سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

چند میلیون دلار گوشت در سال 1402 وارد کشور شد؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
چند میلیون دلار گوشت در سال 1402 وارد کشور شد؟

اقتصادنیوز: ارزش واردات انواع گوشت قرمز در 11 ماهه سال جاری به کمی بیش از 585 میلیون و 685 هزار دلار رسید و بیشترین ارزش واردات هم در دی ماه صورت گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روند افزایش گوشت قرمز، پای این کالای اساسی را به جمع ائمه جمعه کشور هم کشاند، بطوریکه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در بیست و ششمین گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه کشور اعلام کرد: هرچند دولت توانسته در تثبیت نرخ ارز، مسکن و کالاهای مهم اقدامات اساسی صورت دهد، اما استثنائاتی مانند نرخ گوشت قرمز وجود دارد که مسئله آن هنوز برطرف نشده است. به گفته کارشناسان این حوزه «افزایش قیمت نهاده‌های دامی»، «کاهش تولید دام»، «افزایش تقاضا برای گوشت» و «تغییرات نرخ ارز» از جمله عواملی که رشد قیمت گوشت در بازار را به همراه داشته است.

با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز این پرسش به وجود می‌آید که در 11 ماه سال گذشته در مجموع چه میزان گوشت قرمز (سرد و گرم) وارد کشور شده است؟ بر اساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک، ارزش واردات انواع گوشت قرمز در 11 ماهه سال جاری به کمی بیش از 585 میلیون و 685 هزار دلار رسید و بیشترین ارزش واردات هم در دی ماه صورت گرفته است.

براساس آمار گمرک دربازه زمانی مورد بررسی ارزش واردات «لاشه یا شقه گوساله تازه یا سرد کرده» برابر با 21 میلیون و 34 هزار دلار بوده و برای واردات «لاشه و شقه بره، تازه یا سرد کرده» هم 200 میلیون و 418 هزار دلار صرف شده است. با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی 49 میلیون و 219 هزار دلار هم برای واردات «سایر قطعات گوشت های از نوع گوسفند، منجمد به صورت با استخوان» هزینه شده و از سوی دیگر در 11 ماه سال 1402 ارزش واردات «سایر قطعات بی استخوان منجمد از نوع گاو» هم برابر با 296 میلیون دلار بوده است. در این مدت ارزش واردات «سایر قطعات با استخوان» که از آبان ماه شروع شده بود به یک میلیون و 403 هزار دلار رسید. داده های گمرک همچنین نشان دهنده آن است که ارزش واردات «سایر» گوشت قرمز هم برابر با 17 میلیون و 607 هزار دلار بوده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بیشترین ارزش واردات به «لاشه و شقه بره تازه و سرد کرده» اختصاص داشته است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با تیتر «روند نرخ گوشت قرمز در 1402» بخوانید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید