پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

کسب رتبه اول کارنه تیر در دنیا توسط ایران

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کسب رتبه اول کارنه تیر در دنیا توسط ایران

رتبه نخست کارنه تیر در دنیا در میان کشور های عضو کنوانسیون کارنه تیر به گمرک جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر، اظهار کرد: در تازه‌ترین گزارش اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای (IRU) گمرک ایران رتبه اول در زمینه کارنه تیر را در میان کشورهای عضو کنوانسیون کارنه تیر کسب کرد.

وی افزود: تسهیلات ارائه شده گمرکات کشور در حوزه تسهیل ترانزیت، اجرای طرح سلکتیویتی در گمرک شهید رجایی، فعال‌تر شدن کریدورهای ترانزیتی از جمله شمال - جنوب، کریدور ترانزیتی ITI در 2 حوزه ریلی و جاده ای از مبداء پاکستان و کریدور ترانزیتی از مبداء قزاقستان، اجرای پروژه تیر الکترونیکی (E-TIR) بین گمرک ایران و دیگر کشورها و ارسال اولین محموله ترانزیتی از هند در سال جاری تحت صحابت کارنه تیر الکترونیکی، از عمده‌ترین دلایل رشد ترانزیت از مسیر ایران و کسب رتبه برتر در استفاده از کارنه تیر بوده است.

مقدسی گفت: براساس این گزارش کشورمان با مصرف 125 هزار و 604 فقره کارنه تیر در رتبه نخست قرار گرفت و کشورهای ترکیه، ازبکستان، اوکراین و روسیه رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: از سال 2017 تا سال 2020 این رتبه به ترکیه اختصاص داشت که با همت و تلاش کارکنان گمرک و افزایش تسهیلات ترانزیتی، گمرک جمهوری اسلامی ایران موفق شد در سال 2021 رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

به گزارش تسنیم، کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدا صادر می‌شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای بطور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

عوارض گمرکی برخی کالاها یک‌چهارم شد + سند جزئیات ارزش خودروهای وارداتی مدلهای 2020 الی 2022 از سوی گمرک اعلام شد + سند