یک‌شنبه 27 خرداد 1403

کاهش محسوس حوادث ناشی از کار در تهران

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کاهش محسوس حوادث ناشی از کار در تهران

سرپرست اداره کار تهران با اشاره به کاهش محسوس حوادث ناشی از کار گفت: طی سال گذشته 17هزار و 654مورد از بازرسی ها به بازرسی از کارگاه‌های پرخطر اختصاص داشته که نسبت به سال قبل از رشد 35درصدی برخوردار بوده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از اقدامات موثر معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا کنون، گسترش نظارت بر کارگاه‌های مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی بوده است. این موضوع در اساسنامه سازمان بین المللی کار (ILO) آمده و از تمامی کشورهای عضو خواسته شده تا نسبت به برقراری نظام بازرسی کار اقدام کنند. بازرسی کار موثر و کارآمد، یکی از مولفه ها و نشانه‌های ضروری هر دولت مترقی و اقتصاد موفق به شمار می‌رود.

برابر گزارش ها، حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار و بیشترین سهم آسیب شغلی را به خود اختصاص داده و بیشترین تعداد بازرسی‌های ویژه از کارگاه‌های پر خطر در صنایع ساختمان، نفت و گاز، پتروشیمی و معدن بوده است.

محمد آذر پناه، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در آخرین اظهارات خود گفت: در سال 1402 بیش از 73هزار دادخواست بدوی در استان تهران تشکیل شده است که تا پایان سال برای 57هزار و 572پرونده، آرای هیأت تشخیص صادر و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اهمیت مراجع حل اختلافات کار و ماده 157 قانون کار افزود: با توجه به اهمیت زمان رسیدگی به پرونده ها و با تلاش های صورت گرفته بیش از 13 هزار پرونده نیز با آرای سازشی در مراجع حل اختلاف کار استان تهران حل و فصل شدند که ایجاد سازش بین طرفین موضوع تاثیر بسزایی در تقویت انسجام اجتماعی و رضایتمندی مردم ایجاد ایفا می کند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: همچنین سال گذشته 32هزار و 761بازرسی کار در سطح استان تهران صورت گرفت که بیش از 1200مورد آن فراتر از برنامه ابلاغی وزارت متبوع بوده است که ماحصل آن نیز صدور و ارسال 25 هزار ابلاغیه رفع نقص به کارفرمایان محترم بوده است.

آذرپناه به کاهش محسوس حوادث ناشی از کار در سطح استان تهران نیز اشاره کرد و بیان داشت: طی سال گذشته 17هزار و 654مورد از بازرسی ها به بازرسی از کارگاه‌های پرخطر اختصاص داشته که نسبت به سال قبلی از رشد 35درصدی برخوردار بوده است.

وی عنوان کرد: در حوزه تعیین صلاحیت شرکت‌های خدماتی، پشتیبانی، فنی و مهندسی نیز با رشد بیش از 7درصد نسبت به سال قبل، تعداد 401 فقره گواهینامه صادر شده است که در تقویت کمی و کیفی بخش خدمات اقتصاد استان تهران موثر بوده است.