چهارشنبه 6 تیر 1403

کدام مربیان یورو سابقه کار در آسیا را دارند؟ / سرمربی تیم ملی چک با خاطره تلخ فریدون فضلی!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
کدام مربیان یورو سابقه کار در آسیا را دارند؟ / سرمربی تیم ملی چک با خاطره تلخ فریدون فضلی!

در میان سرمربیان حاضر در جام ملت‌های اروپا 2024 کارنامه‌های بسیار عجیبی مشاهده می‌شود.

به گزارش "ورزش سه"، جام ملت‌های اروپا امسال با نام آسیا گره خورده و جدای از اینکه از لیگ‌های آسیایی از جمله عربستان، قطر، امارات، کره جنوبی، ژاپن و ایران بازیکنان زیادی دعوت شده‌اند که بی‌سابقه بوده اما جدای از این، در لیست سرمربیان هم چهره‌هایی را می‌بینیم که سابقه حضور در لیگ‌های آسیایی را دارند. اکنون نگاهی به سرمربیانی داریم که پیش از حضور در این تورنمنت، در دوران مربیگری خودشان مقطعی را در آسیا گذرانده‌اند و حالا در مهمترین رقابت ملی جهان حضور دارند.

زلاتکو دالیچ - کرواسی او از سال 2010 تا 2017 به صورت پیاپی در خاورمیانه مشغول فعالیت بود. او در سال 2010 تا 2012، سرمربی الفیصلی بود و پس از آن یک سال سرمربی الهلال شد. این مسیر ادامه داشت تا اینکه در سال 2014 تا 2017 به امارات سفر کرد و در این تیم هم 3 سال سرمربیگری کرد. او با الهلال تنها قهرمانی در جام پادشاهی را جشن گرفت اما در العین روزهای خوبی داشت و حتی قهرمان لیگ شد. البته دالیچ 4 بازی هم با تیم‌های ایرانی داشت. در فصل 2012/13، به عنوان سرمربی الهلال برابر استقلال قرار گرفت که یک بار استقلال پیروز شد و یک بار هم الهلال عربستان برنده شد. پس از آن در فصل 2013/14 سرمربی العین امارات بود که در آن مقطع با تراکتور در مرحله گروهی دیدار کرد و حاصلش یک برد و یک تساوی برای اماراتی‌ها بود.

ماتیا کک - اسلوونی سرمربی 62 ساله تیم ملی اسلوونی، در فصل 2011 به مدت یازده بازی سرمربی الاتحاد عربستان بود. او در این هرگز نتایج خوبی نگرفت و 3 برد، 2 تساوی و 6 شکست عاملی بود تا هفته نوزدهم از این تیم اخراج شود.

دراگان استویکوویچ - صربستان سرمربی باتجربه صربستان، 5 سال در چین و 7 سال در ژاپن اقامت داشت. 278 بازی سرمربی ناگویا گرامپوس ژاپن بود و تنها افتخارات دوران سرمربیگری خودش را در ژاپن به دست اورد. با این حال او در آسیا به جز فصل 2008/09 موفق عمل نکرد و آن فصل هم تا نیمه نهایی پیشروی کرد که در نهایت با نتیجه 8 بر 3 در مجموع مقابل الاتحاد شکست خورد و حذف شد.

سرگی ربرف - اوکراین ربرف در تیم ملی کشورش بسیار درخشان ظاهر شده اما هواداران پرسپولیس از او خاطرات خاصی در ذهن دارند. ربرف در چهارمین بازی خود با الاهلی عربستان در فصل 2016/17، باید در یک چهارم نهایی آسیا مقابل پرسپولیس قرار می‌گرفت. بازی رفت آنها 2-2 کردند اما در بازی برگشت، شاگردان برانکو در امارات و با یک بازیکن کمتر موفق شدند شرایط را به سود خود ترجیح دهند تا پرسپولیس برای نخستین بار، به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند. او در الاهلی تنها 5 بار شکست خورد و از سرمربیان خوب این تیم بود. البته لازم به ذکر است او با تراکتور هم تقابل داشت که هر دو بار این تیم را شکست داد. با این حال او در فصل 2021/22، دوباره به آسیا برگشت و سرمربی العین شد. تیمی متفاوت از الاهلی را در اختیار داشت و العین از قامت قهرمانی فاصله گرفته بود، اما ربرف در این تیم معجزه کرد و العین را قهرمان امارات کرد. او پس از دو فصل حضور در امارات، تصمیم به جدایی گرفت و خیلی زود هم به تیم ملی کشورش اضافه شد و حالا در قلب اروپا باید به تیمش کمک کند تا به عنوان یک تیم جنگ‌زده، شگفتی‌سازی کند.

ایوان هاشک - جمهوری چک او بیشتر از تمامی این نام‌ها در آسیا حضور داشت و تنها کسی بود که توانست وارد رقابت‌های ملی شود؛ او از سال 2003 تا 2005 سرمربی ویسل کوبه بود اما پس از آن جدا شد تا به الوصل امارات اضافه شود و فرهاد مجیدی شاگرد او بود. هاشک مجددا در سال 2009 به آسیا برگشت و در لیگ قهرمانان آسیا سرمربی الاهلی بود که نتایج بسیار ضعیفی به دست آورد. البته او قهرمان لیگ امارات و سوپرکاپ امارات شد اما در گروهی که پاختاکور ازبکستان، الهلال عربستان و صبا باتری حضور داشتند، این تیم 1 تساوی و 5 شکست را تجربه کرد. آخرین بازی او با الاهلی، شکست 5 بر 3 برابر صبا باتری بود. یک بازی بسیار عجیب. دیداری که سالم خمیس، صالح عباس و میلاد میداوودی آنها را 3 بر صفر جلو انداخته بودند اما به یک باره، از دقیقه 68 تا 87، آتش‌بازی قمی‌ها با جشنواره گل فریدون فضلی، شاهین شفیعی، محمد نوری، محسن یوسفی و محمد همرنگ آغاز شد. او دوباره به کشورش برگشت اما در سال 2011 مجددا برگشت و خیلی زود هم مورد توجه الهلال عربستان قرار گرفت. او در این تیم روزهای خوبی داشت. 13 برد، 8 تساوی و 1 باخت که در واقع یک تساوی و یک بردش مقابل پرسپولیس به دست آمده، آمار خوبی بود که با قهرمانی در لیگ این کشور هم همراه شد.

هاشک 2 سال بیکار بود و این بار به عنوان سرمربی القطر معرفی شد که نتیجه هر دو شکست بود تا مجدد برکنار شود. هاشک دست بردار نبود و این بار در سال 2016 سرمربی الامارات شد و باز هم ناکام بود. با این حال هاشک بعد از آن نزدیک به 4 سال بدون تیم ماند تا با پیشنهاد تیم ملی لبنان روبرو شد. او در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022، برابر تیم ملی کشورمان قرار گرفت که شاگردان دراگان اسکوچیچ دو پیروزی شیرین را برابر او جشن گرفتند و اکنون چنین کسی سرمربی تیم ملی چک در یورو 2024 خواهد بود.

کدام مربیان یورو سابقه کار در آسیا را دارند؟ / سرمربی تیم ملی چک با خاطره تلخ فریدون فضلی! 2
کدام مربیان یورو سابقه کار در آسیا را دارند؟ / سرمربی تیم ملی چک با خاطره تلخ فریدون فضلی! 3
کدام مربیان یورو سابقه کار در آسیا را دارند؟ / سرمربی تیم ملی چک با خاطره تلخ فریدون فضلی! 4
کدام مربیان یورو سابقه کار در آسیا را دارند؟ / سرمربی تیم ملی چک با خاطره تلخ فریدون فضلی! 5
کدام مربیان یورو سابقه کار در آسیا را دارند؟ / سرمربی تیم ملی چک با خاطره تلخ فریدون فضلی! 6