یک‌شنبه 8 مهر 1403

چین به مذاکرات هسته ای آمریکا و روسیه دعوت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چین به مذاکرات هسته ای آمریکا و روسیه دعوت شد

پکن - ایرنا - یک روزنامه چینی نوشت که از پکن برای مذاکرات هسته ای روسیه و آمریکا پیش از پایان اعتبار معاهده کاهش تسلیحات اتمی در ماه فوریه سال آینده دعوت شده است.

به گزارش ایرنا "ساوث چاینا مورنینگ پست" در شرایطی این خبر را امروز سه شنبه منتشر کرد که یک ماه قبل وزارت خارجه چین اعلام کرده بود که «این کشور علاقه ای به مشارکت در مذاکرات هسته ای سه جانبه ندارد».

فرستاده کنترل تسلیحاتی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفت: «پکن همچنان در قبال این پیشنهاد مقاومت نشان می دهد و تمایل به حضور در گفت و گوها نشان نمی دهد اما از چین برای این منظور دعوت شده است».

"مارشال بیلینگسلا" در توئیتی اعلام کرده که از چین دعوت شده و افزوده که در خصوص و زمان و مکان گفت و گوها در ماه جاری میلادی با ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه توافق حاصل شده است.

پیمان یک دهه ای "نیو استارت" برای کاهش تسلیحات اتمی که بین روسیه و آمریکا امضا شده است ماه فوریه / اسفند 1399/ خاتمه می یابد مسکو تاکید دارد باید قبل از این اتفاق در باره موضوع، مذاکراتی صورت گیرد.

دولت آمریکا در خصوص کاهش تسلیحاتی اتمی تمایل نشان داده و درباره مذاکرات اظهار نظر کرده اما خواستار آن شده است که مذاکرات سه جانبه میان این کشور و روسیه و چین صورت گیرد.

آمریکا و روسیه قدرت های بزرگ دارنده هزاران اسلحه اتمی هستند گزارش حاکی است زرادخانه چین شامل 300 تسلیحات هسته ای است.

با وجود انتشار این توئیت وزارت خارجه آمریکا هنوز درباره این موضوع اطلاع رسانی نکرده و اینکه حساب کاربری توئیت واقعا مربوط به مقام آمریکایی باشد مشخص نیست با این وصف خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده است که احتمالا مذاکرات طرفین روز 22 ژوئن /2 تیر / در وین انجام شود.

منبع: ساوث چاینا مورنینگ پست *س_برچسب‌ها_س*