دوشنبه 16 مهر 1403

کارگاه آموزشی اطفای حریق به صورت دوره‌ای در زنجان برگزار می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارگاه آموزشی اطفای حریق به صورت دوره‌ای در زنجان برگزار می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: کارگاه‌های آموزشی با محوریت جلوگیری از حریق در مناطق حساس به آتش‌سوزی به صورت دوره‌ای در تمام شهرستان‌های این استان برگزار می‌شود.

علی ایده‌لویی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرهنگسازی در بین اهالی روستاها از مهمترین اهداف اجرای این دوره‌ها است.

وی اظهار داشت: کارگاه آموزشی اخیر در روستاهای آلمالو، سهند سفلی، ینگجه و سریک از توابع شهرستان ماهنشان برگزار شد.

ایده‌لویی خاطرنشان کرد: در این کارگاه‌ها ضمن تشریح نحوه جلوگیری از آتش‌سوزی و اطفای حریق در مراتع، اهمیت منابع طبیعی به روستاییان تبیین شده و از دهیاران و شوراهای اسلامی تقاضا می‌شود تا با همت و مشارکت خود در حفظ منابع طبیعی تلاش کنند.

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در صورت مشارکت جوامع محلی و همکاری و همدلی دهیاران و شوراهای اسلامی در حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از اراضی ملی موفق خواهیم شد و خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی نیز به حداقل می‌رسد.

وی اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ترویجی و اطلاع رسانی و توزیع بروشورهای هشداردهنده برای حفاظت از اراضی ملی در بین جوامع محلی در مناطق مستعد آتش‌سوزی، اثربخش و مفید بوده و موجب افزایش حساسیت بهره‌برداران به موضوع حفظ محیط زیست و منابع طبیعی شده است.

ایده‌لویی ابراز کرد: برخی افراد بدون توجه به عواقب آتش‌سوزی و تخریب مراتع اقدام به چنین کاری می‌کنند که باید در برابر قانون پاسخگو باشند.

به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر و در پی آتش‌سوزی در شهرستان ابهر حدود 10 هکتار از مراتع این شهرستان در آتش سوخت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ابهر نیز در این رابطه گفت: مراتع روستاهای قره‌آغاج، کوی نیک و چلچوق طی روزهای اخیر طعمه حریق شد و در آتش سهل‌انگاری سوخت.

بابک کاظمی اظهار داشت: هرچند با حضور عوامل یگان حفاظت و مشارکت و همکاری اهالی روستاها آتش مهار شد اما متاسفانه به سه هکتار از مراتع روستای قره‌آغاج، چهار هکتار از مراتع کوی نیک و بیش از 2 هکتار از مراتع روستای چالچوق در این آتش‌سوزی‌ها خسارت وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: علت این حادثه‌ها نامعلوم بوده و در دست بررسی است.

کاظمی گفت: مراتع و جنگل‌ها در فصل تابستان، مستعد آتش‌سوزی بوده و به همین دلیل، حفظ و صیانت از طبیعت بر تمام افراد جامعه، یک وظیفه و رسالت است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ابهر عامل انسانی را بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها در این فصل از سال خواند و خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان زنجان از ابتدای سال تا کنون برای آگاه‌سازی جوامع روستایی و جلب مشارکت‌های مردمی اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در مناطق بحرانی و مستعد آتش‌سوزی کرده است.

وی افزود: این کارگاه آموزشی در چند روز گذشته در روستاهای قره‌آغاج، زره‌باش، چشین، کینه‌ورس و چرگر شهرستان ابهر و با حضور دهیاران، شوراهای اسلامی و معتمدان محلی برگزار شده است.

کاظمی اظهار داشت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی در اراضی ملی و تخریب مراتع با سامانه 1504 تماس بگیرند.

*س_برچسب‌ها_س*