سه‌شنبه 3 مهر 1403

کاهش 50 هزار تومانی قیمت دام سبک در ماه‌های اخیر

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کاهش 50 هزار تومانی قیمت دام سبک در ماه‌های اخیر

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس آمار سال گذشته در کشتارگاه های رسمی کشور 472 هزار و 100 تن دام کشتار کردیم که با احتساب 10 درصد کشتار غیررسمی در برخی استان ها در مجموع حدود 519 هزار تن کشتار دام داشتیم .

او سرانه مصرف گوشت در سال گذشته را 7 کیلو و 600 گرم اعلام کرد و افزود: بنابر آمار در 8 سال گذشته سرانه مصرف 12 کیلو بود که این امر بیانگر کاهش بیش از 4 کیلویی سرانه مصرف است، درحالیکه سرانه مصرف در کشورهای اطراف ترکیه و حاشیه خلیج فارس 30 تا 40 کیلوست که با 12 کیلو سنوات قبل و با کشورهای اطراف فاصله داریم.

صدردادرس با بیان اینکه ظرفیت بالقوه ای برای تولید گوشت قرمز در کشور داریم، گفت: سوء مدیریت منجر به از دست دادن ظرفیت تولید شده است، درحالیکه اگر سیاست گذاری ها اصلاح شود به سرانه مصرف 12 کیلو قبل مجدد می رسیم.

وضعیت تولید دام کشور مطلوب است

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه وضعیت تولید دام مطلوب است، افزود: وضعیت کنونی تولید دام سبک و سنگین مطلوب است به طوریکه اکنون پرواربندی های اطراف تهران دام روی دستشان مانده است.

به گفته او، سیاست گذاری های نامناسب از سال 98 در حوزه تامین پروتئین موجب شده که مصرف گوشت قرمز کاهش یابد و به سرانه گوشت مرغ اضافه شود، به طوریکه سرانه مصرف مرغ از 23 تا 24 کیلو سال 98 به بالای 32 کیلو رسیده است و در مقابل مصرف گوشت قرمز از 12 کیلو به 7.6 گرم رسیده است.

صدردادرس با اشاره به تاثیر تعرفه واردات نهاده های دامی بر بازار افزود: دولت در ابتدای سال تعرفه واردات نهاده دامی جو را افزایش داد که براین اساس قیمت هرکیلو جو از 6 هزار و 700 به 9 هزارتومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت گوشت قرمز بهانه ای برای ازدیاد حجم واردات

او با بیان اینکه بازار گوشت قرمز عملا رها شده است، گفت: علی رغم روند کاهشی قیمت دام سبک از 320 به 270 هزارتومان و دام‌سنگین از 220 به 170 تا 180 هزار تومان، اما قیمت گوشت قرمز نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش داشته است و از طرفی متولیان به بهانه اینکه گوشت قرمز تابع نظام قیمت گذاری نیست، بازار را رها کرده اند و همین افزایش قیمت گوشت بهانه ای برای بالابردن حجم واردات شده است.

صدردادرس ادامه داد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی جوجه ریزی ماهانه را از 120 به 150 میلیون قطعه رساندند و در تلاشند که تولید مرغ را افزایش دهند و از طرف دیگر بدنبال آن هستند که واردات گوشت را جایگزین تولید داخل کنند که با استمرار این روند امکان توسعه تولید وجود ندارد و اکنون دامداران این دغدغه دارند که در چرخه تولید بمانند یا تولید را رها کنند.

پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در کشور وجود دارد

مدیر عامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه دولت با واردات تیشه به ریشه تولید می زنند، افزود: اگر مسئولان به فکر تولید داخل باشند، امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد، کمااینکه قبل از سال 98 حدود 900 هزار تن تولید داشتیم که با مصرف یک میلیون تن گوشت در سال تنها 100هزار تن گوشت صنعتی از طریق واردات تامین می کردیم.

صدردادرس با بیان اینکه پتانسیل تولید 900 هزارتن تا یک میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد، گفت: علی رغم پتانسیل و ظرفیت تولید گوشت قرمز، اما کاهش قدرت خرید و عدم حمایت دولت موجب شده که وضعیت صنعت و تولید به اینجا برسد، درحالیکه پتانسیل تولید به حد نیاز کشور و عدم نیاز به واردات در داخل وجود دارد به طوریکه ظرف مدت زمان کوتاه 2 تا 3 ماهه امکان تامین نیاز بازار وجود دارد.

خبرنگار: آزاده محبی