جمعه 13 مهر 1403

چشم کودکان قبل از ورود به دبستان 3 بار باید غربالگری شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چشم کودکان قبل از ورود به دبستان 3 بار باید غربالگری شود

زنجان - ایرنا - سرپرست معاونت پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: چشم کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان در زمان‌های مختلف غربالگری شود که این کار به تشخیص به موقع بیماریهای این عضو کمک فراوانی می کند.

سکینه بیگلری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر کودک سه تا 6 ساله باید حداقل سه بار طی این دوران از نظر سلامت بینایی سنجش شود.

وی اضافه کرد: ممکن است کودک چهار ساله‌ای که یک سال قبل از نظر بینایی سالم تشخیص داده شده در سال بعد به عنوان فرد مبتلا به تنبلی چشم شناخته شود در حالی که غربالگری سال گذشته مشکلی نداشته است.

این مسوول با بیان اینکه کودکان سه، تا چهار ساله نمی‌توانند اعلام کنند که در دیدن مشکل دارند ادامه داد: در نتیجه و در عمل تنها راه تشخیص این مشکل غربالگری و تشخیص به موقع است و چراکه بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است.

وی با بیان اینکه در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم سال گذشته بیش از 37 هزار کودک تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند اظهار داشت: از این تعداد 18 هزار و 344 کودک ساکن در روستاها هستند و 117 کودک کمک هزینه خرید عینک و عمل جراحی دریافت کردند.

بیگلری افزود: با توجه به شرایط حاکم به لحاظ همه گیری ویروس کرونا و نگرانی مردم از ابتلای کودکان به بیماری امکان پوشش صد در صدی جامعه هدف مقدور نشد.

به گفته این مسوول، سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا غربال کودکان شهری در 14 پایگاه ثابت انجام شد و این درحالی است که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و بدون تماس فیزیکی، در مراکز غربال با دستگاه خدمات لازم ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل به حداقل رساندن حضور کودک در مراکز و تماس اندک با فرد غربالگر طرح غربالگری تنبلی چشم تنها به وسیله دستگاه و بدون استفاده از E چارت انجام شد.

*س_برچسب‌ها_س*