جمعه 13 مهر 1403

کاهش 60 تا 85 درصدی "گردشگران داخلی و خارجی" از اواخر شهریور!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کاهش 60 تا 85 درصدی "گردشگران داخلی و خارجی" از اواخر شهریور!

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به همزمان شدن چند چالش از جمله آغاز اغتشاشات و افزایش تورم گفت: در 6 ماه دوم سال جاری از اواخر شهریور ماه، شاهد کاهش 60 تا 85 درصدی گردشگران داخلی و خارجی هستیم.

- اخبار اجتماعی -

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در بررسی آخرین وضعیت میزان سفرها و گردشگری در کشور با توجه به پایان محدویت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اظهار کرد: در حالیکه در 6 ماهه نخست امسال، میزان سفرها و گردشگری در هر دو بعد داخلی و خارجی به طرز فزاینده افزایش داشت اما این استقبال در 6 ماهه دوم سال روند نزولی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه اولویت و رویکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران فعلی که می‌توان دیگر آن را به نوعی با توجه به پایان و لغو اغلب محدویت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، دوران بعد از کرونا نامید، توسعه گردشگری در هر دو سطح داخلی و خارجی به ویژه تحقق موضوع سفر ارزان‌قیمت است، تصریح کرد: مطابق بررسی‌ها و مستند به آمارهای رسمی، میزان حجم سفرها و استقبال هموطنان از انجام گردشگری داخلی از ابتدای سال جاری تاکنون بسیار خوب و فراتر از حد تصور و انتظار بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه حجم سفرها به اندازه‌ای بوده که رکورد میزان سفر در مقایسه با مدت مشابه قبلی و پیش از شیوع همه‌گیری کرونا و وضع محدودیت‌های مربوط به آن شکسته شد، خاطرنشان کرد: در زمینه بازدید از موزه‌ها نیز همین موضوع صادق بود؛ به طوریکه به دلیل استقبال بسیار گسترده و مناسب هموطنان از موزه‌ها در این بخش نیز به نوعی با تغییر رکوردهای قبلی و شکسته شدن سقف‌های پیشین مواجه هستیم.

این مقام مسئول همچنین علت این افزایش را نیز عدم امکان سفر در طول 2 سال گذشته به واسطه شرایط کرونا دانست و تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های حاکم، علی‌رغم تمایل مردم به سفر و تفریح عملاً امکان سفر وجود نداشت و به نوعی در طول این ایام شاهد سرکوب تقاضای سفر بودیم که در طول 6 ماهه ابتدایی سال جاری این تقاضا مجدداً امکان بروز و نمود پیدا کرد چرا که به نوعی باید گفت جامعه تشنه سفر بود.

 کاهش شدید "گردشگری داخلی و خارجی" به صورت همزمان بی‌سابقه است!

مطابق با گفته‌های فاطمی، علی‌رغم افزایش خوب سفرها در طول 6 ماه ابتدایی سال اما با آغاز 6 ماهه دوم، میزان سفرها به صورت توأمان در هر دو بعد داخلی و خارجی مجدداً دچار کاهش شد که این افت و رکود به صورت همزمان تاکنون سابقه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام گرفته، صنعت گردشگری به شدت شکننده بوده و از عوامل بیرونی تأثیر می‌پذیرد، اظهار کرد: علل و عوامی متعددی در ابعاد مختلف همچون شرایط بد اقتصادی و سیاسی، بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، جنگ و ناامنی، اغتشاش، نگرانی‌های بهداشتی مانند کرونا و... باعث کاهش میزان استقبال مردم از انجام سفر می‌شود که تأثیر هر یک در جای خود قابل تحلیل و ارزیابی جداگانه است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: در 6 ماه دوم سال جاری و به‌صورت مشخص از مهر ماه، همزمان شدن چند چالش از جمله آغاز اغتشاشات، افزایش تورم و به تبع آن افزایش هزینه‌های سفر همچنین شیوع ویروس آنفلوآنزا و قطعی اینترنت، مجموعاً تأثیر سوء و منفی در روند جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته است؛ در حالیکه تاکنون همزمانی چند بحران در کشور که تأثیر مستقیم بر صنعت گردشگری دارد، مسبوق به سابقه نبوده است.

لغو کامل تورهای گردشگری 5 کشور به ایران به‌دلیل اغتشاشات اخیر

این مقام مسئول یکی دیگر از موارد تأثیرگذار در بحث کاهش سفرهای داخلی در طول 6 ماه دوم سال را نیز نبود تعطیلات مناسب در تقویم دانست و گفت: در طول 6 ماهه ابتدایی سال، ترتیب و چیدمان تعطیلات به نحوی بود که به علت تقارن زمانی برخی از تطعیلات رسمی با تعطیلات آخر هفته‌، فرصت و بازه زمانی خوبی برای انجام سفر فراهم می‌شد.

فاطمی با اشاره به صدور هشدارهای پی‌در‌پی و اعلام ایران به عنوان یک مقصد ناامن گردشگری از سوی دولت‌های غربی معاند به دنبال شکل‌گیری ناآرامی‌ها و اغتشاشات از اواخر شهریور ماه در ایران متذکر شد: بدون تردید در بعد کاهش سفرهای خارجی و گردشگری بین‌المللی این موضوع یکی از عوامل بسیار مؤثر بوده است.

وی در انتها با تأکید بر اینکه افزایش هزینه‌های سفر و گرانی خدمات قابل ارائه در مراکز اقامتی که در 6 ماهه دوم سال شدت بیشتری گرفت و همین امر در کاهش میزان سفرها حائز اهمیت بوده است، خاطرنشان کرد: به دلیل مجموعه عوامل توضیح داده شده، به یک‌باره و با وجود حجم بالای سفرها در طول 6 ماه نخست سال از ابتدای مهر ماه مجدداً شاهد رکود در بازار گردشگری بودیم به گونه‌ای که در بعد گردشگری خارجی چیزی در حدود 85 درصد رزورها و در بعد گردشگری داخلی چیزی بین 60 تا 65 درصد رزروهای صورت گرفته قبلی، لغو شد!