دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

چراغ نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهرآفتاب روشن شد / نقطه عطف انتقال نمایشگاه‌ها از سئول

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
چراغ نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهرآفتاب روشن شد / نقطه عطف انتقال نمایشگاه‌ها از سئول

خبرگزاری فارس، گروه شهری: این روزها فقط کافی است در هنگام سفرهای درون شهری برنامه مسیریابتان را در تلفن همراه فعال کنید، می‌بینید که نقشه ترافیکی در اکثر ساعت‌های روز قرمز است. تهران همواره به ترافیک سرسام‌آور و شلوغی‌های طولانی مدت معروف بوده اما از ابتدای مهر و نیمه دوم سال بار ترافیکی به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در 6 ماهه دوم سال ترافیک را چندبرابر می‌کند حال اگر قرار باشد در نمایشگاه بین المللی تهران واقع در سئول نمایشگاه پرمخاطب هم برگزار شود، نه تنها اشک رانندگان برای معطل ماندن چندین ساعته در ترافیک درمی‌آید بلکه پلیس نیز در کنترل ترافیک معابر با مشکلات جدی روبه رو می‌شود.

مخالفت جدی پلیس با برگزاری نمایشگاه در سئول

پیش از این سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران در این باره اعلام کرده بود که نباید برگزاری یک نمایشگاه سبب ایجاد مزاحمت برای دیگر شهروندان شود و در روند ترافیک اخلال ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به بحث مدیریت ترافیک در تهران، بیان کرده بود: ما بارها در جلسات مختلف تأکید کردیم که باید برای مدیریت ترافیک و همچنین کاهش آلودگی هوا در زمان و محل برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب تجدیدنظر صورت بگیرد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد که پیش از این اعلام کردیم پلیس راهور برای تأمین آرامش و امنیت مردم و کاهش بار ترافیکی با برگزاری هر گونه نمایشگاه پرمخاطب در محل هایی نظیر مصلی، نمایشگاه بین المللی تهران و هر نقطه ای که برگزاری نمایشگاه سبب اخلال در ترافیک شهر تهران شود، مخالف است و لازم است که مسئولان مربوطه چاره دیگری در این خصوص بیاندیشند.

بحث برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر و به ویژه در نمایشگاه بین المللی تهران یکی از موضوعاتی است که همواره حواشی متعددی را به دنبال داشت و انتقادات زیادی متوجه متولیان برگزاری این نمایشگاه‌ها در نقاط مختلف شهر وارد شده بود.

به عنوان مثال مدتی پیش نیز مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران پس از برگزاری نمایشگاه پرحاشیه «ساختمان» در نمایشگاه بین المللی تهران انتقاداتی را نسبت به برگزاری آن نمایشگاه داشت و گفت: ما با برگزاری نمایشگاه مشکلی نداریم، ما می‌گوییم نمایشگاه برای مردم دردسر و زحمت ایجاد نکند چرا که با وجود اینکه نمایشگاه در یک خیابان واقع شده اما ترافیک ناشی از آن در تمام شهر تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه ما موافق برگزاری این نمایشگاه‌ها در نمایشگاه بین المللی تهران نیستیم، یادآور شد: مصوبات نیز تکلیف می‌کند که چنین نمایشگاه‌هایی در این محل برگزار نشود و به نمایشگاه شهر آفتاب انتقال داده شود

بی‌مهری مدیران سابق شهر به نمایشگاه شهرآفتاب

سال 1384 شورای دوم شهر تهران مصوبه‌ای پیرامون احداث نمایشگاهی جدید در جنوب تهران را تصویب کرد تا به دنبال آن نمایشگاه بین‌المللی تهران به آن مکان منتقل شود. سرانجام با افتتاح ایستگاه متروی شهر آفتاب در فروردین ماه 95، راه برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های مهم در این مجموعه هموار شد.

حتی در همان سال علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد وقت به عنوان اولین مقام دولتی به این مجموعه رفت و انتخاب شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یکی از اقدامات ماندگار در جمهوری اسلامی ایران دانست.

با تغییر مدیریت شهری و روی کار آمدن شورای پنجم، شهر آفتاب دیگر مورد توجه مدیران شهرداری قرار نگرفت و متاسفانه برای ساخت و تکمیل و توسعه آن برنامه‌ریزی آنچنانی انجام نشد. سرانجام بعد از پایان یافتن دوره 4 ساله مدیریت شورای پنجمی‌ها در تهران، شورای ششم مجدد پیگیری موضوع انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب را از سر گرفتند و در روز 9 آذرماه 1400 در جلسه علنی با اتفاق آراء و بدون مخالفت حتی یک نفر طرح یک فوریتی الزام شهرداری تهران مبنی بر انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به شهرآفتاب را به تصویب رساند.

پس از تصویب این مصوبه و جدی گرفتن شورای ششم و مدیریت شهری برای تحرک بیشتر در شهر آفتاب و روشن شدن چراغ برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در این محل، اکنون شاهد برگزاری یک نمایشگاه پرتردد هستیم.

نمایشگاه «کاشی و سرامیک» که 26 دوره خیابان سئول را برای برگزاری انتخاب می‌کرد، حال برگزارکنندگان آن شیفته طراحی و فضای نمایشگاه مدرن شهر آفتاب شده و بیست و هفتمین دوره را به این محل منتقل کرده‌اند.

کلید برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهرآفتاب زده شد عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در این باره، گفت: نمایشگاه «کاشی و سرامیک» 26 دوره در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شده بود و برای برگزاری بیست و هفتمین دوره این نمایشگاه با انجمن کاشی و سرامیک که متولی آن هستند، مذاکره کردیم که به شهر آفتاب انتقال داده شود.

وی با اشاره به اینکه برای این انجمن هم بسیار عجیب بود که چنین ظرفیت خوبی در شهر آفتاب وجود دارد اما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود، ادامه داد: انجمن کاشی و سرامیک در افتتاحیه هم اعلام کردند که حیف ما تاکنون این نمایشگاه را نمی‌شناختیم چراکه قطعا دوره‌های قبلی را نیز در همین محل برگزار می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب با اشاره به جزئیات غرفه‌های نمایشگاه، بیان کرد: سطح زیربار نمایشگاه و فضای پیرامونی 68 هزار متر، فضای مفید غرفه‌های نمایشگاه 30 هزار متر و فضای مفید استفاده شده نمایشگاه 20 هزار متر است. لازم به ذکر است بیست و ششمین دوره نمایشگاه که در سئول برگزار شده بود 15هزار و 500 متر فضای مفید داشته است.

تقدسی‌نژاد با بیان اینکه مخالفت‌های زیادی با انتقال نمایشگاه از سئول به شهرآفتاب صورت گرفت، افزود: شخص رئیس سازمان توسعه تجارت مکاتباتی با شرکت‌های صنعتی انجام داد که حتما نمایشگاه در سئول برگزار شود. اما در نهایت با پیگیری‌های ما در شهرآفتاب و انجمن کاشی و سرامیک این دوره نمایشگاه با شکوه‌تر از دوره‌های قبلی در شهرآفتاب برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه به لحاظ طراحی، غرفه‌آرایی و... نمایشگاه چشم نوازی شده است، گفت: موضوع کاشی و سرامیک به حوزه زیباسازی شهری و سایر حوزه‌های شهرداری نیز مرتبط بوده و این فرصت خوبی فراهم شده تا مدیران شهری نیز از این نمایشگاه بازدید داشته باشند و متناسب با نیازهای لازم از این نمایشگاه بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب با بیان اینکه 140 شرکت در 120 غرفه در نمایشگاه حاضر شدند، اضافه کرد: تقریبا تمامی شرکت‌های کشور در حوزه کاشی و سرامیک در نمایشگاه شهرآفتاب حضور دارند.

تقدسی‌نژاد با تاکید بر اینکه کشور ما در حوزه کاشی و سرامیک پنجمین کشور صادرکننده دنیا است، تصریح کرد: عمده صادرات نیز به کشورهای منطقه بوده اگر شهرداری به این حوزه ورود کند این صنعت ظرفیت بیشتری نیز دارد.

وی ادامه داد: سالیانه نزدیک به 720 میلیون مترمربع ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد که فقط از 180 میلیون مترمربع آن استفاده و صادر می‌شود و سایر ظرفیت آن مغفول مانده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه در شهرآفتاب می‌تواند نقطه عطف انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از سئول به شهرآفتاب باشد.

به نظر می‌رسد در حال حاضر چراغ نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهرآفتاب روشن شده است و اکنون باید منتظر کاهش ترافیک در بسیاری از بزرگراه‌ها و معابر در زمان برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب بود. ترافیکی که سال‌ها گریبانگیر پایتخت بوده و رفع آن یکی از مطالبات تهرانی‌ها در حوزه شهری است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

شهرداری تهران

شهر آفتاب نمایشگاه بین المللی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
چراغ نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهرآفتاب روشن شد / نقطه عطف انتقال نمایشگاه‌ها از سئول 2
چراغ نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهرآفتاب روشن شد / نقطه عطف انتقال نمایشگاه‌ها از سئول 3
چراغ نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهرآفتاب روشن شد / نقطه عطف انتقال نمایشگاه‌ها از سئول 4
چراغ نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهرآفتاب روشن شد / نقطه عطف انتقال نمایشگاه‌ها از سئول 5