تلفن‌های همراه وارداتی مجاز، توسعه شبکه فیبر نوری و حل مسائل کارکنان مخابرات تا زمان برطرف شدن مشکلات پیگیری می‌شود.

به گزارش ایلنا، نصرالله پژمان‌فر با بیان اینکه جلسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صبح روز (دوشنبه، 16 مهر ماه) با حضور سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسئولانی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، گفت: دستورکار این جلسه موضوعاتی همچون بررسی طرح ثبت دستگاه‌های سیم کارت خور (رجیستری) و رفع مشکلات آن، اجرای تکالیف قانونی مربوط به توسعه شبکه فیبر نوری کشور و رسیدگی به مشکلات کارکنان مخابرات بود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکایات واصله به کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درباره رجیستر تلفن‌های همراه، گفت: این طرح یکی از موفق‌ترین پروژه‌هایی است که در حوزه مبارزه با قاچاق اجرا شده است و توانسته بازاری که 90 درصد آن را کالای قاچاق تشکیل می‌داد ساماندهی کند متاسفانه طی دو سال اخیر خلاهایی در طرح دیده شده که باعث‌عدم امکان اعمال سیاست توسط دولت (حاکمیت) شده است و کمیسیون به دنبال حل این مسئله است.

پژمان فر در ادامه افزود: پس از بحث و بررسی کارشناسی در این حوزه مقرر شد تا وزارت ارتباطات برنامه خود را برای حل این مشکلات ارائه و گزارش آخرین اقدامات خود را ظرف یک هفته کاری به کمیسیون ارسال کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر از مشکلات اصلی تلفن‌های همراهی که به صورت مجاز وارد کشور می‌شود این است که رجیستر نمی‌شود، عنوان کرد: این در حالی است که برخی گوشی‌های لوکس آمریکایی در بازار با پرداخت مبلغی رجیستر می‌شود در حالی که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن انتقاد مستقیم داشته اند. در این جلسه مقرر شد وزیر ارتباطات ظرف یک هفته گزارشی را در این خصوص گردآوری و جمع‌بندی آن را به کمیسیون ارائه کند.

پژمان فر در ادامه با اشاره به موضوع دوم این جلسه با بیان اینکه توسعه شبکه فیبر نوری یکی از موضوعات مهمی است که در خصوص آن برنامه‌ای در کشور وجود دارد که باید با شتاب بیشتری به سمت توسعه برود، بیان کرد: امروز همه دنیا از طریق شبکه اینترنت بی‌سیم (WiFi) خدمات می‌گیرند در حالی که هنوز در ایران ارائه این خدمات از طریق سیمکارت تلفن همراه رواج دارد.

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی ادامه داد: وضعیت اجرای پروژه شبکه فیبر نوری در کشور مشخص نیست از این رو افق کار وزارت ارتباطات باید در این خصوص روشن شود چرا که در حال حاضر وضعیت اتصالات شبکه مخابراتی که از طریق سیم‌های مسی در سراسر کشور است، مطلوب نیست.

وی در ادامه مشکل اصلی اجرای این پروژه‌ها را در کلانشهرها و شهرهای بزرگ دانست چرا که اجرای آن در روستاها و شهرهای کوچک به راحتی امکان‌پذیر است و افزود: در همین زمینه برخی موازی کاری‌ها و اقدامات سلیقه‌ای باعث شده کار به درستی پیش نرود و صرفا بار هزینه‌ای برای کشور داشته باشد.

پژمان فر در ادامه با بیان اینکه ما قائل به انحصاری شدن فضا نیستیم اما با مدیریت وزارت ارتباطات، باید از ظرفیت‌های موجود در این حوزه به درستی استفاده شود، عنوان کرد: در این راستا همراهی و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط برای اجرای پروژه شبکه فیبر نوری در کشور ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به موضوع بعدی جلسه امروز که برای پیگیری شکایات واصله درباره مطالبات کارکنان بازنشسته شرکت مخابرات بود، ابراز داشت: شرکت مخابرات وظایفی در قبال کارکنان خود دارد و از آنجایی که تنی چند از افراد هیأت مدیره این شرکت از سوی دولت معرفی می‌شوند، می‌توان آن را از وزیر پیگیری کرد و به زودی گزارش آن را دریافت می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه افزود: از سوی دیگر مجلس با افزایش درآمدهای ناشی از آبونمان اقدام به کمک اعتباری به وزارت ارتباطات کرده لذا این وزارتخانه می‌تواند از این طریق، مشکل کارکنان خود را برطرف کند. در همین خصوص نیز جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت مخابرات و نمایندگان دولت برگزار خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: پیگیری جدی وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه فیبر نوری در راستای توزیع عادلانه خدمات ارتباطی

ستار هاشمی نیز در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به اهمیت نقش کمیسیون اصل نود برای پیگیری مطالبات مردمی که در واقع به دولت نیز کمک می‌کند، گفت: رجیستری تلفن‌های همراه وارداتی یکی از دغدغه‌های مردم است که بعد از کارشناسی مسائل مربوطه در این جلسه مقرر شد طی برنامه زمانبندی که از سوی وزارتخانه ارائه می‌شود، موضوع را دنبال کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه شبکه فیبر نوری نیز از موضوعات جدی است که در دولت چهاردهم دنبال می‌شود، اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های شبکه به توسعه کیفیت، مناسب‌سازی قیمت مخابرات و توزیع عادلانه خدمات ارتباطی در کشور کمک کند از این رو انرژی مضاعفی برای حل این موضوع قرار می‌دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان تصریح کرد: موضوع دیگر پیگیری مشکلات کارکنان شرکت مخابرات بود که با تعاملات خوبی که با سهامداران این شرکت داریم قطعا آن را مدیریت می‌کنیم تا دغدغه این قشر نیز برطرف شود.

از میان اخبار

معمای محدودیت بنزین؛ چرا سقف سوخت‌گیری کاهش یافت؟

بایدن چگونه غرب آسیا را به آستانه جنگ تمام عیار کشاند؟

بزرگترین اشتباه این مرد «حمله به ایران» بود!

رمزگشایی از کارزار همه جانبه اسرائیل علیه ایران