یک‌شنبه 8 مهر 1403

کرونا آسیب بسیار به شرکت‌های تعاون روستایی گناباد زده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا آسیب بسیار به شرکت‌های تعاون روستایی گناباد زده است

گناباد - ایرنا - رییس اداره تعاون روستایی گناباد گفت: شرکت‌های تعاون روستایی به خصوص واحدهای فعال در حوزه دام و طیور این شهرستان از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا خسارت‌های بسیار متحمل شده‌اند.

مهدی رضازاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکت‌های تعاون روستایی گناباد با شیوع کرونا در تامین نهاده های دامی و صادرات تولیدات خود به سایر نقاط کشور با مشکلات بسیار مواجه شده و از نظر اقتصادی آسیب دیدند.

وی ادامه داد: در این شرایط دو واحد تولید خوراک دام و طیور گناباد با افزایش تولیدات خود نقش قابل توجهی در تامین نیازها و کاهش آسیب‌های شرکت‌های تعاون روستایی گناباد داشتند.

رییس اداره تعاون روستایی گناباد گفت: بالغ بر یکصد تن کالای طرح تنظیم بازار شامل شکر، برنج، روغن و پیاز و 600 کیلو گرم خرما از ابتدای ماه مبارک رمضان سالجاری در گناباد توزیع شد.

وی افزود: با هماهنگی اداره صنعت، معدن و تجارت کالاهای اساسی که با افزایش قیمت مواحه شوند به تدریج مشمول طرح تنظیم بازار قرار می‌گیرند و با قیمت تعادلی عرضه می‌شوند.

رضازاده ادامه داد: با توجه به افزایش نیاز بخش کشاورزی 450 تن کود اوره از ابتدای امسال تاکنون از پتروشیمی های عسلویه و بجنورد خریداری و یکصد تن در گناباد توزیع و بقیه در انبارهای تعاون روستایی نگهداری می‌شود و کمبودی از این نظر وجود ندارد.

وی گفت: فروشگاه‌های تعاون روستایی طی سنوات گذشته در تعدادی مناطق روستایی گناباد فعال بودند ولی از چندی قبل به دلیل فقدان نیاز مردم به صورت غیر فعال درآمدند.

رییس اداره تعاون روستایی گناباد افزود: در شرایط فعلی با توجه به مشکلات اقتصادی و تنگناهای تامین و توزیع کالاهای اساسی فروشگاه‌های تعاون روستایی دوباره فعال و در آینده نزدیک از 10 به 300 فروشگاه افزایش می‌یابد.

20 شرکت تعاونی روستایی در بخش‌های تولیدی و کشاورزی با 15 هزار و 681 تفر عضو در شهرستان گناباد فعالیت دارند.

14 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی و زیربخش‌های زراعت، دام و باغداری گناباد مشغول کار هستند.

این شهرستان 20 هزار هکتار زمین کشت آبی، هزار و 700 هکتار کشت دیم و 500 هزار راس دام دارد. 84 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی شامل گندم، جو، زعفران، انار، بادام، جالیز، پنبه، پسته، شیر، گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ سالانه در این شهرستان تولید می‌شود.

گناباد در تولید ارزن، زرشک، منداب آبی، سماق، انواع توت، چغندر، شاهدانه و انجیر دارای رتبه‌های نخست تا سوم در استان خراسان رضوی است.

مرکز شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و کاخک، سه شهر شامل گناباد، بیدخت و کاخک و همچنین 106 روستا است.

34 هزار نفر از جمعیت گناباد ساکن روستاهای این شهرستان هستند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون 173 هزار و 832 نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان هشت هزار و 351 را در کشور گرفته است. همچنین تاکنون 136 هزار و 360 نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*