پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

چندو چون کاهش یا افزایش قیمت دارو از جیب بیماران

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
چندو چون کاهش یا افزایش قیمت دارو از جیب بیماران

طرحی با عنوان دارویار از 23 تیر ماه در کشور و به تبع در استان کرمانشاه آغاز شد به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان این طرح در راستای جلوگیری از قاچاق دارو، شفاف سازی مصرف کنندگان دارو و کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، کافی است سری به منطقه پارکینگ شهرداری کرمانشاه بزنیم جایی که اختصاص دارد به مطب پزشک ها، پزشک هایی با تخصص های بی شمار والبته داروخانه های متعدد، از شلوغی داروخانه و مطب های پزشکی پارکینگ شهرداری یک چیز به خوبی نمایان است وآن هم اینکه بیماران زیادی وجود دارند که برای درمان مشکل و بیماری خود در رفت و آمد هستند و مهمتر از همه داروهایی است که باید به موقع تهیه کنند، اما چند وقتی است صحبت هایی درباره گرانی دارو شنیده می شود و بیمارانی که از افزایش چند برابری داروها گلایه دارند وحقوقی که کفاف نمی دهد.

در مقابل نیمکت یکی از داروخانه های پارکینگ شهرداری مردی حدودا 50 ساله نشسته است از دفترچه دستش مشخص است که بیمار است و برای درمان آمده نزدیکتر میشوم با او احوال پرسی میکنم و زمانی که از علت حضورش در پارکینگ شهرداری می پرسم جواب میدهد: مشکل ریه دارم، کمر درد هم دارم از کنگاور برای معالجه آمده ام، یک ماه پیش نوبت گرفته ام در حالی که گرم صحبت است به نایلون دستش که دارو داخلش است اشاره ای میکنم و می پرسم اینها برای خودت است می گوید؛ بله اما همین داروها هم قیمتشان چند برابر شده من قبلا نسخه ام را که به داروخانه می آوردم با 80 هزار تومان کل داروهایم را می خریدم امروز آمده ام به من می گویند تنها یک قلمش میشود 80 هزار تومان هر دارویی حتی 5 برابر هم گران شده نمی دانم این چه وضعی است.

بیماران نگران تامین مبلغ داروهای خود

خانم دیگری که به همراه دخترش است و متوجه صحبت من شده جلوتر می آید و می گوید؛ من دستم دچار سوختگی شده بود چندین پماد لازم داشتم پمادی که قبلا 12 تومان بود الان 26 هزار تومان شده، نمیدانم چرا کسی رسیدگی نمی کند به مسئول داروخانه هم اعتراض کردم گفت ما طبق قوانین می فروشیم دوست نداری نگیر، من هم مجبور بودم و خریدم اما چرا باید قیمت پماد در عرض مدت کوتاهی دو برابر شود.

سراغ مسئول یکی از داروخانه ها در پارکینگ شهرداری میروم وقتی از دکتر داروساز درباره قیمت دارو می پرسم در پاسخ گفت: بله قیمت دارو گران شده حتی قیمت داروهایی مثل آموکسی سیلین هم گران شده چه برسد به داروهای بیماران خاص و صعب العلاج.

وی ادامه داد: وقتی قیمت دارو را به بیماران اعلام می کنیم، شوکه میشوند حتی برخی از آنها شروع به داد و بی داد می کنند که حق دارند، اما گرانی دارو ربطی به داروخانه ندارد قیمت ها تغییر کرده است دست دکتر داروساز یا مسئول داروخانه نیست.

طرحی برای پرداخت اختلاف قیمت دارو از سوی سازمان های بیمه گر نه جیب مردم

از 23 تیر ماه طرحی با عنوان دارویار در کشور و به تبع در استان کرمانشاه آغا ز شد به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان این طرح در راستای جلوگیری از قاچاق دارو، شفاف سازی مصرف کنندگان دارو و کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم است در این طرح 120 قلم داروی پر مصرف و366 داروی مزمن تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته است به گفته مسئولان در این طرح چتر بیمه ای نسبت به تعداد داروها بیشتر شده است.

چنانچه فردی تنها با نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کند در صورت گرانی دارو اختلاف قیمت آن را بیمه می پردازد و بیمار داروهایش را به نرخ قدیم و بدون پرداخت هزینه اضافی تهیه می کنند.

تکلیف افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند چه میشود

در طرح دارویار تاکید شده برای آنکه دارو را بیماران گران نخرند حتما باید نسخه پزشک داشته باشند و در قالب فروش آزاد دارو تهیه نکنند، سری به اداره کل بیمه سلامت استان میزنیم تا از این موضوع و چند و چون بیشتر این طرح مطلع شویم.

امید قادری مدیر کل بیمه سلامت استان گفت: با اجرای طرح دارویار سهم پرداختی بیمه از 70 درصد به 90 درصد رسیده است و پوشش بیمه ای برای بسیاری از داروها بیشتر شده است.

وی افزود: به تمام مردم توصیه می کنیم دارو را از طریق پزشک معالج تهیه کنند و اگر تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و بی هیچ محدودیتی دفترچه بیمه سلامت برای آنها صادر میشود و قابل ارائه در مطب پزشک ها و مراکز درمانی است.

وی تصریح کرد: در طرح دارویار میزان پرداختی بیماران نسبت به قبل تغییری ندارد و حتی در برخی موارد هم هزینه پرداختی کمتر شده است.

مدیر کل بیمه سلامت استان کرمانشاه بیان داشت: مردم چنانچه هر سوال یا ابهامی در خصوص طرح دارویار ویا تهیه دفترچه بیمه سلامت دارند میتوانند با تلفن 24 ساعته 1666 اداره کل بیمه سلامت استان تماس بگیرند.

در طرح دارویار قیمت داروهای ایرانی بیماران خاص و صعب العلاج کاهش یافته است

خزایی مسئول داروخانه فوق تخصصی امام خمینی (ره) کرمانشاه نیز گفت: این طرح همزمان با سراسر کشور در کرمانشاه هم در حال اجراست.

وی افزود: در بخش داروهای خاص و ام اس شاهد کاهش قیمت بوده ایم در برخی داروها هم با اجرای طرح دارویار و ارائه نسخه پزشک 60 درصد هزینه پرداختی برای بیمار کمتر شده است.

آقای اکبری 63ساله فردی است که هفت سال است که با بیماری دست و پنجه نرم می کند و جز بیماران خاص است، او می گوید: حدود 7 سال است که دچار بیماری شده ام هزینه های دارو ودرمان واقعا بالا است بعضی ماه ها برای تهیه یک قوطی قرص مشکل دارم این ماه که برای دارو مراجعه کردم دارویی را که قبلا سه میلیون تومان می خریدم الان با 800 هزار تومان میخرم به هر حال برای من که کارگر هستم کمک خوبی است البته باید نسخه پزشک داشته باشیم و پزشک هم تایید کرده باشد و نسخه برای خود داروخانه هم ارسال شده باشد الکترونیکی که نسبت به قبل خوب شده البته این کاهش قیمت برای داروهای ایرانی است اما باز هم خداروشکر

انتهای پیام /

چندو چون کاهش یا افزایش قیمت دارو از جیب بیماران 2