شنبه 1 اردیبهشت 1403

کانون هماهنگی تشکلهای حرفه‌ای گردشگری خراسان رضوی فعال شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کانون هماهنگی تشکلهای حرفه‌ای گردشگری خراسان رضوی فعال شد

مشهد - ایرنا - نخستین نشست کانون هماهنگی تشکلهای حرفه‌ای گردشگری خراسان رضوی با حضور نمایندگان تشکلها و مدیران اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان در مشهد برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این نشست گفت: کانون هماهنگی تشکلهای حرفه‌ای گردشگری به عنوان یک شورای مشورتی مستند به ماده 11 دستورالعمل نحوه ایجاد و فعالیت تشکلهای حرفه‌ای، مرکب از رووسای هیات مدیره جوامع حرفه‌ای هتلداران، هتل آپارتمانداران، اقامتگاههای بوم‌گردی، انجمنهای حرفه‌ای گردشگری سلامت و مووسسات آموزشی خراسان رضوی است.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: تاسیس و فعالیت کانون هماهنگی تشکلهای حرفه‌ای گردشگری نه تنها دستاوردهای خوبی را در پی دارد بلکه این تشکل به عنوان بازوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حوزه گردشگری عمل خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: کانون هماهنگی تشکلهای حرفه‌ای گردشگری خراسان رضوی با هماهنگی دیگر نهادهای حوزه گردشگری برنامه‌هایی همچون برپایی جشنواره، همایش و جذب گردشگر از کشورهای هدف را برای دوران پساکرونا طراحی، تدوین و ارائه کند.

وی گفت: پیش‌بینی کرد می‌شود با پایان تنگناهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، سفر به مشهد اوج گرفته و بار دیگر انبوه زائران و گردشگران وارد خراسان رضوی شوند.

رییس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی نیز در پایان نشست کانون هماهنگی تشکلهای حرفه‌ای گردشگری این استان گفت: ساختار کلی و اصول فعالیت این کانون در جریان نشست امروز با حضور همه اعضای موثر پیشنهاد شد و مورد تصویب قرار گرفت. امیر سزاوار ادامه داد: همچنین در این نشست رییس، نایب رییس، دبیر و خزانه‌دار کانون هماهنگی تشکلهای حرفه‌ای گردشگری خراسان رضوی انتخاب و نیز محل دبیرخانه کانون و نحوه و زمان برگزاری نشستهای آن پیشنهاد، بررسی و تصویب شد. در این چارچوب "امیر سزاوار" به عنوان رییس، "حسین نیکونام" به عنوان نایب رییس، "صادق کاظمیان" به عنوان دبیر، "محمود مقدسی" به عنوان خزانه‌دار و "حمیدرضا زراعتکار" به عنوان عضو کانون هماهنگی تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری خراسان رضوی انتخاب و معرفی شدند.

خراسان رضوی به عنوان مقصد نیمی از گردشگران خارجی ورودی به ایران سالانه میزبان حدود 35 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط کشور و جهان است. مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان با افزون بر 250 هزار نفر گنجایش اقامت گردشگری موقت و دائم مقصد اصلی این جمعیت است.

بر این اساس هزار و 622 واحد اقامتی رسمی با گنجایش افزون بر 100 هزار تخت برای پذیرایی از زائران و گردشگران در خراسان رضوی و بطور عمده در مشهد دایر است.

تاکنون هزار و 500 اثر تاریخی فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. این تعداد اثر که از سال 1310 تاکنون ثبت و دارای شماره ملی شده اند شامل 930 بنای تاریخی، 471 تپه و محوطه تاریخی، 58 مورد میراث معنوی، 28 مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است.

خراسان رضوی همچنین حدود 10 هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد. این استان همچنین با 90 رشته صنایع دستی دارای حدود 20 هزار هنرمند فعال در این حوزه است. 14 موزه و 22 مکان تاریخی و فرهنگی نیز در سطح خراسان رضوی زیر نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س*