یک‌شنبه 15 مهر 1403

کرونا نان ملوانان گناوه را برید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا نان ملوانان گناوه را برید

گناوه - ایرنا - شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی برخی از کسب و کارها و بیکارشدن اقشار مختلف جامعه شد که در این میان ملوانان و کارگران شاغل در اسکله تجاری شهرستان گناوه نیز در تیررس اثرگذاری اقتصادی این بیماری قرار گرفته و چندین ماه بیکار شدند.

همانگونه که با شیوع ویروس کرونا که دامان جهانیان از جمله ایرانیان را گرفت و برخی به آن مبتلا، برخی فوت شدند و عده‌ای دیگر با ضرر و زیان‌های کلان اقتصادی و برخی نیز سفره معیشتی آنان بریده شد، دامن مرزنشینان حاشیه خلیج فارس را نیز گرفت.

معیشت ساکنان این دیار مانند دیگر ساحل نشینان به دریا وابسته و سالیان متمادی است که از این طریق امرار معاش می کنند و گرچه هر ازگاهی فعالیت دریایی آنان به دلیل اعمال قانون با محدودیت و تعطیلی کوتاه مواجه می‌شد اما با شیوع کرونا دستشان از سفره‌ای که برای آنان فراهم شده بطور کامل قطع شده‌است.

با اعمال سخت‌گیری و ممانعت کشورهای عرب خلیج فارس از ورود شناورهای ایرانی، این افراد دیگر از لقمه نانی که از این طریق بدست می‌آوردند محروم هستند.

ممانعت از خروج موتور لنج‌ها از کشور و به موازات آن اجازه ندادن کشورهای حاشیه خلیج فارس به سفرهای تجاری که منبع اصلی درآمد این قشر آسیب پذیر است، انجامید، منجر به بیکاری و سختی تامین معیشت زندگی آنان شده‌است.

این قشر در کنار کارگران شاغل در اسکله با متوقف شدن تردد شناورها به کشورهای همسایه خلیج فارس بیش از 3 ماه است که در شرایط سخت اقتصادی روزگاری سختی را سپری می‌کنند و غم نان و کار دارند.

صف بلند لنج‌ها در ساحل، تنها بیکاری ناخداها و ملوانان را در پی ندارد و برای شهری مانند گناوه که معیشت 90 درصد مردمش به دریا گره خورده، اتفاقی خطرناک است.

این قشر زحمتکش که در طول سال‌های متمادی هیچ گونه حمایتی از هیچ ارگان دولتی نشده‌اند به تبعات رخداد نامیمون بیماری کرونا هیچگونه منبع درآمد غیری نداشته و دست به عصا و با وضعیت اسفباری زندگی خود را می‌چرخانند.

در حالیکه در ماه مبارک رمضان خبرهایی در محافل پیچید که ممنوعیت خروجی شناورهای باری بندر به امارات متحده عربی بعداز عید سعید فطر برداشته خواهد شد اما همچنان این وضعیت ادامه دارد.

طبق شنیده ها دولت امارات متحده عربی برای مهار و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در این کشور در حال الزام دستورالعمل و مقرراتی سخت‌گیرانه است که با اعمال آن ورود موتورلنج‌ها به آن کشور انجام شود.

البته در صورت موثق بودن این خبر شرایط سختی برای شناورها و ملوانان پیش بینی شده‌است.

تعداد ملوانان شناورها کمتر از پنج نفر، سن اعضای آن کمتر از 50 سال، ممنوعیت ورود ملوانان به شهر دبی، انجام بارگیری و خروج از گمرک به مدت72 ساعت، انجام مانفیست با شرکت ریجستر کننده و هزینه مانفیست و ترانزیت با دارندگان شناور یا مشتری بخشی از شرایط اعلام شده توسط کشور امارات برای شناورهای باری است.

جدا از مسایل و مشکلاتی که کرونا بر ملوانان ایجاد کرده، بحث بیمه آنان است که سالیان متمادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز اندرخم یک کوچه‌اند.

ملوانی که پس از 35 سال کار و حتی بیشتر بر روی لنج‌های باری، بر اثر سختی کار و مشکلات جسمی به دنبال بازنشستگی است نمی‌توانند از مستمری بازنشستگی و بیمه بیکاری بدلیل پرداخت نشدن 3 درصد بیمه بیکاری برخوردار شوند.

این داستان بسیاری از ملوانان لنج‌های باری حاشیه خلیج‌فارس است که تاکنون لاینحل باقی مانده‌است.

با این تفاصیل بدون تردید این قشر نیاز به حمایت و مساعدت دارد زیرا نه کاری اکنون دارند و نه کارفرمایی داشته‌اند که بتوانند از او مطالبه‌ای کنند و باید در حل مشکلات ایجاد شده آنان تا زمانی که امکان سفر دریایی فراهم نشده، چاره اندیشی شود.

ملوانان انتظار داشتند آنان نیز همانند دیگر اقشار آسیب پذیر از تسهیلات و مزایایی که دولت اختصاص داده بهره‌مند می‌شدند اما تاکنون هیچ توجهی به این قشر نشده‌است.

البته بنیادمستعضفان با همکاری و حمایت دولت کارت‌های معیشتی پنج میلیون ریالی برای ملوانان اهدا تا مرحمی بر زخمی آنان باشد اما این اقدام علاوه بر اینکه در توزیع آن یکسری اعتراض‌ها بدنبال داشت و همه بهره‌مند نشدند نتوانسته دردی از دردهای اقتصادی آنان را دوا و تسکین دهد.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر واقع و شغل عمده مردم آن به دریا و از طریق مراودات تجاری و کالای همراه ملوان ازطریق تردد دریایی به کشورهای همسایه خلیج فارس وابسته است.

یاد داشت از نعمت الله بهروزی

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*