سه‌شنبه 3 مهر 1403

چالش کسب سهمیه بعد از طلای غیرمنتظره توکیو؛/ دختر تیرانداز تا تیر آخر برای سومین المپیک می جنگد

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
چالش کسب سهمیه بعد از طلای غیرمنتظره توکیو؛/ دختر تیرانداز تا تیر آخر برای سومین المپیک می جنگد

نجمه خدمتی حتی با توجه به افت شدید تیراندازی بعد از طلای المپیک 2020، معتقد است تیراندازان تا تیر آخر برای رسیدن به پاریس می جنگند.

به گزارش "ورزش سه"، تیراندازی ایران وضعیت چندان خوشایندی ندارد و بعید به نظر می رسد عناون داران این رشته بتوانند بر خلاف دوره قبل در توکیو، سهمی را از 15 مدال طلای المپیک 2024 پاریس به خود اختصاص دهند.

ورزش تیراندازی ایران با اینکه طلای تپانچه بادی 10 متر المپیک 2020 توکیو را توسط جواد فروغی در کارنامه دارد و اولین سهمیه کسب شده ورزش سرزمینمان برای حضور در المپیک 2024 نیز توسط یک تیرانداز یعنی هانیه رستمیان در تپانچه 25 متر به دست آمد اما با بررسی رکوردها و نتایج تیراندازان به ویژه بعد از المپیک توکیو، نمی توان دل یا امید چندانی به نتایج ورزشکاران این رشته ی پر مدال در پاریس بست.

به غیر از هانیه رستمیان که دو برنز جهانی در کارنامه دارد، یک تیرانداز دختر دیگر ایرانی هم توانسته سهمیه المپیک 2024 را در ماده ی تفنگ 10 متر برای کشورمان کسب کند؛ شرمینه چهل امیرانی، آنهم با کسب مدال نقره ی میکس قهرمانی جهان در 2023 باکو.

در این بین بسیاری از قهرمانان به نام و عنوان دار تیراندازی ایران در گذشته، هنوز نتوانسته اند به المپیک راه پیدا کنند در حالیکه تنها دو مسابقه و فرصت دیگر برای کسب سهمیه بازیهای 2024 پاریس در دو بخش سلاح های بادی و اهداف پروازی باقی مانده است. قهرمانی آسیا و جام جهانی به میزبانی اندونزی و برزیل برای سلاح های بادی در کنار قهرمانی آسیا و جام جهانی برای اهداف پروازی در کویت و قطر که در ماده های مختلف رقابتهای اندونزی تنها دو سهمیه توزیع می شود.

رقابتهای قهرمانی آسیا و کسب سهمیه ی المپیک برای سلاح های بادی 18 تا 25 دی در اندونزی و برای اهداف پروازی 22 دی تا اول آذر در کویت برگزار خواهد شد.

جام جهانی سلاح های بادی نیز 23 فروردین تا اول اردیبهشت 1403 در برزیل و اهداف پرتابی سوم تا 11 اردیبهشت در قطر انجام می شود.

تیراندازی رشته ای جذاب با ماده های متعدد است که در رقابتهای بین المللی به ویژه بازیهای آسیایی و المپیک به دلیل مدالهای فراوانی که در آن توزیع می شود، نقش پررنگی در تعیین جایگاه کشورها در جدول رده بندی کلی ایفا می کند.

سهم تیراندازان ایران از 45 مدال این رشته در 15 ماده ی تیراندازی المپیک 2020 توکیو فقط یک مدال طلا و از 99 مدال بازیهای آسیایی 2022 هانگژو در 33 ماده، تنها برنز مختلط هانیه رستمیان و امیر جوهری خو بود.

نجمه خدمتی یکی از سرمایه ی جوان و عنوان دار این رشته ورزشی به حساب می آید که با 27 سال سن تاکنون حضور در دو المپیک 2016 ریو و 2020 توکیو را تجربه کرده و به کسب سهمیه ی سومین المپیک می اندیشد.

دومین ورزشکار پرافتخار زن تاریخ ورزش ایران در بازیهای آسیایی با یک طلای انفرادی و یک نقره ی تیمی و یکی از سه ورزشکار زن ایرانی که در کنار خدیجه آزادپور و حمیده عباسعلی توانسته طلای انفرادی بازیهای آسیایی را به خود اختصاص دهد. در تاریخ بازیهای آسیایی ورزش بانوان دو طلای تیمی هم در شمشیر بازی اسلحه فلوره و کبدی به دست آمده است.

نجمه خدمتی که به دنبال حضور در سومین المپیک متوالی است بعد از افتی شدید در یکی دو سال اخیر، موفق شد دو قهرمانی تفنگ 10 متر انفرادی و تیمی قهرمانی کشور را در یکی دو ماه اخیر به چنگ آورد تا اعلام کند در آستانه دو فرصت پایانی کسب سهمیه 2024 پاریس به روزهای اوج بازگشته است.

دختر بجنوردی ورزش ایران در آستانه سفر تیراندازان به قهرمانی آسیا در اندونزی در گفتگو با "ورزش سه" از به کار بردن تمام تلاشش برای کسب سهمیه ی حضور در سومین المپیک زندگی ورزشی خود خبر داد و گفت برای رفتن به جاکارتا همه چیز تنها بستگی به نظر کادر فنی تیم ملی دارد.

س: بعد از مدتها افتی که تجربه کردی و البته گریبان کل تیراندازی ایران را گرفته، با دو قهرمانی در قهرمانی کشور به روزهای اوج بازگشتی، به نظرت می شود روی کسب سهمیه المپیک توسط تو در اندونزی حساب باز کرد؟

هنوز مشخص نیست در اندونزی با صلاحدید کادر فنی بتوانم در سلاح بادی شرکت کنم یا نه، در انتخابی تیم ملی جزو نفرات بالا بودم ولی شیوه ارنج تیم چنین است که نتایج داخلی با آخرین رقابتهای برون مرزی ضریب می شود. هنوز مربی تصمیم نهایی را اعلام نکرده اما من آماده هستم، نتایج و رکوردهایم در قهرمانی کشور که هر چهار سال یکبار برگزار می شود در سطح بالایی بود و توانستم قهرمان شوم.

س: یعنی رقابتهای سهمیه ی المپیک در قهرمانی آسیا را از دست می دهی؟

همه چیز برای قهرمانی آسیا بستگی به نظر کادر فنی دارد، اینکه تصمیم بگیرند در 10 متر هم حاضر باشم یا نه اما در 50 متر مسابقه می دهم.

تخصص من و ماده اختصاصی ام در رشته تیراندازی تفنگ بادی 10 متر است. اما غیر از فرصت اندونزی و قهرمانی آسیا برای رسیدن به المپیک و کسب سهمیه، جام جهانی برزیل هم در پیش است.

س: می توانی سهمیه المپیک پاریس را بگیری و به سومین المپیک متوالی خود در ورزش هم بروی؟

بستگی به شرایط روز مسابقه دارد، امیدوارم همه ی بچه ها موفق شوند و سهمیه بگیرند. تمام تلاشم را خواهم کرد که بهترین عملکرد را داشته باشم. و تمام توان و تلاشم را برای رسیدن به المپیک سوم به خرج خواهم داد.

س: چرا تیراندازی بعد از المپیک 2020 توکیو که مدال طلای المپیک هم گرفت به جای حرکت به سوی قله نشینی با افت مواجه شد و در سراشیبی قرار گرفت؟

قبل از المپیک توکیو کلی اردوهای برون مرزی داشتیم، سلاح و تجهیزات هم به روز بود. اما بعد از المپیک 2020 اردوهای برون مرزی نداشتیم و تعداد مسابقه های خارجی ما کمتر از قبل شده، این موضوع در عملکرد و رکوردهای بچه ها تأثیرگذار بوده و از لحاظ تجهیزات هم در مضیقه هستیم.

س: با همه ی این اوصاف کسب سهمیه های متعدد برای المپیک 2024 رویاست؟! برای توکیو شش سهمیه گرفتیم اما الان برای پاریس فقط دو سهمیه داریم.

نه، برای رسیدن به المپیک پاریس پا پس نخواهم کشید، من، همه ی ما و اعضای تیم ملی تا آخرین فرصت و آخرین تیر برای رسیدن به المپیک 2024 می جنگیم. نود درصد روزمره گی من در تیراندازی و تمرینات می گذرد. پس می خواهم و می خواهیم که به المپیک برسم و برسیم تا دو باره افتخارآفرینی کنیم.

گوشه ای از افتخارات نجمه خدمتی در تیراندازی:

تیمی جام جهانی 2021 انفرادی جام جهانی 2015 تیمی جام جهانی 2022 انفرادی بازیهای آسیایی 2014 اینچئون تیمی بازیهای آسیایی 2014 اینچئون انفرادی قهرمانی 2016 آسیا انفرادی قهرمانی 2015 آسیا انفرادی نوجوانان 2015 جهان - مقام هشتم تفنگ سه وضعیت المپیک 2016 ریو - حضور در المپیک های 2016 ریو و 2020 توکیو

پوریا تابان

چالش کسب سهمیه بعد از طلای غیرمنتظره توکیو؛/ دختر تیرانداز تا تیر آخر برای سومین المپیک می جنگد 2
چالش کسب سهمیه بعد از طلای غیرمنتظره توکیو؛/ دختر تیرانداز تا تیر آخر برای سومین المپیک می جنگد 3
چالش کسب سهمیه بعد از طلای غیرمنتظره توکیو؛/ دختر تیرانداز تا تیر آخر برای سومین المپیک می جنگد 4
چالش کسب سهمیه بعد از طلای غیرمنتظره توکیو؛/ دختر تیرانداز تا تیر آخر برای سومین المپیک می جنگد 5
چالش کسب سهمیه بعد از طلای غیرمنتظره توکیو؛/ دختر تیرانداز تا تیر آخر برای سومین المپیک می جنگد 6