جمعه 31 فروردین 1403

چین خواستار مجازات سربازان خطاکار استرالیایی در افغانستان شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چین خواستار مجازات سربازان خطاکار استرالیایی در افغانستان شد

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به گزارش جرایم جنگی سربازان استرالیایی در افغانستان گفت: پکن از جزئیات افشا شده در این گزارش حیرت زده شده و این اقدام ها را به عنوان ناقض پیمان های بین‌المللی و وجدان انسانی به شدت محکوم می‌کند و خواستار رسیدگی جدی و مجازات عاملان مربوطه است.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو بین المللی چین، جائو لی جیان روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: استرالیا و برخی از کشورهای غربی همیشه خود را مدافع حقوق بشر می دانند و همواره به وضعیت حقوق بشر کشورهای دیگر انتقاد می کنند اما کشورهایی چون استرالیا باید مسایل خود را مد نظر کنند و به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و دستکاری سیاسی با بهانه حقوق بشر پایان دهند.

گزارش ارتش استرالیا نشان می دهد که سربازان استرالیایی حاضر در افغانستان مشکوک به جرایم جنگی هستند و در کشتن زندانیان و غیرنظامیان بی گناه دست داشته اند سیاستمداران و رسانه های استرالیایی از این گزارش به شدت انتقاد و آن را محکوم کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین از رویکرد "پژوهشگاه سیاست راهبردی استرالیا" در قبال پکن انتقاد کرد و افزود که این پژوهشگاه خود را به یک مضحکه در جامعه جهانی تبدیل کرده است.

طبق گزارش های اخیر رسانه های استرالیایی پژوهشگاه سیاست راهبردی استرالیا (ASPI)، مورد حمایت مالی طرف های خارجی بوده و برای حفظ منافع حامیان مالی خود کار می‌کند. بر اساس این گزارش، بزرگترین حامی مالی این نهاد وزارت خارجه آمریکا است که در یک سال مالی گذشته 1.4 میلیون دلار استرالیا در اختیار این نهاد گذاشته که در مقایسه با سال قبل 367 درصد افزایش یافته و تمام این بودجه در اجرای پروژه های ضد چین به کار گرفته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: این به اصطلاح "پژوهشگاه" که باید فعالیت علمی انجام دهد، پیوسته در حال دروغ پردازی و شایعه سازی است اینکه آیا این پژوهشگاه یک نهاد مستقل علمی بوده و یا برای حفظ منافع حامیان مالی پشت پرده اش تلاش می‌کند، بر همه جهانیان آشکار شده است.

*س_برچسب‌ها_س*