پنج‌شنبه 19 مهر 1403

کاهش کیفیت هوای پایتخت طی امروز را شاهد هستیم

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کاهش کیفیت هوای پایتخت طی امروز را شاهد هستیم

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صبح امروز افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد پایتخت پیش‌بینی می‌شود.

شکوهی گفت: اگر ما بتوانیم سطح سلامت جمعی روانی را بالا ببریم، به یقین می تواند بر سلامت جسمی نیز تاثیر داشته باشد و رفتارهایی مانند تلاوت قرآن زمینه ساز بالا بردن سلامت روانی در خانواده هاست.

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که این دوره از مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز با کیفیت بسیار خوب و ضریب اعتبار بسیار ارزشمند برگزار می شود، گفت: برگزاری این دوره از مسابقات تجربه‌ای جدید و ارزشمند برای ما به شمار می‌آید چرا که وجود شرایط بیماری کرونا، رخدادها و بحران‌های جاری نتوانست موجب جلوگیری از برگزاری مسابقات شود و در روند آن خللی ایجاد کند.

وی برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان را از وظایف اصلی و مهم اداره کل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برشمرده و با اشاره به این که تجربه جدید برگزاری مسابقات فرصت‌های جدید را برای این حوزه به ارمغان آورده است، افزود: این که دانش‌آموزان ما در سراسر کشور می‌توانند از این ظرفیت و از این فرصت استفاده کنند و از ارائه قرائت ها و هنرنمایی دوستان قرآنی ما بهره ببرند، برگزاری مسابقات را به یک کلاس درس مبدل ساخته که می‌توانند از برگزاری آن در فعالیت‌های قرآنی خویش بهره گیرند و می توانند از این فرصت کم نظیر برای پیشرفت خود در زمینه های قرآنی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی به عنوان الگویی است که می تواند چراغ راه برنامه های فرهنگی و قرآنی مدارس کشور باشد، ادامه داد: در فرصتی که فراهم شده است تا از روند برگزاری مسابقات حفظ قرآن کریم بازدید کنیم دریافتیم که ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد و استعدادهای خوبی در اقصی کشور داریم. اگرچه این مسابقات مجازی است و محدودیت‌های خاص خود را دارد و بهره آن از برگزاری مسابقات حضوری بسیار کمتر است، آن را فرصت و وسیله‌ای می‌دانیم که می‌بایست در شرایطی که در حال حاضر آن را تجربه می‌کنیم از آن برای بهره‌برداری کنیم و امروزه بیشتر از تکنولوژی استفاده کنیم تا هم فرهنگ قرآنی در سطح کشور توسعه یابد و هم روند برگزاری مسابقات قرآن کریم متوقف نشود.

وی با تاکید بر این که به یقین و با لطف الهی شرایط بیماری را پشت سر خواهیم گذاشت، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های بزرگ و ارزشمند فضای مجازی گنجینه ارزشمندی است که نباید از آن غفلت کرد. اگر به دنبال توسعه فعالیت‌های قرآنی هستیم و مسابقات به صورت حضوری در سال‌های آینده نیز برگزار شود، نباید از این فضا غافل شویم و اتفاقا همین فضا است که می تواند بستری مناسب برای آموزش مناسب به دانش آموزان علاقه مند به حوزه فعالیت های قرآنی باشد.

شکوهی، با اذعان به این که در حال حاضر به جبر فضایی که ایجاد شده است، از فرصت استفاده از فضا و ابزار مجازی بهره می گیریم، تصریح کرد: روند جاری در حال حاضر توفیق اجباری ارزشمند و بسیار مبارکی است و امیدواریم بتوانیم از تجربه های ارزشمند این دوره در برگزاری برنامه های آتی بهره بگیریم.

شکوهی با اشاره به این که فضای ایجاد شده می‌تواند عدالتی را در جهت قضاوت در مسابقات ایجاد کند و اگر با تکیه بر امکانات موجود بتوانیم نهایت استفاده را بکنیم، یک برد اساسی داشته ایم، تأکید کرد: اگر ما بتوانیم چهار بعد به سلامت بدهیم و سلامت در نظر ما چهار ضلع داشته باشد، یکی از اضلاع و ابعاد مهم آن سلامت معنوی است و ما هر چقدر بتوانیم برای سلامت معنوی فرد، جامعه و خانواده برنامه‌ریزی کنیم، قاعدتا می‌توان بسیاری از آسیب‌های موجود را بهبود بخشیده و کم کنیم.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر این مفهوم که وقتی که کسی بتواند فضای یک جمع را به سمت معنویت سوق دهد تا رفتارهایی مانند تلاوت قرآن در آن زیاد شود و توجه حتی یکی از اعضای خانواده را به خود جلب کند می تواند روی سلامت روحی و روانی و موثر باشد، گفت: اگر ما بتوانیم سطح سلامت جمعی روانی را بالا ببریم، به یقین می تواند بر سلامت جسمی نیز تاثیر داشته باشد.

وی تاکید کرد: سلامت روانی، سرمنشاء زمینه‌های دیگر سلامت مانند سلامت جسمی و تحکیم بنیان خانواده است.