یک‌شنبه 15 مهر 1403

چرا مرغ کیلویی 90 هزار تومان شد؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
چرا مرغ کیلویی 90 هزار تومان شد؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار و پروتئینی‌های سطح شهر به بیش از 90 هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته که وضعیت جوجه‌ریزی در کشور مطلوب گزارش شده و صادرات مرغ نیز به طور فعال ادامه دارد. محمدحسین کشاورزی، کارشناس حوزه دام و طیور در گفت‌وگو با دانشجو، در خصوص دلایل این افزایش قیمت اظهار داشت: علیرغم میزان خوب جوجه‌ریزی و ظرفیت‌های...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار و پروتئینی‌های سطح شهر به بیش از 90 هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته که وضعیت جوجه‌ریزی در کشور مطلوب گزارش شده و صادرات مرغ نیز به طور فعال ادامه دارد. محمدحسین کشاورزی، کارشناس حوزه دام و طیور در گفت‌وگو با دانشجو، در خصوص دلایل این افزایش قیمت اظهار داشت: علیرغم میزان خوب جوجه‌ریزی و ظرفیت‌های صادراتی که در این زمینه داریم، عدم نظارت کافی بر بازار موجب افزایش قیمت بی‌رویه مرغ شده است. وی با انتقاد از ناتوانی وزارت جهاد کشاورزی در کنترل و نظارت بر بازار کالا‌های اساسی، این مسئله را یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها دانست.

کشاورزی همچنین با اشاره به جوجه‌ریزی بیش از 58 هزار قطعه از ابتدای مهر، تصریح کرد: با توجه به ورود به فصل پاییز، مقداری از این نوسانات طبیعی است اما روند جوجه‌ریزی در مقایسه با ماه گذشته به طور کلی رضایت‌بخش بوده است. این کارشناس حوزه دام و طیور همچنین به ظرفیت تولید سالیانه مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: "ظرفیت تولید سالیانه مرغ بین 3 تا 3.5 میلیون تن است، در حالی که مصرف مردم حدود 2.5 میلیون تن است.

وی با اشاره به عدم وجود بازار هدف قوی برای صادرات، افزود: مذاکراتی با پاکستان و افغانستان انجام شده اما بیشترین میزان صادرات به کشور عراق صورت می‌گیرد. این افزایش قیمت مرغ در شرایطی اتفاق افتاده که نیاز به نظارت و مدیریت بهینه بازار کالا‌های اساسی بیش از پیش احساس می‌شود و باید راهکار‌هایی برای جلوگیری از این نوسانات قیمت پیدا شود.

گفتنی است قیمت مصوب هر کیلو مرغ 73 هزار تومان است که هم اکنون با این قیمت در میادین میوه و تره‌بار پایتخت که زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می‌کنند هم یافت نمی‌شود.